Gjengen min har midd

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Gjengen min har midd

Post by Fint_Lite »

Var hos dyrlegen i dag og de fikk hver sin sprøyte, skal tilbake om to uker for etterbehandling, en ny sprøyte. Gjengen har midd.

Flere som har fått sprøyte som behanglidng mot midd? eller er det vanlig??
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Intet
Alfatryne
Posts: 1313
Joined: 24 Jul 2005, 20:11
Location: Lillestrøm/Kjeller
Contact:

Post by Intet »

Jeg har hatt den behandlingen gjennom alle mine middkurer, vellykket hver gang. Nå hørtes det kanskje ut som jeg har hatt veldig mye midd, men ja, jeg fikk midd hver gang jeg kjøpte rotte fra dyrebutikken. :x

Inge dyrebutikk - ingen midd for min del.
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

Leste ett sted om at det kan gå så lang tid som ett år før man ser tegn til midd..og det er ca ett år siden jeg fikk de tre jeg har nå fra tre forskjellige steder.. kan det være fra da jeg fikk midd???
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Nemo
Alfatryne
Posts: 1222
Joined: 12 Jul 2004, 01:30
Location: Grünerløkka, Oslo
Contact:

Post by Nemo »

En liten flokk midd kan ligge recessiv i opp til et år før de "tar over" og blir plagsomme, ja, så det kan godt hende at det var da du/de fikk midd. Har opplevd det hos mine og.

Mine ble behandlet med sprøyter første gang de fikk midd, men denne gangen fikk de guffa i munnen. Er kaldt ute og mindre stressende for de å slippe å reise så mye/langt/til fremmede steder, enn om jeg tar de en og en på fanget og gir de guffa selv. Men litt surmuling må man nok regne med.
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

da er det sikker da jeg fikk midden hit. Håpe den blir borte nå!
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

ToneLise

Post by ToneLise »

Min gjeng har også fått midd. Tror jeg? Det er rød brune avlange små kryp som har overtatt kroppen til dyra mine. må til vetrinær i morgen så fort det åpner. Kan det smittes over til mennesker? jeg merket det først nå i stad når jeg fikk noen røde prikker på meg etter å ha hatt han ene på skulderen. de rørte på seg. det var helt forferdelig! jeg kom meg fort i dusjen for å si det sånn. jeg dusjen alle de som har vært i samme bur for å se om alle hadde det, å det hadde de. jeg kjøpte meg to nye gutter på fredag, å de hadde ikke så mye som de andre guttene mine. hva kommer det fra? Mumrik som har mst har jeg hatt i over 2år, å de to andre som også hadde mye har jeg hatt siden de ble født. Nå har jeg bare sjekka 5 av 8 rotter, men regner med at alle dyra må få sprøyte?

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Det der er nok lus - middene er altfor små til å sees så tydelig. Fort deg å bli kvitt det før rottene blir helt opptygd; onde krek i høyeste potens :roll:
Anita

ToneLise

Post by ToneLise »

Jeg tror de er blodsugere... De sitter helt klin inntil huden på dyra.. skal til dyrlegen rundt kl 10 i dag, for det er da det åpner...

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

uff da, det er nok lus :| spør dyrlegen din om du kan få noe spesial pris på sprøytene siden du har så mange ;) men du kan også få sånn du skal vaske rottene i. Alle rottene hos meg fikk lus, men blei behandlet med sprøyte hos dyrlegen og de er nå helt frie for utøy :bravo: vi fikk i hvertfall spesial pris hos dyrlgene siden rottene var så håndterbare og at de var 7 stykk.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

ToneLise

Post by ToneLise »

det var lus ja! masse lus! betalte 528kr for sånn sprøyte på 6 dyr pluss avlining på 2 dyr. det var ikke så dyrt...! Jeg syns faktisk det var billig. Skal tilbake om 14 dager å få ny dose... Så blir mine også helt kryp fire!!! :D

Post Reply