Shadow operert for kreft *tittel oppdatert*
Moderator: Moderatorer
I morges var de tre - nå er de bare to..
Shadow våknet aldri etter bedøvelsen og påkjennelsen fra operasjonen, men levde sine siste timer i en smertefri tilstand hjemme hos oss tre etterlatte.
Født rundt midten av oktober 2004, brukte Shadow nærmere et år på å bli trygg nok til å føle tillit ovenfor et menneske. Rett før jul 2005 var det første gangen hun lagde koselyder til meg - og ikke før forrige helg var det Martin sin tur.
1 1/2 år er ingen alder for en rotte. Shadow var energisk og sta, morsom og trøstende ovenfor både sine rottevenner og sine menneskevenner. En evig kurvkamerat for Pytteliten, og en kosevenn for Mist. Men buret er merkbart tommere nå, og det er ingen hvit og sort skygge som sitter på utkikksplatået lenger og holder øye med datamaskinen. Ingen flere hull i sengetøyet, ingen flere kloringer på hendene, ingen flere skeptiske blikk når nye ting blir presentert.
I en verden hvor sykdom styrer de fleste av våre skjebner, kan man ikke gjøre annet enn å stille seg maktesløs til siden når det endelige stemplet blir satt - og ha et håp om at neste gang, kanskje neste gang, vil naturen og alderdommen få gå sin gang.
Shadow våknet aldri etter bedøvelsen og påkjennelsen fra operasjonen, men levde sine siste timer i en smertefri tilstand hjemme hos oss tre etterlatte.
Født rundt midten av oktober 2004, brukte Shadow nærmere et år på å bli trygg nok til å føle tillit ovenfor et menneske. Rett før jul 2005 var det første gangen hun lagde koselyder til meg - og ikke før forrige helg var det Martin sin tur.
1 1/2 år er ingen alder for en rotte. Shadow var energisk og sta, morsom og trøstende ovenfor både sine rottevenner og sine menneskevenner. En evig kurvkamerat for Pytteliten, og en kosevenn for Mist. Men buret er merkbart tommere nå, og det er ingen hvit og sort skygge som sitter på utkikksplatået lenger og holder øye med datamaskinen. Ingen flere hull i sengetøyet, ingen flere kloringer på hendene, ingen flere skeptiske blikk når nye ting blir presentert.
I en verden hvor sykdom styrer de fleste av våre skjebner, kan man ikke gjøre annet enn å stille seg maktesløs til siden når det endelige stemplet blir satt - og ha et håp om at neste gang, kanskje neste gang, vil naturen og alderdommen få gå sin gang.
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com
-
- Gammelrotte

Store, varme rotteklemmer fra to- og firbeinte hos oss!
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com
Tusen takk alle sammen.
Vi har holdt gravøl, med cola og yoghurtdrops (colaen var min) - og både Mist og Pytteliten har fått sagt farvel og sees en gang til Shadow.
Vi har holdt gravøl, med cola og yoghurtdrops (colaen var min) - og både Mist og Pytteliten har fått sagt farvel og sees en gang til Shadow.
Det her gjorde vondt å høre, ja. Jeg har prøvd å kikke litt tilbake, og det er mulig det er en stund siden dette var oppe sist. Det er for sent, men dermed også på tide å minne om at prosedyren skal og må avbrytes etter andre sprøyte hvis tilfredsstillende effekt ikke er oppnådd. Grunnen er nettopp det som skjedde her - og som har skjedd før. For at vi alle skal lære mest mulig av de ulykkene som intreffer, ønsker jeg å vite om noen av dere sitter med rotter som har greid seg gjennom operasjoner der det har blitt gitt tre doser beroligende på forhånd? Det er selvfølgelig veterinærenes oppgave å begripe at en overdose oppnås lynhurtig etter gjentatte påfyllinger - men i praksis er det vel vi som må stå steilt på vårt. Hvis det er slik at ingen eller få rotter kan håndtere så mange påfyllinger, er det på tide vi innfører dette som en klausul. Selvsagt betyr det også mye hvilke medikamenter som blir benyttet - men jeg tror det heller avgjør om rotten sover på første forsøk, heller enn på tredje. Men uansett; dette skulle ikke skjedd, og ikke på denne måten her - jeg er lei for det.
Anita
Anita
Jeg visste ikke om at det fantes noen prosedyrer for bedøvelse - og det tviler jeg på om dyrlegen visste heller. Virket ikke sånn - jeg var der da han gav henne bedøvelsen. Men jeg vet det nå - og hvis det noen gang skulle dukke opp et lignende tilfelle, grabber jeg rotta og løper. Ikke fadesern om dette skal skje med noen av mine små igjen! *vifter truende rundt seg med en q-tips*
Jeg kommer ikke til å tillate at mine rottter premedikeres tre ganger - og jeg gjentar, er det noen som sitter på "gode" erfaringer med dette? Forstår dere at dere har rett til å avbryte en prosedyre som er i gang? Det er ikke verdens undergang; det betyr bare at man må gå hjem og ri av det som kommer - så starter man på nytt en annen dag MED DE ERFARINGER SOM BLE GJORT FØRSTE GANGEN SOM GRUNNLAG; TYPE BEDØVELSE + MENGDE!
Anita
Anita
Jeg beklager; jeg hisser meg noe opp over "vi tar en runde til - metoden". Den er etter mine begreper svært kortsiktig tenkt av en som burde vite bedre; veterinæren selv. Vi andre er bare dyreeiere, og blir betraktet som sådan. Men det hender veterinæren har behov for vår veiledning - selv om han ikke vet det selv. For det er resutatet som teller for oss. Det er ikke gitt at det går bra etter to stikk heller - ikke engang etter ett. Men noe sted grensen gå - jeg sier det er før tre...
Anita
Anita
Det er helt i orden, Anita. Jeg er forbannet selv - det var tross alt mitt lille dyr som fikk den behandlingen. Og jeg skal ringe til dyrlegen om nøyaktig 1 time og 42 minutter. Jeg har en rekke spørsmål jeg vil ha svar på angående behandlingen og bedøvelsen - pluss et par spørsmål ang. betalingen.
For å si det slik, jeg vil ikke dra tilbake til den dyrlegen - skjer det noe med mine små igjen, tar jeg de med til Oslo.
For å si det slik, jeg vil ikke dra tilbake til den dyrlegen - skjer det noe med mine små igjen, tar jeg de med til Oslo.
Kan du be om navn på medikamentet /menikamentene som ble brukt - jeg tror vi bør skaffe oss en oversikt over hva som går bra, og hva som går dårlig, uten at de store forskjellene nødvendigvis ligger i selve preparatet. Stress påvirker og senker mottageligheten - lett å rive i en runde til når de tilsynelatende tåler alt så godt... Jeg tror mange veterinærer ser på operasjoner som et bestillingsverk som skal og må gjennomføres der og da, etter eiers ønske. Det går bra på større dyr - spørsmålet er om det går så bra på rotte...
Anita
Anita