ny svulst...

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

macgyver
Stjeler mat
Posts: 89
Joined: 15 Nov 2007, 22:05
Location: Oslo

ny svulst...

Post by macgyver »

I slutten av mai, 3 ukers tid siden, fikk maccern en svulst på magen som ble operert bort. I går oppdaget jeg en ny klump like nedenfor den gamle. Dyrlegen sier det nesten 100% sikkert dreier seg om ondartet kreft, og at svulsten må opereres bort så for som mulig.
Men nå sliter jeg veldig med å ta en avgjørelse, av flere grunner:
-sjangsene for at en ny svulst vil dukke opp igjen og igjen er STOR. Hvor ofte skal lille tassen gjennomgå narkose, operasjon, stå i eget bur på avispapir i en uke med fare for å bite opp såret sitt?
-det dreier seg om en del penger.
-Jeg drar en uke på ferie på lørdag, litt upraktisk for mor å da måtte passe nyoperert rotte i eget bur...

Jeg lurer rett og slett på om jeg bør operere en gang til? Jeg vet jo at hvis jeg opererer så har dyrlegen lovet å gå litt dypere og grundigere, men han kan uansett ikke vite hvor lang svulsten strekker seg og hvor/når/om den vil dukke opp neste gang. Og som sagt, sjansen for at det går 3 uker før han har en ny svulst er ganske stor. Jeg synes absolutt ikke det er noe liv for en rotte på 8 mnd å opereres en gang i måneden.
Men da er spørsmålet om jeg har samvittighet til, og om det er etisk riktig, å gi opp nå, la ham gå med svulst så lenge han kan til den eventuelt blir stor og hemmende og han må avlives. HVA GJØR JEG? hva ville dere gjort? Dette er en utrolig vanskelig avgjørelse.
MacGyver og Chuck Norris - Lillerott og Storerott<3

Intet
Alfatryne
Posts: 1313
Joined: 24 Jul 2005, 20:11
Location: Lillestrøm/Kjeller
Contact:

Post by Intet »

Men da er spørsmålet om jeg har samvittighet til, og om det er etisk riktig, å gi opp nå, la ham gå med svulst så lenge han kan til den eventuelt blir stor og hemmende og han må avlives.
Nå har jeg heldigvis ikke opplevd å ha en svulst på en relativt ung rotte, men jeg må dessverre innrømme at jeg personlig går for det siste forslaget ditt. :( Av 12 avdøde rotter jeg har hatt, har 9 hatt svulster. Ikke alle tilfellene har svulsten vært avgjørende for avlivning, men en del av tilfellene. Jeg tror ingen vil klandre deg om du velger å ikke operere igjen, selv ikke McGyver.

Nå har du allerede latt ham gå igjennom en operasjon, og gitt ham den sjansen, og som du selv sier er det ingen garanti for at det ikke kommer tilbake. Er det et verdig liv å bli operert gang på gang? Jeg lar de få leve gode late dager, så lenge de enda har det godt. De kan leve en god stund med svulst, hvertfall hvis den er saktevoksende og ikke sprer seg. :)

Et vanskelig valg, men jeg tror du treffer den riktige beslutningen.
Send meg gjerne en pm om det er noe :)
Lykke til. :rottehode:
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Du kan jo vente med å bestemme deg til du kommer hjem fra ferie. :) Da har du tenkt deg godt om,og uansett hva du kommer frem til vil din endelige avgjørelse være riktig!God ferie og lykke til! :sol:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Du kan jo vente med å bestemme deg til du kommer hjem fra ferie
Det er ikke sikkert det går så bra. Disse kreftsvulstene kan nærmest eksplodere i størrelse på en uke, og rotta kan gå fra å ikke ha noen plager av det til store smerter på kort tid.

Man kan være heldig, men det er ekstra vanskelig når det er noen fremmede som passer dyrene. Porfyrin er ikke noe godt tegn på at rotter har smerter, har jeg sett, og det er ikke alle som får så mye piloereksjon heller. For en som ikke kjenner rotta kan det da være nærmest umulig å oppdage :(

Jeg er enig med Intet om at hvis det er kommet en ny kul etter bare tre uker, er det bedre å sende ham over til ostemarkene mens han fortsatt har det bra :( Det er jo bare tre uker siden sist han var under kniven, og jeg kan ikke tenke meg annet enn at en ny operasjon nå samt pass av en fremmed vil være en stor påkjenning for ham.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

huff

Post by torasrotter »

Min stakkars Jorunn fikk svulst 3 dager før jeg reiste på ferie.. Mamma skulle passe ho mens jeg var i London med kjæresten.. Når jeg reiste var den like stor som en ert, men når jeg kom tilbake var den blitt så stor som en golfball, og hun klarte nesten ikke å bevege seg :cry: Den var på brystet mellom frambeinene,så det hemmet nok bevegelighetem litt...

