Francis flenget opp i magen
Moderator: Moderatorer
Re: Francis flenget opp i magen
Ja, jeg er i konstant dialog med oppdretter (Helene) om hvordan situasjonen utvikler seg. Jeg håper selvfølgelig at det er forbigående hormoner, og at det roer seg etterhvert
Det er likevel ikke sånn at de ikke tåler trynet på hverandre, men de kan være ganske aggressive overfor hverandre.

Huff er jo ikke noe greit for den andre gutten som stadig går å er redd for Mario da :bleh: får håpe det glir over etter snart.
-
- Gammelrotte
- Kjønn: Ikke oppgitt
Kunne vært lurt å kastrere før en av de andre i buret får alvorlige skader? Kan ikke være godt for de andre i buret å være redd han.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.
Jeg vet jo fortsatt ikke om Francis ble bitt i magen når sant skal sies, det er ikke helt umulig at det ble forårsaket av et fall via kanten på hjørnetoalettet. Francis er ganske tung og rund, så om magen kom borti denne plastkanten... Ikke at den er skarp, men rottene har gnagd på den så den er svakt hakkete. Vanskelig å si noe sikkert bare.
-
- Gammelrotte
- Kjønn: Ikke oppgitt
Selv om flengen ikke skulle være forårsaket av en annen rotte ville jeg vurdert kastrering på grunn av oppførselen til Mario og "byttet" hans. Det kan selvfølgelig skje at de roer seg ned, men hvorfor ta sjansen når sannsynligheten for at såret er forårsaket av en annen rotte er relativt stor?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.
synes de er litt unge jeg. tenker at det er en fase de går av seg. går jo ann å chippe. men prøv å filme dem sammen
jeg synes det er mye synsing og tolking her.aknudsen wrote:Såret ser ut til å gro bra heldigvis, nå har det dannet seg en fin skorpe og jeg kan ikke se tegn til betennelse. Jeg er fortsatt redd for at han skal bli bitt igjen dog, siden det har vært minst en situasjon til der Mario har skremt vettet av Francis så han skrek høyt og løp for livet inn i buret (med Mario i hælene). Jeg er usikker på hva som skjedde, men mistenker at Mario kan ha tvunget Francis på rygg og gjort tegn til å bite han i magen (eller gitt inntrykk av at han kunne finne på dette). Mario var igjen skikkelig bustete i pelsen og helt stiv i kroppen, så stresset at jeg ikke fikk lov til å holde han.
Jeg mener jeg så en gang før såret oppsto at Francis ble lagt på rygg og Mario gjorde tegn til å kunne finne på å bite i magen, så Francis ble vettskremt og løp opp på skulderen min. Mario er i alle fall veldig ivrig etter å få broren på rygg i disse konfrontasjonene.
hva mener du med gjorde tegn til å bite han i magen? å legge andre på rygg er ganske vanlig. den mest dominante rotten gjør dette overfor de andre. dette gjør min jenter ofte, særlig ved løpetid da det er mye hormoner, og det gjør også de yngre jentene mot hverandre. en rotte som legger seg på rygg underkaster seg for den andre. om en rotte løper for livet og frykter livet ovenfor en annen rotte tåler ikke trynet på den andre rotten. hadde mario villet drept sine brødre hadde nok desværre dette alt skjedd eller de hadde vært mer alvorlig. ofte er det ikke som det ser ut. har du lest matmor sine sider om rotte spåk? om du gjør det kan ddu beskrive hans oppførsel lettere for oss
Jeg tenker jeg skal lese matmor sine sider, Helene anbefalte det. Har bare ikke rukket ennå. Jeg vet det blir mye synsing og tolking, men det er vanskelig å se hvor grensen går mellom pussing og biting. Fra hva jeg har observert har jeg sett at Mario har dyttet Francis over på rygg mot sistnevntes vilje, og ved minst ett tilfelle (hvor jeg kunne se hva som foregikk) har Francis skreket stygt etter å ha blitt dyttet over på rygg og det i alle fall så ut som Mario kunne finne på bite han i magen (da var Mario synlig hissig igjen, stiv og bustete). Da løp Francis også for harde livet opp på skulderen min (som en katt som løper opp et tre). Jeg har i tillegg lagt merke til at det har blitt liggende igjen en liten tust med pels etter Mario har styrt med Pee-wee, dette er kanskje simpelthen hardhendt pussing?
