Da var Magnus blitt kastrat, høyst ufrivillig.

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Slovene
Stjeler mat
Posts: 52
Joined: 24 Jul 2008, 15:58
Location: Bergen

Da var Magnus blitt kastrat, høyst ufrivillig.

Post by Slovene »

Hva som har skjedd i natt, aner jeg ikke, men da jeg voknet og sjekket rottene, så hang det en rød masse som jeg trodde var innvoller, ut av Magnus! Jeg var nær hysterisk da jeg ringte til dyrlegen, men fikk heldigvis komme til med en gang. Det viste seg at Magnus sin ene testikkel og kjertlene på ene siden var "falt ut" av der de egentlig skulle ligge! :shock:

Brukte nærmeste dyreklinikk, har ikke bil så ville tatt for lang tid å komme seg ut på Stend, men hun jeg var hos var i alle fall kjempe flink med Magnus! Hun gav ham bedøvelse og opererte vekk begge testiklene hans. Så tok hun røntgen for å sjekke om alt sto bra til med innvollene. Det gjorde det heldigvis! :bravo:

Fikk han med hjem nettopp og nå ligger han og sover! Var så redd for at han skulle dø! :( Når han blir frisk nok igjen, skal ha flytte inn til jentene, heldiggrisen! :D

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Da var Magnus blitt kastrat, høyst ufrivillig.

Post by Stine »

Oj, det må ja vært litt av et sjokk :shock: Flott at det gikk bra :D

Husk at hannene er forplantningsdyktige i ca 2 uker etter kastrereing, så du må vente litt før han før møte jenetene :)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Da var Magnus blitt kastrat, høyst ufrivillig.

Post by Tonje! »

I alle dager :shock: Vet du noe om hvorfor dette skjedde? Var det pga. en skade, eller..?
Kan ikke ha vært et pent syn, nei.

Men så godt at det gikk bra, god bedring til Magnus :)
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Da var Magnus blitt kastrat, høyst ufrivillig.

Post by Itchigo »

:shock: oi flaks det gikk bra da! Stakkars Magnus, må ha vært et sjokk for han og...
Hvilken dyrlege brukte du forresten?
Aurora

Slovene
Stjeler mat
Posts: 52
Joined: 24 Jul 2008, 15:58
Location: Bergen

Re: Da var Magnus blitt kastrat, høyst ufrivillig.

Post by Slovene »

Rottelooover wrote:Husk at hannene er forplantningsdyktige i ca 2 uker etter kastrereing, så du må vente litt før han før møte jenetene :)
Det var bra du sa, for det visste jeg ikke! :)

Utrolig glad for at det gikk bra! Syns så synd på han...men har har spist masse agurk og babymat nå, så jeg tror han er på bedringens vei. :thu: Skulle likt å visst hvordan det skjedde...mest sansynlig har han kranglet med en av burkameratene. De er vanligvis gode venner, men... :|

Er jo rene sykestuen her hjemme nå, Akira som ble operert, og nå Magnus...håper vi har brukt opp uflaksen vår for laaaaaang tid fremover!
Itchigo wrote:Hvilken dyrlege brukte du forresten?
Bruke Bergen Smådyrklinikk, siden de var nærmest og jeg ikke ville utsette Magnus for en BUSStur til Stend når ene ballen hans hans var ute av posen sin! Men jeg tror ikke de kunne gjort mer for Magnus på Stend heller. De var kjempe flinke på Smådyrklinikken, og dyrlegen der gjorde en skikkelig bra jobb! Både med Magnus, og når det gjaldt å berolige mennesket hans.. :P

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Da var Magnus blitt kastrat, høyst ufrivillig.

Post by Larm »

Ka¨nskje Morgaine var på jobb i resepsjonen? ;)
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Da var Magnus blitt kastrat, høyst ufrivillig.

Post by BlackNenne »

Så bra det gikk fint med den stakkars lille fyren da. :D Må ha vært smertefullt for han stakkar, og kan tenke meg du fikk sjokk. :shock:

Er det noen som helst i buret som kan å forårsaket skaden, eller er du ganske sikker på at det er bitt fra en av de andre? Dyrlegen kunne vel kanskje sett om det var resultat av et bitt? :hm:

Da jeg skulle kastrere en omplasseringshanne, fikk jeg beskjed av dyrlegen om å vente 3 uker før jeg introdserte han til jentene. Var sikkert for å være på den sikre siden.

