Hvor lang tid tar det fra svulst til død?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Lucifer
Sofaspiser
Posts: 182
Joined: 10 Feb 2008, 17:03
Location: Stokke

Hvor lang tid tar det fra svulst til død?

Post by Lucifer »

Lucifer har kreft og operasjon er uaktuelt. Dyrlegen har gitt henne fire uker, det er en uke siden nå. Men hun er fortsatt i fin form, spiser bra og har ikke gått ned i vekt enda. Hun sover litt mer enn vanlig og høres ut som en sprengt høyttaler fordi den ene svulsten (totalt to) har tulla til nesa hennes bare. Svulstene kom nesten over natta, men hvor lang tid tror dere det tar før hun blir verre/dør? Vil det skje like plutselig eller vil det gå gradvis? Det er så ekkelt å bare vente uten å vite.
Charlotte (21) og Lady Lucifer (2 1/2)

http://www.tankesverm.blogspot.com

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Hvor lang tid tar det fra svulst til død?

Post by Lyngrottene »

Stakkars liten, det hørtes ikke morro ut for lille mann. Jeg hadde ett tilfelle av at ei av mine rotter fikk en svults som ikke anbefaltes og fjerne. Hun levde en god stund, lot henne få leve siden hun hadde det fint, og svultsen ikke var til hinder for henne. Men etterhvert ble svultsen som ett sår, mulig fra en burkamerat, men den ble ikke noe bedre, så da endte det med at jeg selv tok henne med til dyrlegen og lot henne få slippe.

Så med andre ord tror jeg at han kan leve lenge, men når den blir såpass stor at det vil bli ett sår, ville jeg ha latt han slippe. Eventuelt om den kommer til noe hinder for han også selvfølgelig. Hovedsaken er at han ikke vil ha en smertfull død eventuelt.
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Re: Hvor lang tid tar det fra svulst til død?

Post by Elisabeth »

Det varierer vel veldig hvor fort sånt vokser. Du får bare følge med. Og etter min mening burde man la rotten slippe når man merker at det begynner å skrante på livskvaliteten.
Dere får bare kose dere den siste tiden :)
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Hvor lang tid tar det fra svulst til død?

Post by tantepose »

Dersom det sitter en svulst i hodet(nesen),bør du være ekstra påpasselig.Skal ikke så mye til før det blir spreng i hodet og smerter.Husk at rotter er eksperter på å skjule smertene.De kan spise til det siste,men pass også nøye med om vekten går ned,det sier sitt.
Håper dere får noen gode kosestunder før det er på tide for lille vennen å dra.<3
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Lucifer
Sofaspiser
Posts: 182
Joined: 10 Feb 2008, 17:03
Location: Stokke

Re: Hvor lang tid tar det fra svulst til død?

Post by Lucifer »

Takk for svar alle sammen. Foreløpig har hun ikke gått ned i vekt. Svulstene har trigget kraftig utskillelse av porfyrin og nesa er pottetett, men ellers er hun fin. Svulsten i buken var der først og dyrlegen mener at kreften kommer til å spre seg til lungene neste gang, fordi den allerede har angrepet nesa og hodet, og med en gang jeg ser at hun har det vondt skal hun selvfølgelig få slippe. Men forhåpentligvis skjer neste endring like kjapt og hun kan få sovne inn hjemme i buret sitt.
Charlotte (21) og Lady Lucifer (2 1/2)

http://www.tankesverm.blogspot.com

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Re: Hvor lang tid tar det fra svulst til død?

Post by renya »

Eg sveiv innom bloggen din ei søvnlaus natt. Så fint du skriv!
Blir både glad og lei meg på ein gong når eg les dei siste innlegga om Lucifer, håpar dette ender på best muligast måte.
Ronny er ei rotte
- det er ei dame forresten.

Lucifer
Sofaspiser
Posts: 182
Joined: 10 Feb 2008, 17:03
Location: Stokke

Re: Hvor lang tid tar det fra svulst til død?

Post by Lucifer »

Renya: Takk. Jeg håper hun får sovne stille inn og krysser fingrene for det.

Det er rart hvordan en liten rotte kan snu hele verden på hodet. Nå har hun begynt å rase ned i vekt, tror dyrlegen treffer ganske bra på fire uker. Det er to og en halv siden nå.
Charlotte (21) og Lady Lucifer (2 1/2)

http://www.tankesverm.blogspot.com

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Hvor lang tid tar det fra svulst til død?

Post by Itchigo »

Fikk tårer i øynene jeg når jeg leste det... Tenker på Lady Lucifer :rat:
Aurora

Lucifer
Sofaspiser
Posts: 182
Joined: 10 Feb 2008, 17:03
Location: Stokke

Re: Hvor lang tid tar det fra svulst til død?

Post by Lucifer »

Hei igjen alle sammen! Har hatt problemer med å komme inn her, men nå har altså Lucifer operert og det ser ut til at jeg kan få ha henne lenger enn først antatt.

