Omplasserte rotter, ene døde den andre har fått svuls..

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
mayhelen

Omplasserte rotter, ene døde den andre har fått svuls..

Post by mayhelen »

På tirsdag, 12 januar adopterte jeg to hannrotter. Har to fra før av (f. mars 09).

De er som jeg fikk vite rundt 1 år gamle. Da jeg fikk dem, kom de med bur med flis i, ingen steder å gjemme seg og frokostblanding til mat... de var utrolig radmagre, så de første dagene spiste de enormt mye rottefor. Jeg burde kanskje ha skranket litt inn på fòret. Legger ved bilde, er de to i midten. De funket i hvertfall utrolig bra sammen med mine to hannrotter. Litt slossing om dominans, men ellers koste de seg sammen :)!

Image

Uansett, på lørdag, døde den blå/hvite rotta. Nå har jeg oppdaget at den brune/svarte har fått en liten hard klump bak på høyre bakbein. Tenker på om jeg burde operere, eller om det er verdt det. De har nok ikke hatt det bra på sitt forrige levested, og levetiden har blitt forkorta. Han er dessuten et nervevrak når det gjelder mennesker, så lenge han er rundt de andre rottene er han trygg på meg, spiser fra hånden min og sånt, og vil gjerne kose. Men prøver jeg å løfte han blir han panisk. Tror ikke kroppen hans tåler en operasjon, i det hele tatt, må jeg vente å se om han overlever de neste dagene, broren hans gjorde jo ikke det :/.

Lurer på hva dere tenker? Vet at en god del av dere har erfaring med rotter, så...

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Omplasserte rotter, ene døde den andre har fått svuls..

Post by Stine »

Kjempe synd at den ene rotta døde :(

Jeg anbefaler alltid å operere bort svulster, dersom rotten ser ut til å være i god fysisk form, men dette ser jo ikke ut til å være tilfellet her ift hav du skriver!
Jeg ville tatt ham med til dyrelegen, men ser jo at det kan bli litt vanskelig dersom han ikke liker å bli løftet eller tatt på av mennesker,ellers kan du jo bare ha ham hjemme til han evnt blir for plaget av svulsten(hvis det er det) og må avlives. Det går jo også an å gi ham noe lett døsende som ikke hart så stor risiko når du er til dyrelegen, slik at de kan klare å få undersøkt ham. Om den er godtartet, kan jo faktisk også være så heldig at den stopper å vokse.
Det kan jo også være en byll. Har du mulighet til å se om det er noe sår på kulen? Såret kan jo også ha grodd, selv om byllen fortsatt er der.

Om det er en svulst, skal faktisk en kombinasjon av vitamin E, Betakaroten og selen muligvis hjelpe til å hemme utviklingen.
Vitamin E finner du i hvetekim, hvetekli, hvetekjerner, broccoli, rosenkåø, grønnsaker, hravregryn, og flerumettede vegetabliske oljer.
Betakaroten finner du i Gulrøtter, grønnkål, mais, meloner, spinat, aprikoser, manbo, banan, appelsin, tomat og potet.
Selen finner du i kjøtt, innmat, fisk, skalldyr, nøtter, og ølgjær.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

mayhelen

Re: Omplasserte rotter, ene døde den andre har fått svuls..

Post by mayhelen »

Er ingen sår, nei.

Tusen takk, skal prøve å gi han den maten du lista opp!

Får bare vente og se hva som skjer med klumpen og hvordan han selv utvikler seg i forhold til oss. Syntes det er utrolig trist hvertfall.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Omplasserte rotter, ene døde den andre har fått svuls..

