Småsår

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
barelene
Stjeler mat
Posts: 61
Joined: 29 Jan 2009, 00:39
Location: Bergen

Småsår

Post by barelene »

Jeg fikk to nye rotter for omtrent tre uker siden. Til min overraskelse gikk introduseringen av dem til de eldre rottene utrolig bra. Men nå i den siste uken har det kommet mer piping fra buret enn vanlig. De eldre rottene pleide å leke litt, men det oppstod aldri noen skader. Jeg gav dem alle et bad idag, og da jeg tørket dem oppdaget flere småsår på Dolly, den største av rottene. De andre hadde også noen småsår, men ikke like mange som dolly har. Sårene er ikke større enn nålestikk.

Bør jeg være bekymret og separere dem?

Sårene er bak på rumpen på rottene.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Har du prøvd å se etter utøy på rottene dine :oops: Hvis rottene biter hverandre blir det ikke nålestikk, og hvis de klorer pleier det å bli lange risp.

Det høres ikke ut som midd for meg hvis sårene hovedsaklig sitter på rumpa og er nålestikk-aktige. Med nålestikk tenker jeg mer i retning lus. Lusene er flinke til å gjemme seg, men eggene kan du lettere se. Det er noen små, hvite til gjennomsiktige, avlange ovaler som sitter klistret til hårene - gjerne i nakken. Heldigvis smitter de ikke til mennesker. Men hvis det er lus må du til veterinær for å få noe for det.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Jepp,og er det lus kan stellingen av hverandre bli noe mer grundig og føre til småpiping. ;)
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

barelene
Stjeler mat
Posts: 61
Joined: 29 Jan 2009, 00:39
Location: Bergen

Post by barelene »

Har nå vært hos dyrlegen, alle gullungene hadde lus ja :P
Var nå en lykke det, hadde vært fælt om det hadde virkelig hadde vært sår.

Dyrlegen sa at lusene mest sannsynligvis har kommet fra de nye smårottene, så om andre her også har fra det kullet bør de sjekke rottene sine :oops:

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Jeg tror det er større sansynlighet at det er fra dine 2 voksne. De ble behandlet for det 1 gang i dyrebutikken. Jeg og H+B+S behandlet våre minst 2 ganger slik vi skal gjøre for å være sikker på at de døde alle sammen. Jeg har ikke sett lus på noen av de små når jeg var på Os, heller ikke hos Morgaine i ettertid.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Morgaine
Sofaspiser
Posts: 189
Joined: 19 Jun 2008, 23:55
Location: Bergen

Post by Morgaine »

Ingen lus på mine. Har lett igjennom hele pelsen etter egg og små sår men finner ingenting. Hadde lus og midd behandling på Drac før jeg hentet de nye også så her er hele gjengen friske :D

barelene
Stjeler mat
Posts: 61
Joined: 29 Jan 2009, 00:39
Location: Bergen

Post by barelene »

Det er nå bra at ingen andre har det :D

Edit: Det kan hende de har fått det iløpet av julen, buret deres stod ved siden av ett marsvinbur i to uker hos tanten min mens jeg var vekkreist.

Post Reply