Gått ned i vekt

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Eirorinon
Klatrer på møblene

Re: Gått ned i vekt

Post by Eirorinon »

Ok. Venter på tlf fra vet nå.

Eirorinon
Klatrer på møblene

Post by Eirorinon »

På torsdag var jeg til veterinæren igjen. Fikk endelig kommet til hun jeg liker best, da det virker som hun har mer peiling.

Når vi kom dit bekreftet hun at Sabrina var skikkelig tynn (skinn og bein :() og at hjertet ikke hørtes bra ut. Hun kikket på slimhinnene, og de var heldigvis kun litt misfarget (litt blå – skal være rosa). Hun sa at det var hjerteklaffene som ikke fungerte som de skulle. Det gjør at blodet ikke sirkuleres som det skal. Hun fikk en sprøyte med Prednisolon som altså er Kortison. I tillegg fikk jeg tabletter av samme type som hun skal få i helga (og eventuelt lenger?). Hun skal ha 1/8 tablett. Jeg er usikker på om det var denne medisinen eller den jeg fikk av Snøfugl i går, Fortekor, men hun snakket om at medisinen skal utvide blodårene slik at blodet lettere kan sirkulere. Hun sa at jeg måtte ta kontakt igjen i morgen dersom hun var blitt enda verre, men ellers kunne jeg se det an i helga. Hun anbefalte så at jeg lot henne slippe dersom hun ikke ble bedre. Hun sa at hun slet med å puste, noe som jo vises siden hun bruker hele kroppen og ikke bare mage/bryst. Jeg tror også hun sa at prognosen ikke var god, men jeg gir ikke opp enda. Vi må ha håp og la det gå noen dager. Men alt i alt er det livskvaliteten til Sabrina som gjelder, selvfølgelig!

Angående mat sa hun at jeg kunne gi henne hva som helst – det viktigste er at hun spiser! I tillegg sa hun at jeg godt kunne gi henne vann med sprøyte 5-6 ganger om dagen. Støy fra TV burde ikke plage Sabrina, så det går fint. Hun bekreftet også at stress kan ha gjort hjertesykdommen verre, men at hjertesykdommen sannsynligvis ligger til grunn. Den kan ha vært der lenge, kanskje også medfødt?, men ha gitt utslag først nå som hun har blitt eldre.

Alt i alt virker det som hun har kommet seg litt de siste dagene, da! :cheerful: Jeg tror nok hun spiser mer, selv om jeg ikke vet om hun spiser vanlig rottemat og drikker vann når jeg sover. Jeg gir henne mat flere ganger om dagen (ikke vanlig rottefor), og prøver mye forskjellig, bl.a. grøt, mais, banan og vaniljesaus. Av og til nærmest glefser hun over fingeren min! <3 Hun VIL ha mat innimellom liksom. Også ligger hun ikke bare i godstolen her eller på gulvteppet. Hun ligger mer i buret og beveger seg mer rundt. Det anser jeg som et godt tegn. Hun har også begynt å lagre litt mat igjen, og jeg har sett henne romstere litt i buret. Hørte desverre litt grynting på henne i sta da. Og det er vanskelig å si om hjertet har roet seg. Hun puster fortsatt ganske heftig ser det - og høres det - ut som.

Har noen av dere erfaring med Fortekor og/eller Prednisolon? Vet dere hvordan/hvor fort det skal virke? Har lest på nettet om medisinene Enrofloxacin, Doxycycline, Amoxicillin (og Lasix). Det sto følgende på ratfanclub, i forbindelse med mycoplasma: I recommend treating mycoplasma for at least 6-12 weeks at a time or even much longer. An older rat with chronic symptoms and/or heart disease should be on enrofloxacin and/or doxycycline for the rest of his life. Both these antibiotics are usually well tolerated by rats for long periods of time.
Har noen erfaring med disse medisinene? Håper på svar snarest!

Stine
Gammelrotte
Kjønn: Kvinne

Post by Stine »

Jeg har brukt predisolon i forbindelse med antibotikakur pga LVI. Det fungerte veldig bra, men man skal være klar over at det kan maskere symptomer slik at det virker som at de blir friske,selv om de ikke blir det.
Jeg kan ikke helt skjønne hvorfor det blir gitt til en rotte med hjerteproblemer med mindre hun feks. har betennelser i tilleg?
Hvilke dyrlege går du til?
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Eirorinon
Klatrer på møblene

Post by Eirorinon »

Hun har et sår som har hovnet opp og blitt misfarget - kanskje i forbindelse med det? Men det er jo ikke det som er hovedplagen hennes, så synes det er merkelig dersom hun har fått medisin for å bedre det. Hun går i tillegg på 1/12 tablett baytril om dagen - denne mot betennelsen (?) i foten.

Ellers har hun jo kronisk hornhinnebetennelse som hun får øyedråpe hver dag for.

Jeg går til Heimdal Dyreklinikk. Det var Kathrin Höner som ga meg prednisolon.

