Skeiv?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Itchigo
Alfatryne

Re: Skeiv?

Post by Itchigo »

Men jeg har ikke 5 timer om morgenen, og jeg kan jo ikke la henne være alene der til jeg kommer hjem fra skolen... :(
Tvangsforing virker jo, men det er så forferdelig synd på henne. MAmma hjalp meg i går og da fikk hun Amy til å svelge alt.
Når er det head-tilten bør gå bort?
Aurora

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

Det er ikke alltid den forsvinner i det hele tatt, men rotten kan leve fint lenge likevel :D
Det viktigste er at betennelsen forsvinner så hun ikke har vondt :D
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Itchigo
Alfatryne

Post by Itchigo »

Hvordan vet jeg at den er borte da? Tenk hvis hun går rundt og har vondt hele tiden :(
Aurora

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

Lukter det av øret, eller klør hun seg masse der?
Hvor lenge har hun godt på medisin (bactrim) nå?
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

BlackNenne
Betarotte

Post by BlackNenne »

Det er vanskelig å se om de blir bedre hvis de ikke retter seg opp i det hele tatt. Heldigvis rettet min Sunniva seg opp ganske mye, så da var det lettere å se. Klør hun seg i øret eller rister/kaster på hodet?
Jeg tror jeg ville tatt henne med til veterinæren etter medisinkuren, bare for å være sikker. Dessverre blusser slike ørebetennelser ofte opp igjen kort tid etter behandling. Kanskje fordi den ikke forsvant helt første gangen. Derfor er det viktig å følge nøye med og å komme seg til veterinæren og få startet ny kur så fort som mulig.

yuuki
Pinky

Post by yuuki »

Min ene rotte har også begynt å gå skjevt med hode. Skal til dyrlegen egentlig neste uke, men skal få den skyvd til onsdag. Blir det værre sånn veldig fort, og hvor fort burde jeg egentlig få henne til dyrlegen? ho har problemer med balanse også nå :(

BlackNenne
Betarotte

Post by BlackNenne »

Det varierer hvor fort sykdomsforløpet utvikler seg fra rotte til rotte. Men du bør nok komme deg til dyrlegen så fort som mulig. Grunnen til at hun har balanseproblemer, er fordi ørebetennelsen forstyrrer "balansesenteret" i øret. Derfor er det viktig at man starter medisinering så fort som mulig, slik at man forhåpentligvis unngår å skade balansesenteret permanent.

Nå er det ikke sikkert det er ørebetennelse. Hjernesvulst kan dessverre også gi samme symptomer pga press inni hodet. :(
Hvis du søker på headtilt, finner du sikkert en del. :)

yuuki
Pinky

Post by yuuki »

Tusen takk for svar! Skal prøve å få ordna time på onsdag, var da mamma egentlig fikk tilbud om det. Har egentlig lyst til å dra ned i morra, men ingen har mulighet. Men uff jeg håper virkelig at det går bra, jeg er utrolig redd for henne akkurat nå. Hun fungerer normalt, men hun har snubla 2-3 par ganger. Får håpe det ikke blir værre fort, for da må jeg nesten bare hive meg ned der og forlange time

BlackNenne
Betarotte

Post by BlackNenne »

Var ikke meningen å skremme deg med snakket om hjernesvulst, men det kan være en mulighet.
Jeg er ingen ekspert, men ut ifra hva jeg leser og hører, så virker det som at ørebetennelser er mer vanlig. Og da er det isåfall håp. :)
Jenta mi som fikk ørebetennelse for ca 9 måneder siden, er idag 2 og et halvt år og er frisk og rask.

yuuki
Pinky

Post by yuuki »

hehe vel jeg har heller skremt meg selv så du trenger ikke tenke på det : p
Men jeg bare vil ha ho til dyrlegen, og evt få medisin så raskt som mulig, er ikke noe gøy å se på rotta mi gå skjevt med huet som hun gjør. Det er ikke mye men det er endel. Og nå jeg tenker over det har hun nyst og vært litt merkelig i det siste, vet ikke om det kan ha noe med ørebetennelsen, men jeg hadde allerede for noen uker siden lyst til å ta henne med å få sjekka henne, så nå er det på tide å få gjort det.

BlackNenne
Betarotte

Post by BlackNenne »

Hvis hun nyser en del, kan hun ha hatt en luftveisinnfeksjon som har utviklet seg videre til en ørebetennelse. Luftveier og ører henger jo på en måte sammen.
Hva slags burstrø har du?
Hvis du har spon av bartrær og/eller spon som støver mye, bør du bytte det ut med eventuelt aviser slik at du unngår å irritere luftveiene.
Vet ikke hvor erfaren rotteeier du er, men ofte sender dyrebutikker med spon til rottekjøpere, og det bør de ikke ha. Rotter har dessverre svært følsomme luftveier og kan lett få lutveisinnfeksjoner av støvet.

yuuki
Pinky

Post by yuuki »

Har hatt rottene i over 1 år, + da 3 ørkenrotter i 2. Hvertfall vi har prøvd å skaffe noe underlag som ikke støver, noe ala trebiter liknende. Jeg husker ikke hva den typen heter, og har heller ikke noe pose jeg kan se det på, men har hvertfall aldri merket at de har hatt noe problemer med det som underlag hvertfall. Men det kan hende du har rett om luftvejsinfeksjon som har gått over i ørebetennelse. Jeg er hvertfall klar over at jeg må få sjekka det ut så fort som mulig. I mellomtiden nå fungerer hun jo fint, hu spiser og drikker, hun er aktiv når jeg tar henne ut av buret med unntakk av skjevheten og at hun er litt ustø til bens

BlackNenne
Betarotte

Post by BlackNenne »

Okey, da høres det hvertfall ikke ut som at det er underlaget som gjør at hun nyser. :)
Det er fint at hun spiser, drikker og er aktiv. Håper det går fint på onsdag. Masse lykke til. :)

yuuki
Pinky

Post by yuuki »

tusen takk ^^
jeg håper på at det går bra med henne. Jeg vil veldig gjerne ha mine to søte rotter, kitty og noddy sammen <3

Itchigo
Alfatryne

Post by Itchigo »

Det går veldig raskt, plutselig er de liksom skjeve. De blir flinkere tilå holde balansen når de får medisinen :)
Aurora

Post Reply