Forkjølt rotte!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
karlis
Pinky

Forkjølt rotte!

Post by karlis »

Min lille hannrotte "Baldrus" har igjen fått surklelyder i nesa...
For 16 dager siden fullførte jeg en 10 dagers kur mot forkjølelse på ham. Husker ikke hva stoffet het.. Veterinæren blandet det ut for meg. Han ble ihvertfall bedre og etter 2 dager med behanling forsvat surklelydene i nesa. Jeg fullførte selvsagt kuren!
Men på søndag begynte lydene sakte men sikkert å komme tilbake og i dag var jeg hos veterinæren igjen.
De ville nesten ikke gi meg en kur til, men jeg klarte å overtale henne til å prøve en ny kur! Hun gikk heldigvis med på det! Hun var redd han skulle utvikle resistente bakterier sa hun.....
Hun blandet ut et stoff som jeg skal gi ham 2 ganger daglig i 10 dager. Klarer ikke helt å lese hva det heter, men tror det er "tribmien" som står på arket.
Noen erfaringer med det her antibiotika stoffet??

Han er ikke tungpustet. Bare disse surklelydene i nesa som forsvinner hver gang han nyser. Men de kommer jo tilbake etter litt.
"Lillegutt" har heldigvis ikke blitt smittet!!
Er det noen fare for at han også blir forkjølt? Rotter og luftveis problemer du vet......
Får håpe han blir bra igjen den her gangen! Krysser alle fingre!!! :)

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

Dette høres ut som et virus. Vet du om lungene høres fine ut, eller surkler de også?

Antibiotika tar ikke knekken på virus, det hjelper bare mot sekundære sykdommer forårsaket av bakterier. Det betyr at dersom imunforsvaret til rotten blir dårligere som følge av viruset, så kan dette føre til at bakteriene blomstrer opp og dette kan gi f.eks. lungebetennelse.

Antibiotikaen kan ta knekken på bakteriene, men det hjelper ikke så lenge viruset fortsatt lever i rotten. Det eneste som kan ta knekken på viruset er rottens eget imunforsvar.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

karlis
Pinky

Post by karlis »

Han puster helt normalt og jeg hører ikke noen lyder fra lungene. Det høres ut som det er i nesa det sitter!
Når han nyser så forsvinner lydene en stund.
Også når han sover er det helt stille.
Han er i god form! :) Når han blir ivrig så er lydene veldig høye!!

karlis
Pinky

Post by karlis »

Prøver å blande medisinen i maten men han nekter å spise det så lenge det er medisin i maten......:(
Noen ideer om hvordan få i ham medisinen?
Synes det er litt skummelt å sprute det inn i munnen på han......

prinetti
Omegarotte

Post by prinetti »

Har ikke hatt noe problemer med å gi den ene min antibiotika i munnen. Er jo ikke stor dosen som skal inn.
Har holdt rotta i en hånd, og tatt sprøyte "spissen" inn fra sida på munnen, og gitt den mengden han skulle ha. Han skrek ikke, slikket restene i seg, og hadde glemt det til dagen etter :P
Storm, Kaos, Lucy og Sina
http://prinettisrotter.webs.com/

Itchigo
Alfatryne

Post by Itchigo »

Lulla har noen små neselyder og nå. Sikkert forkjølelse. Jeg hører heller ikke noe fra lungene og hun har ikke rødt snør eller noe. Jeg hadde ikke tenkt å dra til vet med det, bare passe på at hun har det varmt og godt hjemme. Hvis det ikke blir værre så... Det kan jo hende at du bare må la rotta bli frisk av seg selv hvis den ellers er fin form :D
Aurora

Woodgirl
Stjeler søppel

Post by Woodgirl »

Min største hunrotte har slike kurre/snorkelyder. Jeg tok henne til veterinæren. Hun har ingen lyder i lungene og det virker ikke som hun er syk.
Gjennom stetoskopet høres det mer ut som vokal lyder og ikke sykelyder.
Hun er litt tjukk og det kan ha noe med saken å gjøre.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

karlis
Pinky

Post by karlis »

Woodgirl wrote:Min største hunrotte har slike kurre/snorkelyder. Jeg tok henne til veterinæren. Hun har ingen lyder i lungene og det virker ikke som hun er syk.
Gjennom stetoskopet høres det mer ut som vokal lyder og ikke sykelyder.
Hun er litt tjukk og det kan ha noe med saken å gjøre.
Akkurat som du beskriver har Baldrus det!

Han har fått tre antibiotika kurer men lydene er der fortsatt. Enkelte dager kan jeg knapt høre dem mens andre dager er de sterkere.
Han er ellers i full vigør!!! :) Så han er nok ikke syk! :)
Baldrus er også litt for tykk...... Vanskelig å slanke han synes jeg! Han er litt av et matvrak og maser hele tiden etter noe å spise....
noen forslag på hvordan slanke en rotte??? :)

Post Reply