Stine
Gammelrotte

Post by Stine »

Ja ok. Katrin er den flinkeste der, men jeg vil anbefale deg at du sjekker opp doseringen (ratguide har bra doseringsveiledning.)

Ja, det må nesten være det hun fikk predisolon for, for så vidt jeg vet vil det ikke ha noen effekt på hjertet. Lyttet hun på lungene ? Rotter med dårlig hjerte kan ofte få vann i lungene, og de skal da ha vanndrivende.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

Det som hjlper hjertet å jobbe bedre er vanndrivende som Stine sa. Navnet på denne er: Diural og rotten skal ha noen dråper av denne 1 til 2 ganger om dagen.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Eirorinon
Klatrer på møblene

Post by Eirorinon »

Verken Kathrin eller Snøfugl hørte vann på lungene.

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Prednisolon gir rotta apetitt, og spising er helt nødvendig for at hun skal klare seg. Ellers blir hjertemuskelen enda mer svekket. Jeg går ut fra at det er grunnen til at veterinæren gav henne det.
:rat:

Eirorinon
Klatrer på møblene

Post by Eirorinon »

Kan noen hjelpe meg med å regne ut dosering da? Burde hun også få mer Fortekor? Hun veier ca 236 g. Og, burde hun få den vanndrivende medisinen selv om hun ikke har vann på lungene?

Må selvfølgelig dobbeltsjekke med vet før jeg gir mer medisin til Sabrina, men tar imot alle forslag i håp om å klare å gi Sabrina et godt og langt liv. Legger også til at Höner sa noe om at vi ikke kunne gi høyere dose enn det hun får nå. :S

Stine
Gammelrotte

Post by Stine »

Nei, hun trenger ikke vanndrivende dersom hun ikke har vann på lungene.
0.25 mg/lb to 1 mg/lb , PO , SID (once a day) 4. May be given in divided dose q12hr.
Står det om predisolon på ratguide.

236 gr =0,52 lb

Siden hun veier 236 gr kan hun få fra 0,13-0,52 mg pr dag.

Fikk du 5 mg tabletter? Om du da gir 1/8 daglig, vil hun få 0,62 mg. Det er nok helt i toppskiktet av hva som er forsvarlig i gi, så det stemmer nok. Litt uvanlig at Katrin skirver ut så store doser, hun pleier som regel å skrive ut for lite :nottelling: Eller var det 2,5 mg tabletter? Om du da gir 1/8 vil hun få 0,31 mg daglig, som også er riktig dose.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

Stine
Gammelrotte

Post by Stine »

Og Fortekor har virkestoffet Benazepril hydrochloride.
På ratguide står det at man skal gi 1 mg/kg, dvs 0,23 mg. Disse gis vist som oftest ut i 5 mg tabletter, så de kan deles på 21 for å få riktig dose, så det stemmer også ganske bra :wink:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

Eirorinon
Klatrer på møblene

Post by Eirorinon »

Tusen takk :)

Har nå ringt et apotek og spurt etter ulike medisintyper jeg har lest litt om i forbindelse med hjertesykdom hos rotter, og funnet at 5 av de jeg spurte etter finnes i Norge i alle afll^^ Disse er
Enrofloxacin, Doxycycline, Amoxicillin, Diural og Enalapril. Jeg fant følgende informasjon om Enalapril på ratfanclub:

"I have found that rats with advanced respiratory disease often have congestive heart failure as well. The recommended treatment for heart failure is a low sodium diet, enalapril (dose 0.25 mg/lb twice a day), which lowers the blood pressure and makes it easier for the heart to beat, and atenolol (1 mg/lb twice a day), an beta-blocker that slows the heartbeat to make it more effective. (The American Heart Association recently announced it was recommending the use of beta-blockers for most patients with congestive heart failure.) Enalapril is so safe it can be used as a diagnostic tool. If giving enalapril makes the rat feel better, then you know he has congestive heart failure. If enalapril is going to help you should see improvement in the rat’s symptoms within 5 days. A diuretic can also help in some cases. "

Ser jeg glemte å spørre etter Atenolol, men dette ser i alle fall veldig bra ut! Det ser jo ut som det er dette hun trenger for å få roet ned hjertet?! :cheesy:

Stine
Gammelrotte

Post by Stine »

Amoxillin er antibiotika, som jeg vet kan gies i i kombinasjon til rotter med hjerteproblemer og vann i lungene. Pga vannet er det lettere for at rotten får luftveislidelser. Men om hun ikke har det, tror jeg ikke antibiotika vil være nødvendig.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

Eirorinon
Klatrer på møblene

Post by Eirorinon »

Men hva med enalapril og Atenolol? :D

Stine
Gammelrotte

Post by Stine »

Det har jeg desverre ingen erfaring med, det eneste jeg vet er det som kan leses på ratguide.. :cheer: Kanskje noen andre her har erfaringer med det?
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

Post Reply