I september i år fant jeg Chacha (altså hun grå) død i buret. Hun hadde vert syk lenge, og veterinærene fant aldri ut hva som var gale. Når hun fikk gråstær i øyet sa legene at hun ikke så blind ut (Jo det gjorde hun og hun reagerte ikke på lys og bevegelser). På under et år var vi mange ganger til veterinæren uten noe hjelp. Hun hadde det jo bra, hun var ganske livlig og hun elsket å få kos <3 Men det var små ting, som at hun hadde mye porphyrin rundt det syke øyet og ristet veldig mye på hodet som om hun hadde hatt ørebetennelse. Likevel ble hun ikke frisk av antibiotika kuren. ( Som begge rottene fikk store sår av på ryggen som de hadde i flere måneder! Mast veldig mye tillit til dyreleger der..) Hun ble også veldig stiv i bakbena, og det virket av og til som hun måtte "dra de med seg". Dette var hjerteskjærende å se, ihvertfall når legene ikke hjalp! Rottene var da litt over et år gamle.. Nå for noen måneder siden begynte Chacha å bli bedre.. Hun gikk mye mer rundt, hun ble mer nysgjerrig og hun så faktisk ganske frisk ut ( uten om det øyet og at bakbeina hennes var så dårlige at hun helst ikke var i andre etasje i buret ).
Jeg lekte med hun ute av buret og hun åt nøtter og koste seg, men likevel fant jeg hun død dagen etter kun 1 og et halvt år gammel.. Når jeg begynte å lese om forskjellige "rare" dødsfall hos rotter kom jeg over SDA-viruset og veldig mange av symptomene stemte. Nå er jeg redd for å miste Gucci, den andre rotta, som er ei sprek, frisk og nysgjerrig rottejente. Det sto at viruset er veldig smittsomt, og jeg kom på at de ansatte i dyrebutikken hadde sagt at søstera til Chacha døde også på en mystisk måte.. Håper noen har noen råd..