I kveld har de oppført seg eksemplarisk dog, hadde dem ute i en time og da herjet bare Mario noe med Pee-wee. Det dreide seg om tvangspussing svj. kunne se, selv om Pee-wee kanskje ble litt lei seg (han søkte tilflukt hos meg)
Francis har vært en skikkelig godgutt og kost masse.
Det har forresten begynt å danne seg arrvev og sårskorpen er nå redusert til en smal stripe.
I kveld har de oppført seg eksemplarisk dog, hadde dem ute i en time og da herjet bare Mario noe med Pee-wee. Det dreide seg om tvangspussing svj. kunne se, selv om Pee-wee kanskje ble litt lei seg (han søkte tilflukt hos meg)

Det har forresten begynt å danne seg arrvev og sårskorpen er nå redusert til en smal stripe.
OK, nå har jeg sett på Matmors side om rottespråk og jeg kjenner igjen mye. Jeg ser masse sidling (+piloereksjon) fra Marios side, mens Francis reagerer ved å fryse og forsvare seg som best han kan. Dette ender fort med at Mario vender Francis over på rygg og sistnevnte protesterer høylytt. Futting høres ut som noe Mario ofte driver med, i alle fall lager han tunge pustelyder, typisk når jeg holder han og han egentlig vil bort. Når han er i kranglemodus er dette spesielt markant, i kombinasjon med at hele kroppen hans er i helspenn, og han vil bare bort hvis jeg prøver å holde han. Powergrooming virker det som Mario benytter seg mye av, spesielt overfor Pee-wee som er relativt tolerant av seg. Pisking med halen ser jeg en del til hos Francis når han og broren krangler.
Enig med Kikkykikky wrote:Kunne vært lurt å kastrere før en av de andre i buret får alvorlige skader? Kan ikke være godt for de andre i buret å være redd han.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
aknudsen wrote:OK, nå har jeg sett på Matmors side om rottespråk og jeg kjenner igjen mye. Jeg ser masse sidling (+piloereksjon) fra Marios side, mens Francis reagerer ved å fryse og forsvare seg som best han kan. Dette ender fort med at Mario vender Francis over på rygg og sistnevnte protesterer høylytt. Futting høres ut som noe Mario ofte driver med, i alle fall lager han tunge pustelyder, typisk når jeg holder han og han egentlig vil bort. Når han er i kranglemodus er dette spesielt markant, i kombinasjon med at hele kroppen hans er i helspenn, og han vil bare bort hvis jeg prøver å holde han. Powergrooming virker det som Mario benytter seg mye av, spesielt overfor Pee-wee som er relativt tolerant av seg. Pisking med halen ser jeg en del til hos Francis når han og broren krangler.
der ja. nå var det lettere å forstå. jeg foreslår at du kanskje prøver å chippe han. kastrering er permanent og en del dyere, kan være han trenger litt hjelp over denne hormon fasen
Uff, men kanskje noe må gjøres. Hva innebærer chipping dog? Kjenner bare til begrepet herfra.
enkelt og greit er det 6 mnd med kjemisk kastrering. det er ikke en permnnt løsning, men kan hjelpe han over denne bøllefasen
Det er snakk om et veterinærmiddel som legges inn i en liten kapsel innunder huden på rotta. Jeg har ikke mye erfaring med det. Humle (på avdøde-siden min) var chippet kort tid før han kom til meg. Personlig ville jeg heller ha kastrert på gammelmåten. Grunnen er at for det første er det noen hanndyr som reagerer med økt aggresjon noen uker etter at de får kapslen inplantert, og for det andre kan behandlingen fort bli både dyrere og dårligere enn kastrering.
