Hjelp!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Anluhu
Pinky

Hjelp!

Legg innav Anluhu » 28 aug 2018, 00:32

Hei!
Vi kjøpte to rotter for to og en halv uke siden. Allerede i bilen hørte jeg at den ene nøs en del, og dette fortsatte hjemme med begge to (den ene mest). Leste en del på nett at dette kan være vanlig ved skifte av miljø. Vi bruker alspon som strø i buret. Når vi hadde hatt dem en uke begynte den som nøys mest å få det røde utflodet fra nesen. Ringte først dyrebutikken for å høre om de hadde avtale med veterinær, med der var alternativet å levere dem tilbake. Det var ikke aktuelt for oss, så jeg fikk time til vetrinær dagen etter. Hun undersøkte rottene, og sa at det er vanlig med rødt «snørr», hørte ingenting på lungene og bare sendte oss tilbake med beskjed om å styrke immunforsvaret med god mat og C-vitamin for hamstere. Og ringe igjen hvis nese og øyne var sammenklistret av gult eller grønt sekret. Eller hvis de gikk ned i vekt.Så nå har det gått en uke, og rottene nyser like mye, nå nyser også den andre mer. De har fått litt babygrøt (halv t-skje) hver dag, i tillegg til små mengder grønnsaker og vanlig fór. C-vit i drikkevannet. De har gått opp ca 20gram siste uke, de er omtrent 10 uker (avlet i Sverige (tabuu) så de visste ikke alder)
I dag føler jeg at den som har nyst mest er litt...dårlig koordinert om jeg kan si det. Hun klatrer ikke like godt i buret, føler jeg. Hun er noe ustø når hun snur seg der hun sitter i buråpningen for å snur seg fra å «gå inn i buret, for å ombestemme seg og ville ut igjen». Jeg hadde henne på nakken, og ryddet litt rundt, hvorpå hu prøvde å kravle seg ned på armen min og nesten falt ned da hun ikke greide å holde seg fast. Det har aldri skjedd før. Jeg har hatt rotter i to omganger tidligere, men det er 10 år siden. Jeg husker vi leverte tilbake en syk rotte en gang, men den spiste ikke og var veldig slapp i tillegg. Den sykeste vi har nå har en appetitt uten like, og vi må gi den andre grøt mens den er i buret, hvis ikke tar hun alt. Når de leker er det alltid den friskeste som underkaster seg, så det er tydeligvis ikke noe i veien med alfa-styrken på sykemor.
Vel, så det jeg lurer på er hva skal jeg egentlig gjøre? Ingen av symptomene dyrlegen nevnte som grunn til å ringe tilbake er der, men jeg er så bekymret for de små tassene. Jeg kan aldri huske at noen av de 4 rottene jeg har hatt før nøys i den grad disse holder på. Det veterinæren sa er også litt imot alt hva jeg leser blant dere erfarne rotteiere! Er det røde rundt nesen «nok» for en antibiotikakur?
Håper det er noen aktive brukere her som tar seg tid til å svare!

Brukeravatar
iwonamo
Styremedlem
Kjønn: Kvinne

Re: Hjelp!

Legg innav iwonamo » 04 sep 2018, 00:01

Korleis går det med rottne dine?
Rotta som virka ustø? Korleis går det med den no? Har rottene dine røde/rosa auger?
Det er lurt å vege rottene kvar dag, er dei sjuke vil vekta rase ned fort. Det med grønt sekret/sammeklistra auge kan tyde på augeinfeksjon noko som i grunn ikkje er alvorleg sjølv om det krever behandling. Det er luftvegsinfeksjon som er mest å bekymre seg for, men så lenge vekta går opp vil eg tru at rottene nyser pga andre ting. Det kan ofte ta ein stund før dei klarer å venne seg til nye omgivelser ved miljøskifte. C- vitamin ville eg blanda direkte i maten, ikkje i drikkevatn. Det er mange som lager te, av f,eks kamille og tilsetter litt honning i teen, og gir til rotter som nyser, og synst at det hjelper.

Gå tilbake til «Sykdom og helse»