sår

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Elsol
Bygger bol

sår

Post by Elsol »

Oppdaget nettopp masse rur/sår i nakkeområdet på ene rotta mi.
Synes det var et merkelig funn..
Damen er 1 1/2 år gammel å bor med sin søster.Sårene ser ut som tannhull!Å det var mange av de!Kan det være at de er bynt å sloss på sine eldre dager???
Mvh
Elin:o)

Marcus
Betarotte

Post by Marcus »

Det kan også være midd.. har ikke linken til hvordan midd ser ut, men det ligner vel på tannbitt? skal ikke si noe sikkert, men hun kan ha fått midd
Tamara
------------------------
Savner dere go'-klumpene mine<3

Elsol
Bygger bol

Post by Elsol »

De ble behandlet for midd/lus på denne tiden i fjor.Etter den tid har ikke vi eller de vært i kontakt med andre rotter.Høy har de heller ikke så trur ikke det er midd...
Den andre rotta er helt fin i huden/pelsen....

Ser ut som tannavtrykk til en rotte..Å mange av de.
Cornelia lå helt i still når jeg sjekket pelsen.Syntes vel det var godt å bli pjusket på ruren....

De var 3 søstre inntil for et par msn siden.Da ble Nicki avlivet. Tror hun var sjefen i buret..
Men er det ikke rart at de bynner å sloss etter så lang tid?
Last edited by Elsol on 05 Nov 2006, 21:28, edited 1 time in total.
Mvh

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Elsol wrote:De ble behandlet for midd/lus på denne tiden i fjor.Etter den tid har ikke vi eller de vært i kontakt med andre rotter.Høy har de heller ikke så trur ikke det er midd...
Har også en rotte som sliter med en type midd.. ettersom det veterinæren sa så smitter det ikke så kunne ha henne med de andre.. de har heller ikke blitt smittet
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Elsol
Bygger bol

Post by Elsol »

Men de klør seg ikke så mye akkurat heller..Fin å blank i pelsen...
Merkelig merkelig...
Mvh

Elsol
Bygger bol

Post by Elsol »

Ailani wrote:
Elsol wrote:De ble behandlet for midd/lus på denne tiden i fjor.Etter den tid har ikke vi eller de vært i kontakt med andre rotter.Høy har de heller ikke så trur ikke det er midd...
Har også en rotte som sliter med en type midd.. ettersom det veterinæren sa så smitter det ikke så kunne ha henne med de andre.. de har heller ikke blitt smittet
Men de ble behandlet med Ivomec,vil tro det skulle ha tatt knekken på eventuell midd???
Mvh

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

vet ikke hva det var de fikk, de fikk både en sprøyte med noe og jeg fikk med hjem en sprøyte med noe blått som jeg skulle sprøyte ned i nakken.. hun sliter fortsatt med det, det blir aldri helt borte. Men hun er bedre

Elsol
Bygger bol

Post by Elsol »

De ble behandlet med ivomec sprøyte i nakken.2 eller var det 3 ganger.
Har vært helt fin siden da.
Mvh

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Ailani wrote:[
Dette høres VELDIG usannsynlig ut. Spør dyrlegen om mer info, i det minste hvilken middart dette er.

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Ja jeg sa det til han også.. og sa jeg for sikkerhetskyld ville ha henne i eget bur. men han bare: Neida!! Ingen fare.

Mulig det kunne være en type parasitter å, husker ikke helt hva han sa. Han sa liksom ikke noe konkret om hva typen het. Men ingen har ihvertfall blitt smittet.

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Forresten jeg spurte også om jeg skulle behandle alle sammen, for tenkte det var sikrest. Men der sa han også at det trengte jeg ikke. Det var ingen vits.. :roll:

men skal ned dit snart igjen for å få nye doser, så da kan jeg spørre!

Elsol
Bygger bol

Post by Elsol »

Kan det være sykdom eller noe som gir sår i huden?
Oppdaget flere sår nå nettopp...Er mest på den ene siden av kroppen,bare et par på den andre...Å mest oppe på kroppen....
Uff å huff....
Mvh

anita
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by anita »

Men de ble behandlet med Ivomec,vil tro det skulle ha tatt knekken på eventuell midd???
Ja - vanligvis. Men jeg hadde faktisk en runde nylig som må ha vært rester etter siste behandling, så det kan skje hvis man er uvanlig uheldig. Dette var et solid luseangrep - det var bare det at de sikkert drakk opp all giften så det ikke ble noe igjen til de tre onde små middene som satt bak et dumboøre med huggtennene sine... Tok tid, men sårene talte sitt tydelige språk; på'n igjen, men nå er det bra! 8)
Jeg synes flere sår på den ene siden i forhold til den andre er ganske typisk for midd - yndlingsfoten brukes til å klø mest med og lager derfor flere sår på sin side. Sårene ser ut som dype prikker og / eller rifter - ganske avgrenset selv om de etterhvert sitter tett sammen. Hvis du skal gjøre noen trekk før ny kur; smør inn området med Asellisalve - det er perfekt til slikt bruk. Men den fjerner ikke årsaken - bare lindrer, så jeg holder en en knapp på ny middbehandling, jeg da. Du kan også spørre veterinæren om å få Ivomec til oralt bruk - det er mye billigere, for ikke å snakke om mye drøyere. (Verdt et forsøk - da har du Ivomec til ca resten av livet :mrgreen: )
Anita

Elsol
Bygger bol

Post by Elsol »

Takker for tips..
Men er det ikke rart at rotta blir plaget førstav nå?1 år etter behandlingen?
Skal ringe dyrlegen å høre om jeg kan få ivomec flytende..
Den andre frøkna i buret har ingen sår...
Uff for et styr...
Mvh

Elsol
Bygger bol

Post by Elsol »

Lurer på at det er like greit å la de få seg en ivomec sprøyte behandling??
Kan vel være vondt for henne med sår å få dråper i dryppet?
Har fått prisoverslag på tre behandliger for to rotter 330 kr..Er vel ikke en for ille pris eller ???
Mvh

Locked