Askepott har fått en klump!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
Hoyst_87
varamedlem
Kjønn: Kvinne

Askepott har fått en klump!

Post by Hoyst_87 »

i dag oppdaget jeg noe på Askepott. De løp løse i sofaen, og da så jeg plutselig klumpen innenfor bakbeinet hennes, på magen.

I tillegg var det et lite sår der, omtrent på størrelse med en halv femtiøring, men dette var litt unna, rett ved siden av tissen. Klumpen var myk..

Jeg vet at de gjerne får svulster og slikt, og hun er jo tross alt over et og et halvt år.

Og dette såret så ikke ut som noe inngangssår til klumpen. Så jeg regner nesten med at det er en svulst.

Såret var flatt, så nesten bare ut som om huden var revet av. Renset det med Klorhexidin på en q-tips. Men lurte på.. Må jeg reise til dyrlegen igjen(begynner å bli dyrt nå! :P ) eller kan jeg avvente det litt og se? Jeg vil gjerne se om såret lukker seg litt fort, det regner jeg med.

Og hvis klumpen er en svulst, så vil jeg ikke ta sjansen på å operere uansett, da hun er en voksen dame, og ikke i best form, hun virker mye, mye eldre enn Ratchet.

Hva mener dere? Tur til dyrlegen med en gang, eller ta det litt piano et par dager og så se? Jeg skal jo også flytte til helgen.
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Sedra
Bygger bol

Post by Sedra »

Hvis klumpen er hard og fast, ikke vil bevege på seg inni der er det nok en svulst.. Er den myk er det en fettklump og da kan den bli fjernet. Du burde vel kanskje dra til dyrlegen, men du kan jo se det ann noen dager?

anita
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by anita »

Aselli salve kan også prøves; den smører og beroliger huden samtidig som zinken tørker ut sårflaten. Men sjekk hvordan hun reagerer på lukten - kan jo hende hun synes den er så god at den til å spise opp. :roll:
Anita

Killa
Stjeler mat

Post by Killa »

Det kan vel også være et bitt/sår som har laget en hevelse? Jeg ville ventet en uke for å sjekke om den kanskje går ned.

endret: Jeg så ikke at du skrev såret var ved siden av før etterpå!
Hvis du skal flytte nå så synes jeg du skal vente med å dra til dyrlegen til etterpå. På den måten blir det minst mulig stress for henne hvis du må operere. Evt kan du dra å få dyrlegens mening også høre om det er viktig operere med en gang eller om du kan vente til etter flyttingen. Det er kanskje smartest når jeg tenker meg om.
Cava, Tilde, Hunter S & Dr Gonzo

Hoyst_87
varamedlem

Post by Hoyst_87 »

Ja.. Men jeg vet ikke om jeg tør å få henne operert, det er det som er problemet. Skulle jeg ha gjettet på alderen hennes slik hun ser ut i dag, ville jeg sagt rundt to år. Så det vet jeg ikke om jeg tør. Iom at Splinter, som var frisk og sterk, døde plutselig av sprøytenarkose. Da må jeg i så fall først finne en dyrlege med gassnarkose.

Skal ringe litt rundt til dyrleger og høre.

Såret ser det forresten ut til at det går kjempefint med. Har kjøpt flytende pyrisept, og pyriseptsalve i dag, måtte uansett ha det i huset. Går det an å bruke dette på såret? Pyriseptsalve er ikke skadelig for henne? Eller?
Det har grodd litt allerede. Så tror ikke det er noe problem.

I dag tok hun forresten sitt lengste hopp hittil(som jeg har sett), mens jeg gjorde rent buret. Godt over 20 cm fra buret til vaskemaskinen. :) Som jeg har sagt, hun har ikke virket så veldig sprek, egentlig siden jeg fikk henne. Men, i dag var hun det.. :P rare dyr, disse her.. :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

LILO
Hamstrer mat

Post by LILO »

Siden det er fullt mulig å bruke flytende pyrisept regner jeg med at salven også kan brukes, hvis du tar på i et veldig tynt lag så det ikke er overflødig salve som er lett å slike i seg.. Men pyrisept kan jo brukes i åpne sår, så det burde jo ikke være farlig om de får i seg littegrann via munnen heller...

Hoyst_87
varamedlem

Post by Hoyst_87 »

Oki, flott, takk skal du ha! :) Da skal såret dynkes lett i pyrisept når jeg kommer hjem, før et tynt lag med pyriseptsalve smøres på, mest sannsynlig med høylydte(eller ihvertfall sprellete) protester fra Askepott. :roll: Hun er et lite monster når det gjelder å få se på det såret! :roll:

Locked