Forandringer i underlivet OBS! Bilder på side 4!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Anette
Hamstrer mat

Post by Anette »

Flott å høre at det går bedre med henne :bravo:
Krysser fingre her for henne :D
Lykke til videre. Hold oss oppdatert ;)

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Det begynner å se bra ut i det gapende såret; det lukter ikke godt, men det lukter mye mindre av såret. Vevet er rosa, men fortsatt litt rødt i den ytterste sårkanten ved huden. Såvidt jeg kan kjenne er hun ikke varmere rundt såret enn ellers på kroppen nå. Hun har dessverre blitt mer interessert i såret igjen og jeg renser og plastrer oftere nå. Roger syntes det luktet litt spesielt av avføringen hennes, men det kan vel kanskje skyldes at hun får antibiotika? Hun har til og med begynt å spise ordentlig nå; RM1 går ned på høykant. Det virker som om hun synes det er litt ømt eller vondt når jeg renser såret. Er det et godt eller dårlig tegn? Jeg tenkte at det kanskje kunne skyldes at jeg kommer til dypere nå så den ekle betennelsesgreia er borte. Q-tipsene jeg bruker til å rense med blir farget av blod og litt gul væske (puss?) når jeg renser såret. Jeg lurer på om sårkantene begynner å roe seg litt mer nå; det kjennes ikke ut som om det er så hovent som det var da såret var på sitt verste. Lyn har begynt å få litt porphyrin rundt nesa, men virker ikke å være svekket på noen måte. Det kan kanskje hende at hun blir litt lei av all rensingen? Det er vanskeligere å håndtere henne nå; hun protesterer villt på å bli holdt fast og bli pilket i underlivet.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Sårkantene spriker ikke sånn lenger og såret ser stadig bedre ut. Lukten er der, men Lyn virker stadig mer pigg. Jeg syntes hun virket i bra form før også, men nå sitter hun ofte ved døren og vil ha kontakt. En ukes medisinering igjen; håper det går bra med henne.

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Krysse fingrene!!
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

:mrgreen:

Det går stadig framover! Har nettopp renset såret, og det ser ut til at det holder på å gro sammen. Jeg kan ikke lenger se inn i det gapende såret; åpningen er stengt av masse friskt, rosa vev og sårkantene ser ut til å lukke seg mer og mer. Tror det ennå er litt verk i folden rett innenfor sårkanten, men jeg renser for harde livet! Nå synes Lyn det begynner å bli i overkant kjedelig å bo i eget bur og hun henger i gitteret og søker oppmerksomhet så fort hun hører oss.

Nemo
Alfatryne

Post by Nemo »

Så bra! :D

:bravo:
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

:mrgreen: Godt å lese! :bravo: Flinke Lyn!

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Nå lukter det så lite av såret og det har lukket seg såpass mye selv at hvis dette ser like bra ut i kveld, skal vi forsøke å lukke såret ved hjelp av plaster. Hittil har hun bare fått vanlig Norgesplaster etter påsmøring av salve, men vi har kjøpt inn et "Quick Healing"-plaster som skal være veldig gunstig for rask lukking av sår. Det må klippes til en del, men vi får prøve. Jeg tror ikke et operasjonssår kan lukke seg selv uten hjelp, og det er vel en risiko i seg selv å la såret stå åpent så lenge som det har gjort. Vi har ventet med å lukke såret helt til betennelsen var borte, og nå virker det som om medisinen skal klare resten. Vevet rundt sårkantene er ikke lenger hovent og jeg synes såret har blitt mindre. Det kommer litt blod på q-tips'en når jeg renser, men det er vel fordi hun driver og slikker på såret hele tiden.

I dag fikk Lyn treffe andre rotter for første gang siden operasjonen, og det var noe hun satte stor pris på. Vi lot henne få treffe My i badebaljen og Lyn kunne ikke fått snust og tisset nok på My! :mrgreen: Hun kjeder seg fryktelig alene i reiseburet, men vi tør ikke sette henne sammen med noen andre før såret er lukket helt.

siva83
Hamstrer mat

Post by siva83 »

ser jo ut som alt går bra, dere har vært flinke til å passe på henne ser jeg!
Mai-Tai

*Rottisene mine, Mai-Tai,Mathilda,Klatremus,Lille My, Raymond og Rolf*

Dumbo-fan90
Sover i do

Post by Dumbo-fan90 »