Dyrere fordi chip'en bare vare noen måneder - og Mario er ennå ikke 6 måneder, så det er høy sjanse for at den første chip'en ikke varer lenge nok. (Selve chip'en er så dyr at det kan godt hende innsettelse av én chip blir nesten like dyrt som en kastrering.) Det kan jo hende at Humle hadde spesiellt dårlig effekt av chip'en fordi han var stor og tykk da han fikk satt den inn. Men han begynte å gi fra seg blomsterduft da han kjente lukten av hunnrotter allerede 3 måneder etter at han var blitt kjemisk kasteret! Om 3 måneder er Mario ennå ikke 9 måneder. Det er fortsatt i en alder da hannrotter er opptatt av rang. Med en hannrotte som allerede har bitt ville jeg også betenke meg før jeg gav noe som kunne øke aggrsjonen selv om det var for en kortere periode.
Dårligere fordi jeg synes effekten på Humle var mye svakere enn effekten jeg er vant til å se etter kastrering, og fordi behandlingen med virkestoffet antas å ha andre bivirkninger enn en kirurgisk kastrering. En av disse andre sannsynlige bivirkningene er at hannrotter får økt sjanse til å utvikle pituitærsvulst. Det utvikler seg over tid, og er kanskje ikke et problem på en rotte som først blir chippet når den nærmer seg året. Bivirkningen dukket nemlig først opp etter et års tid eller mer da et liknende stoff ble testet på hannrotter. Men når det gjelder Mario er han så ung at hvis han får den bivirkningen vil det kunne forkorte livet hans med flere måneder. Og men en hannrotte som allerede har bitt ville jeg tro at et middel som virker svakere enn kirurgisk kastrering kanskje ikke er nok.
Det mest fornuftige er å snakke med veterinæren du bruker om mulighetene. Her ville ikke Mario fått stått med brødrene igjen før han var kastrert og hadde roet seg.
Dyrere fordi chip'en bare vare noen måneder - og Mario er ennå ikke 6 måneder, så det er høy sjanse for at den første chip'en ikke varer lenge nok. (Selve chip'en er så dyr at det kan godt hende innsettelse av én chip blir nesten like dyrt som en kastrering.) Det kan jo hende at Humle hadde spesiellt dårlig effekt av chip'en fordi han var stor og tykk da han fikk satt den inn. Men han begynte å gi fra seg blomsterduft da han kjente lukten av hunnrotter allerede 3 måneder etter at han var blitt kjemisk kasteret! Om 3 måneder er Mario ennå ikke 9 måneder. Det er fortsatt i en alder da hannrotter er opptatt av rang. Med en hannrotte som allerede har bitt ville jeg også betenke meg før jeg gav noe som kunne øke aggrsjonen selv om det var for en kortere periode.
Dårligere fordi jeg synes effekten på Humle var mye svakere enn effekten jeg er vant til å se etter kastrering, og fordi behandlingen med virkestoffet antas å ha andre bivirkninger enn en kirurgisk kastrering. En av disse andre sannsynlige bivirkningene er at hannrotter får økt sjanse til å utvikle pituitærsvulst. Det utvikler seg over tid, og er kanskje ikke et problem på en rotte som først blir chippet når den nærmer seg året. Bivirkningen dukket nemlig først opp etter et års tid eller mer da et liknende stoff ble testet på hannrotter. Men når det gjelder Mario er han så ung at hvis han får den bivirkningen vil det kunne forkorte livet hans med flere måneder. Og men en hannrotte som allerede har bitt ville jeg tro at et middel som virker svakere enn kirurgisk kastrering kanskje ikke er nok.
Det mest fornuftige er å snakke med veterinæren du bruker om mulighetene. Her ville ikke Mario fått stått med brødrene igjen før han var kastrert og hadde roet seg.
Jeg ville også kastrert fysisk og ikke chippet.
Dette av de samme årsakene som Matmor har ramset opp.
Dette av de samme årsakene som Matmor har ramset opp.
Lisbeth