Albinorotter - sykdom

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Skaubytroll
Alfatryne

Re: Albinorotter - sykdom

Post by Skaubytroll »

Eirorinon wrote:Blir imponert over at dere vet så mye jeg :happy: Skulle ønske jeg visste like mye om rotter :cheerful:

Jeg og :D Sitter her og suger til meg informasjon :cool:
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

torasrotter
Gammelrotte

Post by torasrotter »

Matmor wrote:
Og hvordan kan man da få feks en siameser hvis albino betyr at man ikke kan produsere fargestoff? For på en siameser er det jo mørkere points både forran og bak
Albino behøver ikke bety at kroppen ikke produserer pigment. Siamesere og himalaya'er produserer fargestoff, men fargestoffet de produserer går veldig lett i stykker! Bare vanlig kroppsvarme er nok til å svekke det. De stedene hvor Siamesere og himalaya'er har points, er de kaldeste på rottekroppen.

CC produserer normale farger
Cc produserer normale farger fordi rottekroppen på en eller annen måte vet hvilken av allelene som er den "riktige", og ignorerer informasjonen fra c eller c<h>.
cc produserer enten ikke pigment, eller det i stykker så raskt at det ikke er synlig.
c<h>c<h> produserer pigment, men pigmentet går så lett i stykker at det bare finnes spede rester av det på de varme stedene på kroppen.
cc<h> produserer pigment, men den ene c<h>-allelen er ikke nok til å opprette all "skaden" c-alllen gjør.
Aaahh fantastisk der forsto jeg det.. Ja for iogmed at pew/ "albino" er cc og simi/himi er chch/cch så må det jo være en sammenheng tenkte jeg.. Spesielt hvis man ser på hva resultatene blir i avl hvis man parrer en cc med en chch feks.. Det er nesten som å blande kaffi og fløte..

Men bare litt sånn off-topic her: Hvor kommer burmese inn her? Har en burmese noen sammenheng med simi/himi avl/gen i det hele tatt?? Iogmed at de har samme pointing så ser jo fenotypen ut som en simi som ikke har mistet evnen til å holde på fargen..
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Burmese ligger på et annet gen, men effekten er å reparare noe av skaden på pigmentet som gjøres av c og c<h>.

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Jeg er (kanskje dessverre) ikke lenger så aktiv på forumet, men er innom og leser litt av og til når jeg ikke har noe bedre å ta meg til. Og jeg blir så GLAD når jeg kommer over sånne tråder som dette! Fortsett å øse av kunnskapen deres, Tore og Matmor! Ikke gå lei, sånn som jeg! :cheeeers:

Post Reply