HJELP!!!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

karlis
Pinky

HJELP!!!

Post by karlis »

Hei!
Jeg er ny her på forumet..!
Har hatt rotter i mange år, men nå behøver jeg litt hjelp!

Den ene rotta mi (Igor) har blitt så slapp de siste par dager... :(
Han er vanligvis en meget aktiv krabat. Ivrig og vilter.. :)
han er vel den mest vennskapelige rotta jeg noen gang har hatt. Så tillitsfull og snill! Han var dessuten helt tam da jeg fikk ham! Han er bare sååå søt!!
Problemet nå er at han holder ikke maten han spiser mellom hendene og virker slapp og vil helst sove... Han nyser litt (men det har han alltid gjort!)
Ser ut som han har helt normal matlyst... Han fikk akkurat favorittmaten..Banan..og den spiste han fort opp...

Har noen noe anelse om hva som kan feile ham???
Synes ikke det er noe artig å vente helt til mandag før han får hjelp...

På forhånd takk for svar!

Kommer meg ikke til dyrlegen før på mandag desssverre....:(

karlis
Pinky

Re: HJELP!!!

Post by karlis »

karlis wrote:Hei!
Jeg er ny her på forumet..!
Har hatt rotter i mange år, men nå behøver jeg litt hjelp!

Den ene rotta mi (Igor) har blitt så slapp de siste par dager... :(
Han er vanligvis en meget aktiv krabat. Ivrig og vilter.. :)
han er vel den mest vennskapelige rotta jeg noen gang har hatt. Så tillitsfull og snill! Han var dessuten helt tam da jeg fikk ham! Han er bare sååå søt!!
Problemet nå er at han holder ikke maten han spiser mellom hendene og virker slapp og vil helst sove... Han nyser litt (men det har han alltid gjort!)
Ser ut som han har helt normal matlyst... Han fikk akkurat favorittmaten..Banan..og den spiste han fort opp...

Har noen noe anelse om hva som kan feile ham???
Synes ikke det er noe artig å vente helt til mandag før han får hjelp...

På forhånd takk for svar!

Kommer meg ikke til dyrlegen før på mandag desssverre....:(

Glemte å skrive at han er ca 1 år og 3 måneder..!

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Kan jo være luftveisinfeksjon.Pass på at han har det ekstra varmt og lunt,ikke noe trekk,gi ham lunken babygrøt,og reis til dyrlegen så tidlig du kan på mandag.Lykke til,og velkommen hit! :sol:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

karlis
Pinky

Post by karlis »

Takk for svar!
Hører at den andre rotta mi også har begynt å nyse litt.....
ja, det kan jo være luftveisinfeksjon... Ser han prøver å "gnikke" nesa si ned i underlaget...
Kommer meg nok ikke til dyrlegen før på mandag...Får bare håpe han ikke blir verre....

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Pass på at han må mates mange ganger om dagen, og kos ham i senk :) Rotter spiser vanligvis litt stadig vekk. Hvis han skulle få problemer med banan og grøt, prøv tynnere grøt eller suppe, helt most og uten biter.

karlis
Pinky

Post by karlis »

Så kom jeg meg endelig til dyrlegen idag...
Begge to fikk hver sin sprøyte og så fikk jeg med meg baytril som jeg skal løse opp i drikkevannet de neste 4 dager...
Så får jeg bare krysse fingrene og håpe Igor blir frisk igjen...
Han har god matlyst men er ganske slapp! Trøsten er at han har ikke blitt verre iløpet av weekenden...

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

Tror du skal prøve en annen løsning enn å ha det i drikkevannet. Jeg kan nesten garantere deg at de nesten ikke kommer til å drikke noen ting som helst så lenge det er i vannet :spy:

Prøv andre løsninger som å blande det i litt barnegrøt/mat, potetstapp, eller noe de liker veldig godt og gi de en dose hver dag.