Da var det rett til dyrlegen, men bare en liten advarsel sånn at du slipper å oppleve det samme som meg, for det var ikke koselig å komme hjem å se rotta sånn som det :(
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

macgyver
Stjeler mat
Posts: 89
Joined: 15 Nov 2007, 22:05
Location: Oslo

Post by macgyver »

takk for alle svar!
Jeg har slitt, og sliter forsåvidt ennå, med å bestemme meg for hva som er "riktig" å gjøre. Men jeg har nok kommet frem til at jeg ikke opererer igjen, men lar naturen gå sin gang. Jeg tror rett og slett ikke det er så innmari kult for en liten rotte å gå gjennom en såpass stor operasjon enda en gang når sjansene for at svulsten forsvinner for godt er så små.
Så får han heller leve sine glade rottedager så lenge de varer.

Det med ferie har jeg også tenkt på. Det er heldigvis mamma som passer småtassene, og hun kjenner dem godt og er veldig glad i dem. Jeg har gitt henne fullmakt til å avlive hvis det blir så ille at det er det beste for ham, men håper så klart at det ikke trengs. Maccern har hatt svulsten i en 3 dagers tid nå og den har ikke vokst eller endret nevneverdig på seg, så jeg håper jo den holder seg sånn en stund. Selv om jeg så klart er klar over risikoen...Men mamma har haugevis av nummer hun kan nå meg på, og jeg har gitt henne nummer til flere veterinærer. Og min mor er både dyrekjær og dyrevant, så hun kan fint ta en avgjørelse om eventuell avlivning hvis han blir så sårlig at det er det beste for ham...
Så jeg håper rett og slett på det beste, og håper for min og chucks del at han kan leve noen lykkelige måneder til!
MacGyver og Chuck Norris - Lillerott og Storerott<3

MiljamJenta
River avispapir
Posts: 987
Joined: 18 Jan 2008, 21:12
Location: Mjøndalen
Contact:

Post by MiljamJenta »

Jeg støtter din avgjørelse, min forrige rotte gikk med svulst et halvt år så du kan forhåpentlig vis ha han lenge hos deg :)
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Det høres bra ut - du er heldig som har en flink rottepasser :)
Lykke til.

utyske
Sofaspiser
Posts: 161
Joined: 19 Aug 2007, 19:02
Location: Vestfold.

Post by utyske »

Jeg støtter avgjørelsen din, og syns det høres fornuftig ut. Vil bare ønske deg og dere all lykke!

Intet
Alfatryne
Posts: 1313
Joined: 24 Jul 2005, 20:11
Location: Lillestrøm/Kjeller
Contact:

Post by Intet »

Vanskelig avgjørelse, tøft gjort av deg å ta den.
Lykke til, jeg håper han har en god stund igjen :)
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Post by renya »

Krysser armer og bein for Mac, er godt du har nokon som du kan stole på som tar deg av han, og prøv å ha det fint på ferie.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

ykke

Post by torasrotter »

Lykke til, å kos deg masse på ferie!! :akt: ;)
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

macgyver
Stjeler mat
Posts: 89
Joined: 15 Nov 2007, 22:05
Location: Oslo

Post by macgyver »

takk for støtten alle sammen!
da jeg kom hjem fra ferie for noen dager siden møtte en opplagt og glad macgyver meg, UTEN svulst! den har rett og slett blitt borte! falsk alarm kan man si, hehe. jeg vet ikke hva det var han hadde, men jeg og mamma tipper at det var en verkebyll i såret fra den forrige svulsten. uansett hva det var er den nå redusert til et bittelite arr, og maccern er frisk og fin igjen! hurra!
MacGyver og Chuck Norris - Lillerott og Storerott<3

miroxx
Sofaspiser
Posts: 146
Joined: 29 Aug 2006, 22:11
Location: Møre og romsdal

Post by miroxx »

Så flott :D
Får håpe det ikke kommer en svulst igjen da, og att Mac lever lenge og godt hos deg ^^
_ Kaja _ :D

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Det var veldig godt å høre! :D
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Post Reply