Forandringer i underlivet OBS! Bilder på side 4!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Det er jo trist å vite at det er sånn. At rotte-eiere der ikke tar de med til sjekk når de har symptomer.. :?

Håpe på at de vil prøve å operere, så får jo veterinæren også mer erfaring med akkurat det problemet!
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Uff, så leit. :( Skal krysse alt jeg har og jeg håper at det ender godt. God bedring ønskes til Lyn!

Jeg fikk også beskjed av den ene dyrelegen jeg var hos med Adi Gallia at slike inngrep var en sjeldenhet. Jeg var så dum at jeg valgte å se det ann, selv om jeg kunne ha avlivet henne imens hun ennå var ganske frisk, men jeg orket ikke tanken på å avlive to samtidig (var der egentlig for å la Diddi slippe) så vi dro hjem igjen og resten av historien finner du litt lengre ned her... :cry:

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Huff, ja, dette er ikke noe morsomt. Jeg håper bare at Strinda er villige til å operere. Roger forsikrer meg om at de kommer til å operere hvis vi ønsker det, og det tror jeg også. Jeg tviler ikke på deres kompetanse; vi har så gode erfaringer med dem at det ikke er noe emne. Jeg håper bare at det ikke er mer komplisert enn at det kan "ordnes". Dyrlegen antydet at svulsten muligens kunne fjernes via skjeden, dersom den ikke var for stor. I så fall vil Lyn slippe unna med et snitt i kjønnsåpningen. Jeg har iallefall fått vite nylig at hysterektomi på kvinner nå gjøres ved at livmoren fjernes via "derduvet", istedet for at man gjennomgår full bukkirurgi (en del sykdom i menneskefamilien min for tiden også). Det gjør inngrepet mye enklere og rekonvalesensen blir kortere og enklere hos mennesker, så en slik løsning vil kanskje være mulig for Lyn også? Uansett, det er nå eller aldri; uten operasjon har hun ikke en sjanse og Strinda er den eneste klinikken i Trondheim hvor jeg ønsker å få våre rotter utsatt for et så stort inngrep.

Det er en god nyhet oppi det hele: Blødningene ser ut til å ha stoppet helt for en periode. Buret ble rengjort for 3 1/2 time siden og jeg kan ikke se noen spor etter blod der. Det er iallefall godt; da får hun en bedre oppladning til inngrepet enn om hun hadde måttet tåle stort blodtap på forhånd. :) Hold deg frisk og rask til i morgen, Lynis!

(En digresjon: Nå har vi gått i 7 måneder og ventet på at Toffa skal vise svakhetstegn. Vi har trodd at hun ville måtte avlives i løpet av første halvår av 2006, men hva har skjedd? Jo; Rim har hatt kreft, Tommeliten har hatt kreft og blitt avlivet, Spinus har blitt avlivet p.g.a. akutte pusteproblemer som kanskje skyldtes nyresvikt og nå har altså Lyn fått kreft. Toffamor på 2 år og 3 måneder ligger som gjedda i sivet og knirker i avishaugen i bunnen av buret. En kan nesten begynne å lure på om hun har tenkt å overleve dem alle. :hm: )
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Jeg blir bare forvirret av dette. Roger mener nå at dyrlegen sa det ikke var en svulst i forplantningsorganene, men ved siden av, og at svulsten hadde vokst seg inn gjennom huden i skjeden. :?: Jeg har kikket på Ratguide, og jeg tror fortsatt at det vi så gjennom skjedeåpningen hos dyrlegen var livmoren. Nå blir jeg snart tullerusk av å tenke på dette. :hm: Jeg har også sett litt på bilder av svulster, og kulen lignet mer på en livmor enn på en svulst. Jeg har ingen som helst utdanning i dette og akkurat nå er det nettopp peiling på rottebiologi jeg trenger! Vi får se i morgen; jeg skal se til Lyn nå og følge med hvordan det går med henne. Hun ligger som vanlig og sover.

Vekten hennes har forresten økt med 18 gram siden sist veiing for et par uker siden. Det betyr forhåpentligvis at svulsten/livmoren ikke veier mer enn det, siden hun spiser og drikker som normalt. Hun virker ikke særlig påvirket av det hele; jeg ser ingen tegn til porphyrin rundt nese og øyne.