Slovene
Stjeler mat
Posts: 52
Joined: 24 Jul 2008, 15:58
Location: Bergen

Re: Da var Magnus blitt kastrat, høyst ufrivillig.

Post by Slovene »

BlackNenne wrote:Er det noen som helst i buret som kan å forårsaket skaden, eller er du ganske sikker på at det er bitt fra en av de andre? Dyrlegen kunne vel kanskje sett om det var resultat av et bitt? :hm:

Da jeg skulle kastrere en omplasseringshanne, fikk jeg beskjed av dyrlegen om å vente 3 uker før jeg introdserte han til jentene. Var sikkert for å være på den sikre siden.
Jeg er ikke sikker på at det er bitt...har sett over buret, men finner ingenting som jeg tror kan ha forårsaket skaden...hm... Litt skummelt viss det er noe i buret! :shock: Skal på kontroll med han neste uke, får høre med dyrlegen. :rottehode:

3 uker, ja, sikkert best å være på den sikre siden! :) Da flytter vel Magnus inn til jentene rett før jul! Tenker jentene blir glad for å få en stor og sterk mann i julepresang! :nisseglis:

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Re: Da var Magnus blitt kastrat, høyst ufrivillig.

Post by anita »

Tilsvarende tilfeller - testikler faller jo sjelden ut av seg selv;
viewtopic.php?f=4&t=8655
God bedring til pasienten - sikkert lurt han står alene frem til intro i damegruppen, så ikke det skjer noe mer :)
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Re: Da var Magnus blitt kastrat, høyst ufrivillig.

Post by heidiii »

Noe liknende skjedde hos oss etter en heftig slåsskamp for et år siden - Anita linket til tråden om det - men det grodde av seg selv. Det er ganske guffent, ja!

Jeg synes de er ganske flinke på Smådyrklinikken :sol:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Da var Magnus blitt kastrat, høyst ufrivillig.

Post by Matmor »

Flott at Magnus kunne lappes sammen greit, men jeg må si jeg bekymrer meg for burkameraten(e) :( Det ser ut som om Akira fikk et bitt som det satte seg betennelse i. Så kom kastreringsforsøket på Magnus. Nå vet jeg ikke hvor mange hanner du har, men min erfaring er dessverre at når en han har begynt å skade andre, blir det bare verre for hver gang. Håper du finner synderen før det blir flere skader.

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Da var Magnus blitt kastrat, høyst ufrivillig.

Post by BlackNenne »

Slovene wrote: 3 uker, ja, sikkert best å være på den sikre siden! :) Da flytter vel Magnus inn til jentene rett før jul! Tenker jentene blir glad for å få en stor og sterk mann i julepresang! :nisseglis:
Haha, ja da kastraten min skulle inn i jenteflokken på 5, så ble gamlemor på nesten 2 og et halvt år så tullete og yr at hun fikk synlig løpetid for første gang på nesten et år. :P Så hun syntes nok Eldar var skikkelig barsk. :D
Jentene dine får glede seg til jul... :bravo: :nisseglis:

Slovene
Stjeler mat
Posts: 52
Joined: 24 Jul 2008, 15:58
Location: Bergen

Re: Da var Magnus blitt kastrat, høyst ufrivillig.

