My er rød rundt nesa

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: My er rød rundt nesa

Post by wollf »

Vicky wrote:your welcome :cheer:
Rotter trenger alltid vitamindråper i vannet, de får ikke alle vitaminene dem trenger gjennom maten.
Når dem er forkjøla øker jeg mengden dråper i vannet.
rotter har ingen behov for vitaminer i vannet om de får et tilstrekkelig for

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: My er rød rundt nesa

Post by Siv M »

Huff My har begynt å nyse igjen å det er porferin rundt nesa :sick: lurer på om hun reagerer på avis papir , noen som har vært borte i det :huh: hun er akkurat ferdig med hele kuren sin som varte i 14 dager, da hadde jeg brukt opp alt, var det for tidlig tro :worry:

utmeldt

Re: My er rød rundt nesa

Post by utmeldt »

Har aldri opplevd at mine har reagert på avispapir. Kor gammel er ho? Eldre rotter bør gå på kur som er lenger enn 14 dager. Min eldste som snart er 2 år har gått på Bayrtil/Vibranord i minimum ein måned.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: My er rød rundt nesa

Post by Siv M »

De er 1 år og 2 mnd :/

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: My er rød rundt nesa

Post by Siv M »

Har sendt mail til veterinæren så da ringer de meg sikkert på mandag morgen, hvis ikke ringer jeg selv å spør om ny kur til dem

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: My er rød rundt nesa

Post by tantepose »

Det er ingen garanti for at de er friske om kuren er over nei.
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: My er rød rundt nesa

Post by Siv M »

tantepose wrote:Det er ingen garanti for at de er friske om kuren er over nei.
Hun var helt fin når kuren var ferdig men etter 2 dager begynte hun igjen :worry:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: My er rød rundt nesa

Post by tantepose »

Ja det er noe herk.Håper du tar det med neste!
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: My er rød rundt nesa

Post by Siv M »

Ja nå vil jeg ha en lenger kur som holder minst i 3 uker, gjerne en måned , vil også ha en annen kur en den jeg brukte sist for den var det vanskelig å få tak i, den var gått ut av produksjon så var så vidt jeg fikk tak i den fra ett apotek som hadde den liggende i reste lageret.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: My er rød rundt nesa

Post by WillyWonka »

iwonamo wrote:Har aldri opplevd at mine har reagert på avispapir. Kor gammel er ho? Eldre rotter bør gå på kur som er lenger enn 14 dager. Min eldste som snart er 2 år har gått på Bayrtil/Vibranord i minimum ein måned.
En måned?
Vel. jeg synes det er viktig at de får den kuren de trenger og at den er lang nok, men å la de gå minimum en måned synes jeg høres drøyt ut.. Ved langvarige AB-behandlinger eller hyppige behandlinger øker faren for resistentutvikling og bivirkninger.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: My er rød rundt nesa

Post by Siv M »

WillyWonka wrote:
iwonamo wrote:Har aldri opplevd at mine har reagert på avispapir. Kor gammel er ho? Eldre rotter bør gå på kur som er lenger enn 14 dager. Min eldste som snart er 2 år har gått på Bayrtil/Vibranord i minimum ein måned.
En måned?
Vel. jeg synes det er viktig at de får den kuren de trenger og at den er lang nok, men å la de gå minimum en måned synes jeg høres drøyt ut.. Ved langvarige AB-behandlinger eller hyppige behandlinger øker faren for resistentutvikling og bivirkninger.
tja da jeg fikk den kuren sist sa han at den skulle vare i minst 3 uker til så små dyr, men jeg behandlet begge to som han sa jeg kunne gjøre siden de bodde sammen å smurfine hadde blitt smittet så vidt av det, å det varte i akkurat 14 dager :sarcastic:

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: My er rød rundt nesa

Post by WillyWonka »

Da kan det hende det er derfor hun er blitt dårlig igjen. Vibranord er en kur som bør gis i 21 dager (3 uker i følge den veterinæren jeg har brukt). Da er dine rotter ikke ferdigbehandlet ennå, og tilbakefall er ikke så uvanlig da.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

utmeldt

Re: My er rød rundt nesa

Post by utmeldt »

WillyWonka wrote:
iwonamo wrote:Har aldri opplevd at mine har reagert på avispapir. Kor gammel er ho? Eldre rotter bør gå på kur som er lenger enn 14 dager. Min eldste som snart er 2 år har gått på Bayrtil/Vibranord i minimum ein måned.
En måned?
Vel. jeg synes det er viktig at de får den kuren de trenger og at den er lang nok, men å la de gå minimum en måned synes jeg høres drøyt ut.. Ved langvarige AB-behandlinger eller hyppige behandlinger øker faren for resistentutvikling og bivirkninger.

Godt mogleg det. Det er ulike meininger og anbefalinger. Kva medikament, Kor mykje og kor lenge skal vurderes individuelt av dyrlegen i kvar enkelt tilfelle. Min gamle rotte med kronisk luftvegsinfeksjon ble behandlet etter anbefalinger for mycoplasmabehandling her. http://ratfanclub.org/resp.html. Ho har tålt den langvarige behandlingen godt, og er i beste velgåande no :cheerful: Me starta alltid på lavast mogleg dose og kortare kur, men då kom symptoma alltid tilbake. Den siste lange kuren, med høgare dose gjorde susen. Håper det fortsetter slik :)

"Treating Mycoplasma

The antibiotics that tend to be most effective against mycoplasma are doxycycline and enrofloxacin. There are different strains of mycoplasma that are more or less resistant to various antibiotics. In some cases, a strain will respond best to both doxycycline and enrofloxacin together.

Because mycoplasma is a very resistant organism, treatment must be persistent. Humans can contract a version of mycoplasma which is a different disease than what rats get (humans get Mycoplasma pneumoniae) and when they do the treatment is antibiotics for 1-2 years!

I recommend treating mycoplasma for at least 6-12 weeks at a time or even much longer. An older rat with chronic symptoms and/or heart disease should be on enrofloxacin and/or doxycycline for the rest of his life. Both these antibiotics are usually well tolerated by rats for long periods of time. I have had some of my rats on enrofloxacin or doxycycline for over a year with good results, and one of my vet’s patients lived to be over 4 years old and was on Baytril the last 2 years of her life!
"
Last edited by utmeldt on 10 Nov 2012, 23:33, edited 1 time in total.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: My er rød rundt nesa

Post by Siv M »

huff ja jeg hadde en dårlig veterinær også når jeg var nede med de :trist:

utmeldt

Re: My er rød rundt nesa

Post by utmeldt »

WillyWonka wrote:Ved langvarige AB-behandlinger eller hyppige behandlinger øker faren for resistentutvikling.
Som sagt ulike meininge her og, me har forholdt oss til dette her:

Bacterial Resistance

There is some confusion about resistance to antibiotics. It’s not the patient that develops a resistance to an antibiotic, it is the bacteria. A particular type of bacteria might develop a way to withstand the action of an antibiotic. This is more likely to happen when the antibiotic is only given for a short period of time, if it is given off and on, or if it is given at a less than optimum dose. The bacteria might be able to withstand a short weak attack but not a longer stronger attack. This is why when treating respiratory infections in rats it’s not a good idea to give an antibiotic for mycoplasma for less than 6 weeks, or to use antibiotics in a on-off, on-off fashion. It’s better to use the antibiotic steadily for a long time. If bacteria become resistant to an antibiotic, then a different antibiotic must be used. Using two antibiotics together can sometimes also overcome resistance." http://ratfanclub.org/resp.html

Post Reply