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Jeg synes det er litt rart at de ikke har gitt med deg antibiotika, for mye av beskrivelsene dine av symptomene passer til livmorsinfeksjon. Be dyrlegen forklare deg nøye hvorfor han mente det ikke kunne være dette og ikke gav deg resept på medisin. Er det infeksjon er det ingen tid å miste på medisineringen, og er det svulst vil det være interessant å høre hvordan dyrlegen kan si det med så stor sikkerhet. De må se noe vi ikke ser.

Jeg håper også at hvis det blir operasjon, at dyrlegen tar hele livmoren og ikke prøver seg på noe "finkirurgi". Det er det lite å hente på hos en rotte litt opp i årene - operasjonen på et så lite dyr vil uansett være omfattende, og fordelene ved å bevare hormonproduksjonen normal er ikke så stor.

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Jeg håper også at hvis det blir operasjon, at dyrlegen tar hele livmoren og ikke prøver seg på noe "finkirurgi".
Åja, det skal jeg insistere på til de kapitulerer og legger seg på rygg for tvangsvasking! :spise: De skal få klar beskjed om at det er det vi ønsker; at de opererer rotten og fjerner hva det enn er som er sykt der inne. Jeg blåser en lang marsj i kostnadene ved en operasjon på rottene, hvis det er det dyrlegene er bekymret for; rottene har krav på min økonomiske oppbacking. Etter min mening har rottehold en ting til felles med det man lover når man gifter seg; man skal holde ut i gode og onde dager. Jeg håper inderlig at dyrlegene forstår det, hvis ikke må jeg revurdere måten jeg uttrykker meg på. Det eneste jeg angrer på nå, er at jeg ikke insisterte på at de kikket på henne i dag. Nå taper hun 24 timer i kampen mot hva-det-nå-enn-er. Den eneste trøsten er at Søta levde i over en måned med infeksjon p.g.a. tannbyll før hun ble svekket av det; kanskje Lyn tåler et døgn til. Tiden vil vise hvordan dette går. Det blir vel en god porsjon erfaringer utav dette også, selv om jeg begynner å bli litt lei av å lære mer om rotters helse "the hard way". :(

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Lyn er nå i hendene på Strindas dyrleger. Vi håper det beste og venter på evt. telefon fra dem; de ringer hvis det er noe de lurer på. Hun skal hentes mellom 16 og 18 uansett utfall. :(

Nå er det opp til deg, Lynis; vi krysser fingre og tær for at du klarer dette!

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Krysser alt som kan krysses! Være sterk Lyn!

Nemo
Alfatryne

Post by Nemo »

*squeak*

"Vi krysser alt som kan - haler inkl."
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Marcus
Betarotte

Post by Marcus »

Krysser alt vi kan her også.
Tanker til dere der hjemme Roger&Ingrid.
Tamara
------------------------
Savner dere go'-klumpene mine<3

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Takk, alle sammen! :)

Holder på å bli nervevrak her hjemme, ingen telefon fra Strinda så langt. Er det et godt tegn? Inte vet jag, inte. Jeg håper og tror at de vil ringe oss dersom det går galt under operasjonen. En time igjen til hun kan hentes, jeg går i taket. :?

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Hvordan går/gikk det? :?:

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Vet ikke, har stirret intenst på telefonen, men ingen har ringt fra Strinda. Dumme Roger har begynt å koke kjøttboller, så jeg må visst vente et kvarter til før vi kan kjøre. Argh! :evil:

Men jeg håper det er et godt tegn at de ikke har ringt ennå.

anita
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by anita »

Ikke bry deg om det; sikkert en nervøs tvangshandling det med kjøttbollene. Vi venter i spenning nå - bare ta ham vekk fra kjøkkenet og styr ham ut i bilen. Uønsket atferd må stoppes før den blir permanent - men blir den det; send ham til HSK for omprogramering - det gikk fint med Nappetassen :thu: Lykke til!
Anita

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

:lol:

Takk, skal dra ham bort fra de lekre kjøttbollene. Strinda bad om nummeret mitt og fikk det i tilfelle de ville spørre om noe (de trodde det kom til å bli komplisert og at de behøvde ringe for å få vite hva vi ville videre). Dette blir jo ren oppfordring til hemningsløs spekulasjon, men for å spare Roger for flere spørsmål: Dersom Lyn hadde dødd under operasjonen, ville de ha ringt meg?

Locked