Post by Slovene »

Matmor wrote: Svar med sitat Innlegg Skrevet: 17:16 - Fredag 04 Des 2009
Re: Da var Magnus blitt kastrat, høyst ufrivillig.
Flott at Magnus kunne lappes sammen greit, men jeg må si jeg bekymrer meg for burkameraten(e) :( Det ser ut som om Akira fikk et bitt som det satte seg betennelse i. Så kom kastreringsforsøket på Magnus. Nå vet jeg ikke hvor mange hanner du har, men min erfaring er dessverre at når en han har begynt å skade andre, blir det bare verre for hver gang. Håper du finner synderen før det blir flere skader.
hm...ja, det har du helt rett i.Dette skal IKKE skje igjen!Jeg har to "kandidater", disse står nå i et bur for seg selv. Pussig nok kommer disse to veldig godt overens. Men hva skal jeg gjøre viss jeg finner den skyldige? Er det vits å omplassere? Skal jeg prøve å kastrere han? Er veldig lite lysten på å avlive... :(

Jeg har 7 hanner. Akira og Magnus som er "offer". Lille Bø, Edgar og Alfred som er for rolige og små til at jeg har noen misstanke til dem. Og så er det to igjen da: Atreju og Magnar. Magnar er en stor dumbo på under året. Han er det nyeste tilskuddet i flokken og jeg må si at det er etter at han kom at rottene mine har "skadet seg". Atreju har bare ett øye og han bet litt når han rundet året...Men trodde han hadde gitt seg. :evil:

Kanskje jeg bare skulle ha kastrert begge to? Er det verd et forsøk? Magnar er i alle fall såpass ung enda. :hm:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Da var Magnus blitt kastrat, høyst ufrivillig.

Post by Matmor »

Og så er det to igjen da: Atreju og Magnar. Magnar er en stor dumbo på under året. Han er det nyeste tilskuddet i flokken og jeg må si at det er etter at han kom at rottene mine har "skadet seg". Atreju har bare ett øye og han bet litt når han rundet året...Men trodde han hadde gitt seg.
Det er vanskelig å dele ut skyld ut fra poster på et forum... Var det mennesker eller rotter eller begge deler Atreju bet? Og er Magnar omplassert til deg?

Enten det er Atreju eller Magnar som er synderen - hvis det er en av dem - er det en mulighet for at de kan fortsette å bo sammen uten klabb og babb, siden de ser ut til å komme godt ut av det med hverandre. Jeg ville ikke ha avlivet en rotte bare på mistanke, eller uten å ha forsøkt andre ting først. Atreju, som er over ovet, vil antagelig bli roligere av seg selv om få måneder på grunn av hormonelle endringer. Magnar har større sjanse for å utvikle seg i negativ retning, hvis det er ham som er problemet. Er Atreju nesten 1 1/2 år, eller nærmere 1? Og har du sett endringer i pels og kroppsform i det siste?

Hvis Atreju har begynt å dale i testosteron, kan dette være årsaken til at Magnar tolererer ham. Det er også mulig at de to gjenkjenner hverandre som trøbbelmakere, og har en slags terrorbalanse. I så tilfelle risikerer Atreju å bli skadet når han blir syk, eldre og svakere, eller Magnar hvis han skulle bli syk. Men det er kanskje en risiko du må ta, siden du ikke kan finne ut hvem som har laget de andre skadene. :(

Hvilken posisjon tror du de to skadede rottene hadde i buret?

Slovene
Stjeler mat
Posts: 52
Joined: 24 Jul 2008, 15:58
Location: Bergen

Re: Da var Magnus blitt kastrat, høyst ufrivillig.

Post by Slovene »

Hm...umulig å dele ut skyld ja...syns på en måte det blir feil også, er jo ingen av dem som har gjort noe galt med vilje. Hvis det er noen sin feil, så er det nok min... :(

Ingen skal omplasseres eller avlives, jeg får bare holde de adskilt fra nå av. Magnar og Atreju skal bo sammen, og så kan resten være i det andre buret. Jeg skal heller følge litt nøye med Magnar. Hvis han blir verre, får jeg heller tenke på kastrering. Han er omplassert til meg, fikk ham nå i sommer.

Atreju har bitt både meg og en av rottene mine. Men meg bet han bare fordi jeg "kom i veien" for et angrep på en annen rotte. Huff, Atreju høres kanskje ikke så grei ut. Men det var de to episodene og så har det ikke vært noe mer med ham. Tenkte at det bare var en fase. :hm: Magnar har vært veldig grei, men er litt voldsom av og til. Jaja, uansett er det umulig for andre å bli så mye klokere bare ved min beskrivelse av rottene. :? Hadde vært greit med en "rottehvisker" av og til!

Post Reply