Xiomaras Hudsykdom

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Intet
Alfatryne

Xiomaras Hudsykdom

Post by Intet »

Jeg har ikke pratet om dette stort på forum tidligere, men tenkte det kunne være relevant nå som jeg har fått det behandlet.
Xiomara fikk noen sår tidlig i år, rundt februar, som vi ikke klarte finne ut hva var.
Det var mange dyrlegetimer, hos forskjellige veterinærer, men ingen hadde vilje eller kompetanse til å hjelpe oss. Det utviklet seg til å bli svært ubehaglig for henne, og midt i juli lagde jeg en avtale med en veterinær hvordan jeg ville at hun skulle avlives, så det skulle bli mest komfortabelt for Xiomara.
Samme dag ringer jeg en overveterinær på Folkehelseinstiuttet i Oslo. Jeg føler det er mitt siste håp. Kanskje han kan hjelpe? Han jobber med forsøksdyr, og viste seg å bli Xiomaras reddende engel.

Hele historien inkl. bilder (noen kan være støtende) finner dere på min hjemmeside
Håper historien kan være til hjelp om noen kommer bort i lignende problemer.
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

Dumle
Markeringsbehov

!

Post by Dumle »

Å! Uff... :(
Hun er virkelig en kriger :)
Hvorfor være vanskelig, når man med en liten anstrengelse kan være komplett umulig?

Altså:
Jente
20 år.

Randi
Betarotte

Post by Randi »

... Er ille at veterinærene ikke vet mer!

Så godt at alt endte bra, vi krysser tomler og poter her for at det ikke skal komme tilbake.

Takk for at du delte historien.

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Sorry, men jeg hadde aldri latt noen av mine rotter gå slik med så svære sår, bare for at jeg ville ha den lengre/lete etter en løsning.
Ikke for å være frekk jeg sier det.
For lidelse er lidelse, rotta har nok lidd helt til den fikk riktig behandling, og selv synes jeg det er feil. Jeg hadde latt den få slippe.

Men folk er forskjellige, bra du fant en løsning på problemet da. Og håper rotta de blir bedre, og aldri kommer til å få gå med slike sår igjenn.

Intet
Alfatryne

Post by Intet »

Jo takk hun er helt frisk, og hun var ikke på det verste der mer enn et døgn. Samme døgnet som jeg avtalte avlivning med veterinær.
Og hvis du tror jeg gjorde det for min egen skyld, tar du feil.
Jeg hadde avlivet henne lenge før, hadde det ikke vært for at jeg hadde folk i ryggen som hadde tro på dette, og fant midlertidige løsninger som gjorde problemet mindre i perioder. Dette gjorde det verdt å fortsette.

Jeg skrev heller ikke dette for å gjøre det til debatt om hva alle andre ville gjort. Jeg skrev det for å forhåpentligvis kunne hjelpe andre i samme situasjon senere - ikke for å få høre hva jeg har gjort galt eller ikke.

Du er velkommen innom

rottegal
Alfatryne

Post by rottegal »

Men det var Xiomara du parret ?
Var det i den "friske" perioden!
Jeg beundrer deg virkelig for at du klarte å redde henne.
Du vil ikke angre,spesielt siden hun er ung! :D
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Intet
Alfatryne

Post by Intet »

Ja, det var etter sårene forsvant første gang. Da regnet vi med at det bare var parasitter. :(

Du er velkommen innom

Woodgirl
Stjeler søppel

Post by Woodgirl »

Vi får vel gi seriøse rotteeiere den kreditt ved at de vet best om sine rotter lider og har store smerter. Sårene var jo overfladiske selv om de så svært plagsomme ut. Hurra til deg Intet og Xiomara som ikke ga opp, det ga resultater og gode erfaringer. :akt:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Maja
Klatrer på møblene

Post by Maja »

Fytti rakkern!!! Stakkars, som hun så ut. Jeg synes virkelig det står repekt av det du gjorde; det er vanskelig å vite om man skal avslutte eller ikke når man stadig får nye diagnoser og behandlinger, og selvsagt håper på at denne gangen vil det hjelpe. Og så flott at han gadd å ta seg tid til å hjelpe deg. Det kan være godt å vite at det finnes skikkelige folk med bunnsolid kompetanse, så man vet det finnes en siste utvei ved evt. fremtidige krisesituasjoner :sol:
Ærbødigst,
Maja :rottehode:

utyske
Sofaspiser

Post by utyske »

Er sjokkert over at vetrinærer ikke veit bedre!
For noen forferdelige bilder på sia di av rotta! Altså.. Av sårene. Jeg hadde heller aldri latt rotta mi være så ille, men det er jo bra dere ikke ga opp. :)

Lykke til videre!

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

Så utrolig bra av deg :bravo: syntes det er bra du ikke avlivet henne, men at du fortsatte å leite etter svar. Håper virkelig jeg er så modig for mine små hvis noe slikt hender hos meg.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Gittiamo

Post by Gittiamo »

Hurra til deg Intet og Xiomara som ikke ga opp, det ga resultater og gode erfaringer.
Signerer denne.

Veldig lærerikt og greit å vite i tilfelle vi kommer i samme situasjon selv. :rat:

Adyssa
Hamstrer mat

Post by Adyssa »

Alvrina wrote:Sorry, men jeg hadde aldri latt noen av mine rotter gå slik med så svære sår, bare for at jeg ville ha den lengre/lete etter en løsning.
Ikke for å være frekk jeg sier det.
For lidelse er lidelse, rotta har nok lidd helt til den fikk riktig behandling, og selv synes jeg det er feil. Jeg hadde latt den få slippe.

Men folk er forskjellige, bra du fant en løsning på problemet da. Og håper rotta de blir bedre, og aldri kommer til å få gå med slike sår igjenn.
Jag tror att Pia har tänkt samma som dig, men jag är glad att hon inte gav upp. Bara för att komma med ett annat exempel. Jag såg sånt ut när jag gick på skolan. Jag led väldigt och de fannt aldrig ut vad som felade mig. Hud-spesialister tog och checkade mig och jag fick massa ting att smörja mig med.... Du kan ju tänka dig att aldrig kunna gå med shorts och sånt utan att folk vred huvudet. Frågor som om det var smittsamt etc.

Rikke
Bygger bol

Post by Rikke »

Stakkars lille kroppen, dere er to tøffinger ;) Så bra at du fant en vet som var villig til å finne en sikkelig løsning på problemet. Vi trenger sårt flere av de...

Lykke til videre :sol:
Hilsen Rikke Karine

Cavum&absentia

Post by Cavum&absentia »

huff, så fælt det så ut..

Godt å høre at det gikk bra :D

Post Reply