Klumpen i fjeset ble så stor at jeg ikke turte annet enn å dra til dyrlegen, som stakk hull på den og oppdaget at den ikke var en svulst, men en verkebyll. Hun opererte byllen og laget krage til Lucifer (sånn som bikkjene har, rundt halsen) så hun så ut som en lampeskjerm. Hun sydde den ikke igjen, jeg skulle dra av skorpen og tømme og rense den hver dag. Buret ble foret med håndklær så hun ikke skulle få ting inn i såret. Byllen fylte seg fortere enn den ble tømt, så til tross for antibiotikakur ble den like stor igjen. De rare lydene ble imidlertid borte, jeg mistenker at både lydene og byllen kom fra en mellomøreinfeksjon, så hun er kvikk og rask igjen. Noen ny operasjon kommer ikke på tale, Lucifer hadde det verre som rekonvalesenspasient enn hun har med byllen. Dyrlegen kikket på klumpen i buken og den er garantert en svulst, men siden det fortsatt ikke er noe endring håper jeg at Lucifer kan få leve til hvertfall over jul.
Charlotte (21) og Lady Lucifer (2 1/2)

http://www.tankesverm.blogspot.com

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Hvor lang tid tar det fra svulst til død?

Post by Itchigo »

så fint at hun får ha glede av livet en stund lengre :bravo:
Aurora

Tellus
Sofaspiser
Posts: 155
Joined: 17 Aug 2009, 17:01

Re: Hvor lang tid tar det fra svulst til død?

Post by Tellus »

Det var bra :D

Lucifer
Sofaspiser
Posts: 182
Joined: 10 Feb 2008, 17:03
Location: Stokke

Re: Hvor lang tid tar det fra svulst til død?

Post by Lucifer »

Kanskje på tide med en oppdatering? Svulsten ved buken har blitt større og har delt seg i to på en måte, den kjennes ut som to golfballer ved siden av hverandre. Byllen i ansiktet er mindre, men er ikke helt grodd. Ellers har Lucifer gått endel ned i vekt, nå kjennes alle beina tydelig når jeg tar på henne. Jeg tror ikke hun er undervektig, men jeg er vant til at hun er tjukk, så jeg syns det er skummelt allikevel.

Hun spiser og drikker som normalt og virker ikke plaget av noe, men hun sover mer enn vanlig og er om mulig enda mer klengete enn vanlig. Når jeg er hjemme sover hun på fanget mitt eller bare ligger der hele tiden, og løper etter meg hvis jeg flytter på meg. Jeg må passe godt på hvor jeg setter beina, for både syn, luktesans og hørsel er blitt dårligere, så jeg har snublet i henne i mørket mer enn en gang. Hun får nemlig gå løs i leiligheten, syns det er likegreit for hun tygger ikke på noe og hun gjør fra seg i buret. Det eneste jeg ikke skal gjøre igjen er å la henne gå løs om natta hos mamma. Vi var på juleferie der og jeg lånte rommet til lillebroren min. Under senga er det en stor skuff med lego, og der flytta Lucifer inn. Jeg våkna annenhver time, fordi Lucifer flytta på seg og klossene bråkte.

Men tilbake til svulsten, så virker det som den er helt ufarlig, for det er tydelig at det bare er generelle alderdomssvakheter som dukker opp. Det kan jo plutselig skje noe, og jeg tror det kommer til å gå fortere og fortere mot slutten, men Lucifer er gammel dame, så det er ikke så rart at hun begynner å skrante litt.
Charlotte (21) og Lady Lucifer (2 1/2)

http://www.tankesverm.blogspot.com

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvor lang tid tar det fra svulst til død?

Post by Larm »

Så flott at hun har det bra fremdeles. Hun har nå levd mye lenger enn de 4 ukene dyrlegen sa :D
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hvor lang tid tar det fra svulst til død?

Post by Matmor »

Det er godt å høre at hun ikke var så syk som før antatt :) Men det var en ting jeg tenkte på:
I og med at hun sover så mye, er blitt tynn selv om hun spiser, og er mer klengete enn vanlig, ville jeg forsøkt å gi henne smertestillende et par dager, bare for å se om hun endret adferd da. Hvis hun ikke blir annerledes, vet du at hun ikke er plaget av smerter. Hvis hun sover mindre og blir mindre klengete, har hun nok vondt selv om det er vanskelig å se.
:rat:

Lucifer
Sofaspiser
Posts: 182
Joined: 10 Feb 2008, 17:03
Location: Stokke

Re: Hvor lang tid tar det fra svulst til død?

Post by Lucifer »

Hun har ikke blitt tynn, nå er hun der hun burde være for hun har vært ganske rund i formen tidligere. Men jeg tror at svulsten kanskje er en fettsvulst og at det er den som tar det som ellers ville lagret seg på kroppen. Men takk for tipset uansett, skader ikke å prøve.
Charlotte (21) og Lady Lucifer (2 1/2)

http://www.tankesverm.blogspot.com

Post Reply