HJELP!!!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

BlackNenne
Betarotte

Post by BlackNenne »

Det syns jeg var veldig kort. :hm: Har aldri fått under 10 dager.

rottegal
Alfatryne

Post by rottegal »

Den beskrivelsen du hadde der var nesten som om jeg skulle beskrevet Spot nå..
Funket den Baytril behandlingen ordentlig?
Er han helt frisk, hva behandlet dere han for? Alt?
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Høres altfor kort ut syns jeg. :hm:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

ALT for kort
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

karlis
Pinky

Post by karlis »

Har vært hos dyrlegen idag og fikk en tablett til med Baytril.. Dvs. 4 dager til med behandling! Synes Igor kommer seg litt for hver dag men synes det går litt sakte...
Dyrelegen var litt i tvil om han ville gi meg noe særlig mer Baytril for det var så hardt for magen sa han... Hva mener dere her om det?
Han har ihvertfall matlyst!!! Heldigvis!! Synes det er et godt tegn! :) Han har spist mye banan og yoghurt (blandet med medisin) de siste dagene!
Blir også meget glad for noen potetgullflak!! :) Og litt brød spiser han også! :)
Idag gikk han rundt leiligheten to-tre ganger før han la seg ned under stuebordet for å sove litt! :) Lille godgutten!!!!! :)
Tenkte å ihvertfallfå i han siste kuren som varer til tirsdag før jeg evt. drar til dyrelegen med han igjen.... Om han ikke er bra igjen til det så vet ikke jeg......:(
Blir ihvertfall utrolig trist om denne gutten må forlate meg ....:(

Krysser fingrene!!!

rottegal
Alfatryne

Post by rottegal »

Da kan jeg anbefale å spørre om du kan få en innvollsormekur!
Ta en uannsett fordi, Spot som hadde akkurat samme symptomer som din har(snart historie da) innvollsorm.
Han blir bedre for hver dag og snart skal han ta andre runde med sprøyta for å bli 100% frisk.
Samme skal broren.
Innvollsorm er forresten dødelig..
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

karlis
Pinky

Post by karlis »

hmmm.. Innvollsorm.. Ja kanskje det er det Igor har fått.
Han blir ihvertfall ikke bra igjen av denne baytril kuren. Det er sikkert.
Merkelige greier dette her. Han blir hverken bedre eller verre... Men begge to har slutta å nyse så de erihvertfall ikke forkjølt lenger.
Han spiser fortsatt veldig mye banan, yoghurt og barnegrøt.. Alt tørrfor vil han fortsatt ikke holde. Men er fortsatt meget slapp.. Ser nesten ut som han er svimmel på en måte. Ellers er det ingenting som tyder på at det er noe i veien... ser det ihvertfall som et meget godt tegn at han spiser mye! Avføringen hans ser også ganske normal ut.

Hva er symptomene på innvollsorm? Skulle kanskje tro han ble tynn om han hadde innvollsorm..

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Rotter med innvolsorm har ofte løs mage og er tynne, i alle fall hvis det er mye av innvollsormer, og parasittene tilhører de vanligste slektene. Oppblåsthet kan også være et symptom.
Symptomene er avhengig av hvilken type innvollsorm rotten har, og de fleste infiserte rotter mangler symptomer. Hvis du leser engelsk finner du en fin oversikt her, men jeg vet ikke om alle innvollsormene er aktuelle i Norge.

http://www.rmca.org/Articles/worms.htm

karlis
Pinky

Post by karlis »

Hmmm... Synes ikke han er blitt noe særlig tynnere. Avføringen var meget bløt i begynnelsen av Baytril kuren, men har blitt normal igjen nå..
Det som er så merkelig er at han hverken blir bedre eller verre.... Skulle tro at om det var noe veldig alvorlig så ville han blitt dårligere og dårligere... Han var slik en morgen jeg stod opp og siden har han vært akkurat slik... ingen forandring.... Merkelig..!!
Nei, jeg får ringe til dyrelegen imorra tidlig.
Tusen takk for all hjelp jeg har fått her inne på forumet! :)

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Ikke for å skremme, men kjenner du symptomene til pituitærsvulst? Han er ung til å få noe slikt, men jeg har sett det hos en annen rotte på omtrent samme alder. Håper det er noe som retter seg. :thu:

karlis
Pinky

Post by karlis »

Pituitærsvulst har jeg aldri hørt om.... Er det kreft? :(
Og er det de symptomene jeg har beskrevet for Igor?
Huff...! Dette hørtes ikke bra ut....

