Nyser og nyser og nyser....

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Hedda
Sofaspiser

Post by Hedda »

Siterer Anita for en tid tilbake;

"Sitat De Tre Muskerterer; En for alle - alle for en!
Slik er det gjerne med luftveisplager også. Det en har, har alle - og det alle har, får den siste. Dette er essensen av alle våre problemer med luftveiene. Men klinisk / det du ser, behøver ikke alltid være slik; ofte har man bare en eller to slike rotter i en flokk - andre ganger vandrer symptomene fra den ene til den andre, for til slutt å bli fast tilbehør hos alle. Behandle alle er et lurt trekk, men 10 dager er snaut og 14 dager bedre."

Jeg har hatt rotter på kombikur (Vibramycin/Baytril) uten at det hjalp noe mer enn kun Vibramycin. Men det har bare vært én gang, og den rotta som var hardt rammet er nå ikke blant oss mer... =/ Så jeg mener ikke å si at det ikke bør prøves. Jeg prøvde det da kun Vibramycin ikke viste noen særlig effekt, og det er vel ikke uvanlig å prøve det som en neste løsning heller :)

Du kan jo starte med å behandle bare den ene, og skulle det vise seg at noen av de andre får symptomer så får du bare kjøre igang en kur til eventuelt.

Men alt av hell og lykke til deg og lillejenta! :sol:
Hvil i fred Rudy::.

Fint_Lite
Tisser i køyene

Post by Fint_Lite »

Tusen takk for masse gode tips og hjelp! fra dere alle :bravo: !! Vi vil jo det beste for skattene våres!!! :rottehode: :rottehode: :rottehode:
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Fint_Lite
Tisser i køyene

Post by Fint_Lite »

Hadde Tutta ute litt nå..det gikk mellom fem til ti sekkunder mellom hver nys ca da hun var i soffaen...I buret ikke lite tett på...(er vel mere anspent i kroppen da hun var utenfor buret...)

Men de nysene er de tett på?? Ofte??.....Har ikke hatt en rotte som nyser så mye før så jeg må spørre meg litt frem, hva er deres erfaring....
Mvh

www.FintLite.piczo.com

anita
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by anita »

Siste gangen jeg var til veterinær med nyserotte, ble behandling som vanlig blankt avvist. Nå derimot, kjøres alle medikamenter i tur og orden - men ikke med nysing som indikasjon. Imacillin hadde ingen effekt denne gangen - Vibramycin moderat, men ikke tilstrekkelig. Kuren ble skjøtet på med tre ukers kombinasjon av Vibra / Baytril - utfallet er usikkert. I mellomtiden ble kullbror smittet - Vibra er tilstrekkelig for et godt resultat på ham. Siste rotte i gruppen har også vist symptomer, men har for øyeblikket slått infeksjonen tilbake selv. Sum sumarum; det eneste som er sikkert, er at alt er usikkert. Veterinæren bekreftet at isolering av syke / friske dyr kunne lønne seg. Det er ikke snakk om karantene i den forstand, bare å forhindre at syke og friske rotter ligger nese mot nese og deler bakterier under sykdomsutbrudd.
Nyseriene på rotter som ikke har blitt behandlet, har vært vært så tette at en skulle tro det ikke var mulig. Men etter noen dager har det roet seg, og bekreftet at det ikke var behov for medisinering denne gangen. Min erfaring er at de stille utbruddene er de farligste - det er slike jeg har her nå.
Anita

Fint_Lite
Tisser i køyene

Post by Fint_Lite »

Skummle greier......
Mvh

www.FintLite.piczo.com

Fint_Lite
Tisser i køyene

Post by Fint_Lite »

Da har Tutta vært hos legen! Lungene hørtes fine ut sa Kristin (dyrlegen)! Jeg fikk med meg Baytril hun skal få i 8 dager og så fikk jeg resept på Bisolvon....Spurte om kombinasjonen av Vibramycin og Baytril, da sa hun at enten så var det Baytrilen som virket inn, eller så var det vibramycinen som virket inn, noen dyrlegen skreiv ut begge deler for å være sikker på at en av de fungerte, en slags hel gardering......

Så nå er det bare å håpe på at hun blir frisk! :D
Mvh

www.FintLite.piczo.com

anita
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by anita »

Hvordan skulle du bruke Bisolvonen? Er ikke den reseptfri (selvfølgelig etter avtale med dyrlegen)?
Anita

Fint_Lite
Tisser i køyene

Post by Fint_Lite »

Hun var usikker på om den var reseptbelagt, så jeg fikk med resept for sikkerhets skyld! Den skal brukes to ganger daglig 1 dråpe i munnen. Den har en slimoppløsende effekt!

Skal til apoteket senere i dag, ville ikke stoppe der da jeg hadde med meg Tutta nå!!
Mvh

www.FintLite.piczo.com

Go`Rotta
Stjeler mat

Post by Go`Rotta »

jeg tok en 14 dagers kur på alle musene mine når jeg fikk et utbrudd på 1, isolerte buret til den med utbrudd, og medisinerer det buret i 30 dager.
MVH Heidi

Fint_Lite
Tisser i køyene

Post by Fint_Lite »

Den første kuren jeg fikk med baytril var for kort...fikk for bare en uke, hentet mere medisin i går for en uke til. Hun har vist masse bedring!! så håper hun blir kvitt dette nå...De andre viser fremdeles ingen teng til noe....Dyrlegen ville ikke sette de på medisinering å....ikke enda...
Mvh

www.FintLite.piczo.com

Locked