Roger&Ingrid.. Hadde det fantes en pris som beste rottevenner gjennom 06 skulle jeg gledelig gitt den til dere.. Så mye jobb og så mye omsorg som dere har vist rottene deres er bare ubeskrivelig og faktisk rørende når jeg leser alle historiene og dyrlegebesøkene til Strinda. Keep up that VEERy good job :bravo: :D *klappe på skuldrene* og rotteskuldrene som har kjempet seg gjennom operasjoner.. og dyrlegeskuldre som har gjennomført alt dette... :akt: respekt :dro:
Mvh Ida&rottene

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Tusen takk! :oops:

Jeg blir nesten litt flau, jeg...Jeg er så glad i disse små pelsskapningene, jeg legger sikkert til dem for mange menneskelige egenskaper. Men jeg vil så gjerne gjøre alt jeg kan for dem! De fortjener det beste, jeg håper bare jeg/vi kan fortsette å gjøre det vi kan for dem og at de kommer seg igjennom dette; særlig Lyn, som har måttet gjennomgå så mye nå.

Lett rødmende hilsen
Ingrid halvrotte :rottehode:

siva83
Hamstrer mat

Post by siva83 »

Jeg tror vi sier herved at dere har fått prisen, beste rottevenner 06. :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: det er mange grunner til akkurat det. Hadde jeg vært rotte ville jeg bodd sammen med jentene dine, tenk så god pleie jeg hadde fått da :D Dere har virkelig stått på for deres firbeinte venner og det står det stor respekt for. Det er bra dere står på, disse små pelsskapningene kan ikke få nok kjærlighet og omsorg! :rottehode:

:dro: = ingrid
:afro: = Roger (fantes ingen konge ;) )

Keep up the good work!! :thu:
Mai-Tai

*Rottisene mine, Mai-Tai,Mathilda,Klatremus,Lille My, Raymond og Rolf*

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Det ser ut til at såret snart er helt sammengrodd! Det eneste jeg kan se, er en masse rosa vev. Lyn kjeder seg FRYKTELIG alene, men vi tør ikke sette henne inn i dameburet ennå p.g.a. faren for å få dritt og lort i såret. I kveld har hun vært et par ganger ute på sofaen; en koselig avveksling for en stakkars dame som kun har fått være utenfor reiseburet for å få medisin og bli plastret i rompa. Bare et par dager til nå, så får vi se om hun ikke er bra nok til å få selskap.

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Oppdaget at såret var litt blodig i går kveld, klemte litt på vevet og fikk ut en klump med levret blod fra langt der inne et sted. Bare en dag til med medisinering nå, vi får se hvor dette bærer hen.

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Men; såret har blitt mye mindre enn det var, det merker jeg godt på hvor mye mindre jeg må klippe plasteret nå. Sårkantene lå klistret sammen da jeg skulle rense såret i morges, jeg trodde et øyeblikk at det hadde grodd. Har hatt på litt sårsalve for å tørke ut evt. væske som er der og kan forårsake infeksjon. Når jeg sier såret, så mener jeg nå det at sårkantene (pelskantene) ikke har grodd sammen. Jeg har ikke innsyn langt inn i kroppen hennes, altså; det eneste jeg ser, er lyserosa vev som dekker det som engang var et sår. Bra eller dårlig? Jeg vet ikke. Har snakket med Heidi og fått opplyst at slike operasjoner sjelden går bra fordi det er vanskelig å få såret til å gro. Jeg tror kanskje (uten å rette noen pekefinger; dette er vanskelige greier!) at vi i ettertid kan si at dersom Lyn hadde fått antibiotika rett etter operasjonen, ville såret muligens ha grodd raskere. Vi hadde kanskje sluppet unna den stygge betennelsen som satte oss en uke tilbake. Vi har ikke lyst til å gi opp nå; hun har kommet så langt på vei til å bli frisk uten å vise tegn til ubehag at vi så gjerne vil at hun skal få en real sjanse til å gå hele veien. Vær så snill, Lyn; gjør ditt aller, aller beste! Vi har renset sår, plastret, skiftet på og desinfisert bur så lenge for å gjøre alt vi kan at nå er det ingen vei tilbake. Faren for infeksjon øker jo lenger tid det tar før dåret gror, men samtidig virker hun helt uberørt av det som har skjedd. Er det riktig å avlive en rotte som tilsynelatende er i god form og ser ut til å kunne takle videre behandling? Det er et fryktelig dilemma. :(

Locked