Lykke til :D
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

karlis
Pinky

Post by karlis »

Hmmm. Jeg fikk en tablett som jeg skulle dele i 4 biter og 1 bit hver dag knust i 20 ml vann og gi dem ... Og skulle skifte vann hver dag.
Den ene ville ikke drikke, men har blandet litt av vannet i litt yoghurt og da gikk det rett ned! :)
Noen som vet hvor lang tid det evt. tar før denne sprøyta begynner å avgi noen virkning? Må vel begynne å se bedring etter en dag eller to, vil jeg tro...
Håper bare det går bra.....!

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Etter et par dager burde det være håp om bedring hvis det hjelper, som du sier :)

karlis
Pinky

Post by karlis »

Ser dessverre ikke så mye bedring ennå.....
Men så er det jo kun et døgn siden sprøyte og medisinering startet..!
Han har fortsatt god matlyst, men han holder ikke maten mellom forbena når han spiser.. Og så har han begynt med noe rart...Han henter favorittbiter ut av skålen med tørrfor og legger dem i en krå i buret...Det har jeg aldri sett han har gjort før...
Pelsen hans er blank og fin og øynene utstående og klare.. det er bare det at han er slapp og blir fort sliten ser det ut som... Og så vil han opp i hendene mine hele tiden. så snart jeg har ham i hendene så "gnikser" han med tennene og øynene "går inn og ut" av hodet hans.. Så det er tydeligvis til god trøst! :)

Får håpe jeg ser bedring imorra!

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Krysser fingre for Igor! Håper det er en infeksjon og at han er bedre i morgen tidlig. Spiser han faktisk tørrfóret, eller har han utviklet en plutselig hang til myke matvarer? Det er viktig å følge med på at han faktisk får i seg mat, ikke bare samler inn godbiter han håper å få spist siden. Hvis det skulle være slik fatt trenger han å mates med grøt, youghert eller liknende 6 ganger daglig til du får ham til veterinær (haster).
:rottehode:

Karen---
Alfatryne

Post by Karen--- »

Masse lykke til til deg og Igor! :)
Vi krysser fingrene for dere her hjemme! Må også si at hvis du har medisiner i vannet er det nesten garantert at de ikke vil drikke! Det her jeg opplevd med min første frøken ;)
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

karlis
Pinky

Post by karlis »

Synes han virker litt kvikkere idag. Håper det ikke bare er innbilning.....
Han samler ikke bare opp foret.Han spiser det også,bare på en tungvint måte... Banan, yoghurt og maiskorn går ned. :)
Vannet som jeg har løst opp medisinen i rører jeg inn i yoghurt og knust banan, så han får det garantert ned! :) Men begge to blir dårlig i magen av medisinen merker jeg....
Han puster ikke tungt og nyser ihvertfall mindre idag! Det er bare det at han ser veldig molefonken ut........og ikke holder maten mellom fingrene når han spiser....
satser på at imorra er han enda bedre!!!
Mange takk for svar og all mulig hjelp jeg har fått her inne!! :)
håper bare lillegutt kvikner til igjen!!

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Husk også at medisineringen må holde på til han er helt frisk,kanskje 2-3 uker.Lykke til! :D
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

karlis
Pinky

Post by karlis »

tantepose wrote:Husk også at medisineringen må holde på til han er helt frisk,kanskje 2-3 uker.Lykke til! :D
Hmmm....
De fikk en sprøyte og så fikk jeg beskjed om at de skulle etterbehandles i 4 dager med den Baytril tabletten..
Betyr det at jeg bør få fatt i mer Baytril og fortsette behandlingen lenger...
Begge to nyser litt ennå. Men synes absolutt at Igor er ennå litt bedre idag. Knust banan med medisin i går ihvertfall rett ned selv om han fortsatt er slapp. Han spiste også litt potetgull idag. De pleier av og til å få et lite flak. Populært!! :)

Post Reply