kul/svulst på yndlingsjenta mi!! trenger råd...

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: kul/svulst på yndlingsjenta mi!! trenger råd...

Post by Radney »

Syns det høres rart ut at det skal være pris forskjell på størrelsen ved en svulst, men er vel opp til hver veterinær klinikk å avgjøre prisen for operasjoner.
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

Borgir
Stjeler mat
Posts: 65
Joined: 09 Jul 2007, 23:19
Location: Lillestrøm

Re: kul/svulst på yndlingsjenta mi!! trenger råd...

Post by Borgir »

Huff, nå gruer jeg meg...!Er litt redd for at de mener at kulen er for stor, men en skulle jo tro det var litt lettere da. men hva gjør jeg da? det virker ikke som hun merker at den er der engang, for den er så myk at når hun legger seg så flytter den seg.Og så lenge hun er glad og sprek så vil jeg ikke avlive henne heller. Nei, håper de kan fjerne den og at alt går bra :rat:
:sol:

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Re: kul/svulst på yndlingsjenta mi!! trenger råd...

Post by Christi »

Jeg kastrerte to gutterotter på Grorudklinikken og fikk kjempebra service; gutta var vel ikke mer enn 3 måneder men operasjonen gikk kjempefint og sårene grodde raskt og fint. Jeg ville ikke tro at størrelsen på kulen har så mye å si, enten den er liten eller stor, og hvis den ligger sentralt til tror jeg ikke det skal være så vanskelig å få skjært den vekk. Og jeg er absolutt enig med deg; så lenge hun virker frisk og fornøyd er det ikke noe grunn til å vurdere avlivning nå, stå på ditt og dem til å operere, og ja; lurt med erfarne dyrleger. Egentlig burde alle dyrleger være flinke med rotter, de øver seg jo på å operere på rotter under utdannelsen sin..

Liten oppmuntringshistorie : da en venninne av meg hadde rotter for mange år siden (før uvettig avl tok knekken på tamrottehelsa) trengte hennes 2 år gamle rottefrøken en svulstoperasjon. Hun fikk operasjonen, kom seg helt og levde til å bli 5 (!!) år :)
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Borgir
Stjeler mat
Posts: 65
Joined: 09 Jul 2007, 23:19
Location: Lillestrøm

Re: kul/svulst på yndlingsjenta mi!! trenger råd...

Post by Borgir »

Nå prater jeg sikkert for mye, men det er ikke greit å ha denne følelsen av det kanskje ikke går bra... Nå lurer jeg på om jeg skal ringe grorud i stedetfor, hvis de ikke har lang ventetid der...? Siden dere er flere som er fornøyde der så har jeg på følelsen at det er det beste... :?: Og det er ikke så vanskelig å komme seg dit...
:sol:

Borgir
Stjeler mat
Posts: 65
Joined: 09 Jul 2007, 23:19
Location: Lillestrøm

Re: kul/svulst på yndlingsjenta mi!! trenger råd...

Post by Borgir »

tenkte jeg skulle prøve å legge ut et bilde av denne kulen, men jeg vet ikke åssen jeg gjør det...hvis det er lett og forklare så kanskje noen vil prøve... :oops:
:sol:

Borgir
Stjeler mat
Posts: 65
Joined: 09 Jul 2007, 23:19
Location: Lillestrøm

Re: kul/svulst på yndlingsjenta mi!! trenger råd...

Post by Borgir »

Nå har jeg fått time på Grorudklinikken i stedet, og føler meg mye bedre med det ;) Føler meg litt tryggere på at hun blir behandlet bra. så da blir det ikke før i morgen da, men det er viktigere at hun kommer til noen som tar best vare på henne :)
:sol:

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: kul/svulst på yndlingsjenta mi!! trenger råd...

Post by Stine »

Så bra :thu:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: kul/svulst på yndlingsjenta mi!! trenger råd...

Post by tantepose »

Lykke til! :thu:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Re: kul/svulst på yndlingsjenta mi!! trenger råd...

Post by lucas »

Hvor gammel er Minni? :) Lykke til med operasjonen :sol:

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: kul/svulst på yndlingsjenta mi!! trenger råd...

Post by Stine »

Borgir wrote: Hun er litt over 1 1/2 år, veldig glad og sprek så jeg vil jo gjerne beholde henne....
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Re: kul/svulst på yndlingsjenta mi!! trenger råd...

Post by lucas »

;)

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: kul/svulst på yndlingsjenta mi!! trenger råd...

Post by Larm »

Insister på at de skal bruke gass og ikke narkose. De kan gi lokalbedøvelse der de skal operere i tillegg. Eventuelt kan de gi halv narkose slik at hun ikke sovner helt. Hvis de bruker narkose, insister på at det også brukes oppvåkningssprøyte.

Husk å få smertestillende. Til svulstfjerning holder det med Metacam, men sørg for at du får det i tilfelle hun har smerter.
Mamma-Mus nektet å spise dette den gang hun fjernet svulst, men hun er eneste jeg har hatt som ikke ville ha det.

Du ser fort om rotten har vondt eller ikke. Da ligger den ofte med bustepels, vandrer frem og tilbake og klarer ikke å legge seg til å sove. Den vil heller ikke spise eller drikke noe særlig hvis den har smerter.

Lykke til :sol:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Re: kul/svulst på yndlingsjenta mi!! trenger råd...

Post by lucas »

De bruker gass på Groruddalen :)

Borgir
Stjeler mat
Posts: 65
Joined: 09 Jul 2007, 23:19
Location: Lillestrøm

Re: kul/svulst på yndlingsjenta mi!! trenger råd...

Post by Borgir »

høres veldig bra ut på grorud, jeg fikk vite av søsteren min i dag at hun har brukt de i alle år med hundene sine, og hun sier de er kjempekoselige der.
Jeg er litt redd kulen er for stor, men hun hopper jo rundt så håper på det beste..., har tatt noen bilder nå som jeg skal prøve å legge ut, og vil gjerne høre hva dere mener...
:sol:

Borgir
Stjeler mat
Posts: 65
Joined: 09 Jul 2007, 23:19
Location: Lillestrøm

Re: kul/svulst på yndlingsjenta mi!! trenger råd...

Post by Borgir »

Image
Image

har ikke noe kamere så måtte bruke mobilen... men dere ser hvor stor kulen er da...

Post Reply