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

De typiske symptomene for pituitærsvulst er nettopp manglende evne til å bruke forbena når rotten skal spise, og tygge/ svelgeproblemer. Vanligvis er begge forben rammet, men det kan være mer tydelig på de ene enn det andre. Forlabbene kan bli stive, eller rotta knyter sammen tærne. Disse rottene har vanligvis apetitten i orden, men de sover mye, kan ha litt porfyrin, og kan bli forvirret eller enda mer ukoordinerte. Jeg har sett rotter med sannsynlig pituitærsvulst hvor det går ut over bakbena også. Det positive er at de ikke ser ut til å ha særlig vondt, og at det hender medisiner virker, i alle fall for en stund.

Noen pituitærsvulster (men ikke alle) blir mindre ved behandling med steroider, slik at rotta blir friskere igjen i en periode :) Jeg beholdt en av mine rotter en måned ekstra etter at jeg hadde sittet oppe med ham en natt, overbevist om at det ble hans siste. Effekten kom nokså raskt, dvs. i løpet av omtrent 24 timer. De eldre rottene jeg har hatt med symptomer på pituitærsvulst har blitt raskt dårligere, med behov for avlivning før det var gått en uke. Han som reagerte positivt på steroidinjeksjon var bare litt over året.

Det behøver ikke være noe slikt, men du kan jo høre med veterinæren.

karlis
Pinky

Post by karlis »

Synes ikke beskrivelsen av pituitærsvulst passer helt på Igor.. Men vet da ikke helt... Skal ihvertfall spørre dyrelegen..Han bruker forbena til å vaske ansiktet. Men han virker litt ukoordinert av og til, men tror det er mer fordi han er slapp. Han gnager på tørt brød så det ser ikke ut som han har problemer med å tygge heller.
Synes bare det er så rart at det dukket opp så fort. Om kvelden sprang han rundt her i full fart og dagen etter så var han så slapp...! Mer enn merkelig!

karlis
Pinky

Post by karlis »

Så var den triste dagen her...! :cry:
Idag måtte stakkars lille Igor avlives... Det er bare sååå trist...
Igår og idag så hadde han blitt tynnere og når jeg satte han på gulvet gikk han bare rundt i ring og gikk inn i vegger og bordben... Når han skulle vaske seg så bare veltet han rundt på siden.... Han som har vært den absolutt mest renslige rottegutten jeg har hatt..... :cry:
de siste to-tre dagene har han kun spist most banan og yoghurt. Men det gikk ganske bra ned i ganske store mengder...
Veterinæren undersøkte han og hun sa hun kjente en svulst inne i innvollene hans, mest sannsynlig på milten... Så da var valget ganske enkelt. Denne gutten skulle ihvertfall ikke ha det vondt...

Jeg har hatt mange rotter i hus, men Igor var den mest spesielle av dem...
Han var helt alene i dyrebutikken da jeg så han og tenkte at jeg bare må ta ham med hjem...
Med engang jeg fikk han opp i hendene i dyrebutikken så begynte han å kose seg med å "gnikse" med tennene og øynene gikk inn og ut av hodet hans... Hun i butikken sa at hun aldri hadde sett det før... Og siden har han vært verdens mest selskapelige og morsomme rottegutt i hele verden...
Med til historien skal det sies at han var både full av midd og luktet veldig ille da jeg fikk han... Og han smittet de tre andre guttene med midd...
da jeg forhørte meg i butikken sa de at han kom fra Sverige og var fra et masse oppdrettsanlegg..........

Han har ihvertfall hatt det MEGET godt de 14 månedene han har vært hos meg! Hadde bare håpt å få ha han i hvertfall et år til....

Stakkars Baldrus som er igjen her alene nå.... Han lette overalt etter Igor etterat vi kom hjem....
Vet ikke helt hva jeg skal gjøre...Valget er enten å få fatt i en ny kamerat til han eller omplassere han om han mistrives alene...
Jeg bruker ganske mye tid sammen med rottene hver kveld så håper han takler alene tilværelsen bra til jeg finner ut hva jeg skal gjøre....

en uhyre trist dag for meg.... :cry:

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Kondolerer :( Men godt at du har så mange fine minner om ham :)

Post Reply