Riktig dose Imacillin?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Maria
Klatrer på møblene

Riktig dose Imacillin?

Post by Maria »

Etter en fireukerskur med Baytril, uten effekt på kronisk knirkende Lucy, prøver vi en 21 dagerskur med Azitromax og Imacillin. Jeg har fått doseringen 0,17 ml Azitromax to ganger daglig og 0,86 ml Imacillin. Men nå oppdaget jeg akkurat at jeg har gitt feil dose Imacillin, 0,086 ml i stedet for 0,86. Men 0,86 virker så fryktelig mye! Det er jo nesten en full sånn minisprøyte. Har brukt samme medisiner tidligere og kan ikke huske at det var så mye. Så vil jeg høre med dere da: Høres doseringen riktig ut? Kan det være gjort en feil ettellerannet sted? Lucy er en stor dame på 430 g.
Maria H.

Randi
Betarotte

Post by Randi »

Til en rottepike på ca 500 g skrev veterinæren vår ut 0,2 ml imacillin for antatt urinveisinfeksjon. Så enig med deg; 0,86 virker mye. Du burde nok ringe og dobbeltsjekke.

Maria
Klatrer på møblene

Post by Maria »

Uff, i dag ble Lucy helt spinnvill da hun skulle få medisinen sin, hun som vanligvis tar medisin lett. Da hun kom tilbake i buret virket hun helt fjern og skrullete, hun virket forvirret, gravde formålsløst overalt og så ut til å sjangle litt. Pelsen kom i uorden og hun vasket nesa og frempotene hele tida. Da jeg satte frem mais (livretten) kastet hun seg over det og spiste som vanlig og etterpå la hun seg til å sove.

Jeg ringte veterinæren igjen og hun dobbeltsjekket doseringen og sa at den var korrekt. Hun viste til British small animals-ettellerannet som jeg ikke var kjapp nok til å få notert. Noen som kjenner denne? Hun kalte det dosserings-bibelen.

Jeg har uansett time der i morgen og avventer til da siden Lucy nå sover og virker rimelig normal.

Noen som gjennkjenner symptomene Lucy fikk etter medisineringen i dag? Er så usikker, hun er jo en gammel dame (nettopp rundet 2) og har hatt luftveisplager lenge (og blitt behandlet lenge). Samtidig virker hun i fin form, holder vekten, spiser godt. Men så var det dette anfallet i dag da. Hmmm.
Maria H.

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Hva slags konsentrasjon av amoxicillin har du? Jeg lette i mine gamle logger og fant ut at anbefalt dosering er opp til 150 mg/kg pr døgn, jeg gav i min tid Aapje 1 ml Imacillin (50 mg/ml amoxicillin) med godt resultat. Så hvis det er samme konsentrasjonen du har, så er ikke 0.8 ml for mye.

Reaksjonen hørtes ikke helt god ut, men det burde ikke skyldes overdosering i utgangspunktet. Likevel, rotter som mennesker reagerer forskjellig på medisiner, så dersom du ser samme reaksjon ved neste medisinering så ville jeg ha byttet preparat.

British Small Animals Veterinary association - eller noe sånt, publiserer manualer for dyrleger (og dyreeiere). Tror de også har et tidsskrift for publisering av vitenskapelige undersøkelser om kjæledyr.

Lykke til med medisinering av gamla! :akt:

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Ok, det var 6. juli du skrev dette, da er du sikkert ferdig med medisineringen, heheh! Hvordan gikk det?

Post Reply