Forandringer i underlivet OBS! Bilder på side 4!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Roger har tatt over barnevakten; damen er innsmurt i suppe og vann fra topp til tå og vil IKKE ligge i ro.

Her er noe bilder av den nyopererte:

"Åh, beina funker ikke...."
Image

"Sånn ja, det var bedre!"
Image

Det ser ut som om svulsten ble fjernet via skjeden, som det ble antydet under konsultasjonen.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Stå på Lyn! :thu:

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

I dag begynner Lyn å ligne sitt gamle jeg; hun går fint, pelsen ligger flatt inntil kroppen og hun har spist litt brunost. Såret så fint og tørt ut; iv får bare håpe at hun ikke finner på å tygge på stingene. Roger er fortsatt redd for at det skal gå galt, men jeg velger å være optimistisk på Lyns vegne. Det går framover! Senere i dag skal jeg skifte på buret hennes og desinfisere det, så vi ikke risikerer at hun får skitt og bakterier i såret.

Marcus&Conrad

Post by Marcus&Conrad »

Så flott at det gikk bra med henne :) Så søt hu er!

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Tror jeg må sette en begrensning på det med å lage ny tittel. Begynnelsen av diskusjonen gir jo ingen mening under den tittelen :)

Men bra at det fortsatt går fint med Lyn :bravo:

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Kan forandre den tilbake, tenkte ikke så klart i går. Skulle nesten tro jeg også hadde vært i narkose. ;)

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

"Sting smaker godt," sier Lyn og har allerede klart å fjerne ett. Har renset, hatt på sårsalve og plastret, så nå har hun noe annet å holde på med. :lol: Må nok ta henne med på mandag og få sjekket at det ikke utvikler seg noen infeksjon der nede. Hun er sitt vante, nysgjerrige jeg nå, men hun må følges nøye med, ellers går det vel samme vei med alle stingene hennes som det gjorde med Rims sting. :roll:

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Det lukter ugh-bugh fra såret, som er fylt med noe hvit-grønn-blå-aktig masse og Lyn har fjernet de fleste stingene. Må uansett til dyrlege med My, tar med Lyn for en sjekk og eventuelt å få henne sydd på nytt. Tar med Pimpell også, fordi hun har litt ulyder på pusten og nyser en del (better safe than sorry, og hun har tross alt reist rundt 100 mil i bil med airconditioning for å komme til oss, så det kan jo hende hun har fått seg en liten infeksjon). Hvis Lyn har en infeksjon, håper jeg hun får samme type antibiotika som Nancy, for da kan de få bo litt sammen etterhvert (såfremt ikke idioten Lyn prøver å sprette seg opp igjen :roll: ). Har renset og plastret såret, samt desinfisert buret og gjort klar de to andre reiseburene også. Det ligger an til å bli en fin dag i morgen; tre rotter til Strinda og en kanin til avliving på en annen klinikk. Tror vi snart kan åpne pleiehjem for trengende firbeinte (og pensjonat for dyr som finner det passende å bli syke mens eierne er på ferie). :-x

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Såret er infisert og Lyn er nå avlevert på Strinda. Det siste stinget tok hun i natt, den forbannede sniken. Nå har vi gjort det vi kan for henne, så nå får vi se om det er mulig å fjerne ugh'et, sy henne på nytt og få henne frisk igjen. Formkurven hennes har vært stigende, så vi håper hun klarer seg, men nå MÅ Lyn gjøre noe selv også (=ligge unna stingene ASAP). Skal hente henne i ettermiddag.

Utrolig hvor hardhudet man blir av å få alle mulige plager slengt i fanget i løpet av en uke. :roll:

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Lyn har fått dårlige odds på å bli helt frisk (årsaken til at såret ble betent kan fortsatt ligge der inne et sted og lure), men vi prøver en runde med Baytril (0,05 ml oralt 2 ganger daglig i 10 dager) og ser hvordan det går. Vi har bestemt oss for å rense og desinfisere buret flere ganger daglig, samt å rense plastre såret så ofte som nødvendig. Det lukter og ser ennå grusomt ut, men det er verdt et forsøk fordi Lyn er i så fin form ellers. Jeg gav henne litt Biola nå nettopp; det falt tydeligvis i smak. Vi prøver hva som helst, og tilførsel av "gode" bakterier tror vi vil hjelpe henne ennå et stykke på vei. Nå setter vi inn toppgiret og gjør en innsats for å få henne frisk. Hvis hun ikke blir bedre, er avliving eneste alternativ.

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Hvis noen lurer, så er jeg en verdig kandidat til "Miss Plaster 2006". Fortsetter rottene i denne duren mye lenger, er jeg ferdig utdannet veterinær i løpet av et par måneder. "My name is Svulst. Jur Svulst." 8)

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Godt å høre at formen er på topp til tross for dårlige odds! Det gjør det så mye lettere å ha forhåpninger. Ting har ordnet seg før, når det så mørkt ut! Du bør kunne se klar forbedring både i utseende og lukt i såret i løpet av 3-4 dager. Blir det bare verre, gå tilbake til Strinda for ny vurdering, ikke trekk det ut. Lykke til! :thu:

(PS: Rene omgivelser er bra! Det hjelper på å bekjempe infeksjon, og det hjelper også på følelsen av maktesløshet som kan komme snikende.)

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Vi renset såret med en gang vi kom hjem, og jeg klarte å få tvinnet litt av ekkelskapen rundt en q-tip. Det gjorde tydeligvis vondt da jeg forsøkte å dra av litt av det, derfor lot jeg det være med forsøket. Lyn har ligget og slappet av siden hun kom hjem; det virker som om hun er sår. Kanskje ikke så rart, og det er visst ikke så dumt heller. Hun har ihvertfall latt plasteret være så langt. :thu:

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Fantastisk utvikling i løpet av natten:

Den ekle, stinkende, grønne "gugga" er borte; nå er det bare noen få slingser med rester av den og litt blod i såret. Desinfiseringsregimet har fungert så langt, og det bare etter en dag med antibiotika. :mrgreen: I går kveld var jeg veldig i tvil om vi hadde foretatt det rette valget; vi fikk nemlig sprøsmål om vi ville gå videre med behandling eller avlive. Roger var tøffest og kjappest da han svarte resolutt "Behandling!", mens jeg faktisk må innrømme at jeg var klar for å la henne slippe.

Jeg ante at noe var på gang allerede i morges da jeg sjekket buret hennes; jeg kjente nemlig ingen tegn til den umiskjennelige grusomme lukten av betennelse. Den lå som en eim over buret i går, men i dag var den borte. Akkurat nå er jeg optimist igjen.

Marcus
Betarotte

Post by Marcus »

Så godt å høre at hun begynner å bli bedre allerede! :thu:
Lykke til videre med Lyn, håper hun blir fort frisk :D
Tamara
------------------------
Savner dere go'-klumpene mine<3

Locked