Post by Matmor »

Så flott at du fikk det til å fungere med to nye hanner i flokken :) Synd at den ene døde så raskt, da :(
Når det gjelder den harde kulen på rottas bakben er det vanskelig å si hva det kan være. Både talgklump, betennelse og svulst er mulig, men i og med at han er såpass utrygg og dette ikke er en haster-veldig-sak ville jeg ha ventet litt før jeg tok ham med til veterinær for å se på problemet. Skulle kulen bli større i løpet av få dager må du selvsagt få det undersøkt fort, men ellers kan du godt la det gå en stund (vente og se om kulen vokser eller blir irritert) før du kontakter veterinæren. Du kan også sørge for å gi ham selskap av en annen rotte under veterinærbesøket foor å hjelpe ham roe ned.

NB! Jeg har tatt det for gitt at du mener benet og ikke foten. Hvis kulen er på den rosa fotsålen ville jeg dratt til veterinær denne uka for å finne ut om det kunne være en start på bumblefoot. Det er en infeksjon hvor det er lurt å starte behandling tidlig, men da pleier kulen nok å virke irritert.
:rat:

mayhelen

Re: Omplasserte rotter, ene døde den andre har fått svuls..

Post by mayhelen »

Foten ja, og det gjør ikke vondt for han når jeg presser på kulen. Får bare ta tiden til hjelp foreløpig..

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Omplasserte rotter, ene døde den andre har fått svuls..

Post by Itchigo »

Det er forferdelig trist at den ene døde så fort :( Kan ikke skjønne hva de som eide han før kan ha gjort mot de :cry:
Aurora

mayhelen

Re: Omplasserte rotter, ene døde den andre har fått svuls..

Post by mayhelen »

Ser ut som om det går bedre med han nå :). Han dominerer de to andre rottene veldig, tror han er sjefen nå. Fått mye hjelp fra din side matmor med atferd :). Han begynte bl.a a gnage på treverk etter dominansen, men sluttet med det og så begynte min første brune rotte å gjøre det isteden, osv.

Tror det bare er en fettkul rett og slett!

Legger ved bilde, ser at han er mye piggere nå enn på det andre bildet. Han er nederst forresten.

Image

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Omplasserte rotter, ene døde den andre har fått svuls..

Post by Matmor »

Hyggelig at du har glede av sidene mine. Så lenge en av dem gnager på treverk er det nok ikke helt aksept for den nye rangordningen, men fint å høre at han ser ut til å bli i bedre form :)

mayhelen

Re: Omplasserte rotter, ene døde den andre har fått svuls..

Post by mayhelen »

Nå har det gått sår på byllen :S! Hva gjør jeg?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Omplasserte rotter, ene døde den andre har fått svuls..

Post by Matmor »

Nå i helgen: prøv enten grønnsåpebad, hvis han er rolig nok til at du klarer å holde foten hans nedi, eller vask, skyll godt og rens med klorheksidin. Smør på pyriseptsalve hvis du har, eller brulidine.

Over helgen: få time hos veterinær. Det er høy sannsynlihet for at du trenger noe mer effektivt å behandle med.
:rat:

CamillaLangenes
Pinglerotte
Posts: 35
Joined: 29 Jan 2009, 21:09
Location: Kristiansand Vest-Agder

Re: Omplasserte rotter, ene døde den andre har fått svuls..

Post by CamillaLangenes »

hen i landet hentet du disse rottene? den som døde ligner veldig på min gamle som jeg omplasserte for ei god stund sia da kameraten hans døde :( å jeg bestemte meg kunn for å ha jentene som jeg hadde fra før av :)
Kim, Millie, Blondie & Rouge <3

mayhelen

Re: Omplasserte rotter, ene døde den andre har fått svuls..

Post by mayhelen »

Skal få prøvd det Matmor :)!

De to jeg adopterte er fra Tromsø

CamillaLangenes
Pinglerotte
Posts: 35
Joined: 29 Jan 2009, 21:09
Location: Kristiansand Vest-Agder

Re: Omplasserte rotter, ene døde den andre har fått svuls..

Post by CamillaLangenes »

okay da var det ikke min gamle gutt =)
Kim, Millie, Blondie & Rouge <3

mayhelen

Re: Omplasserte rotter, ene døde den andre har fått svuls..

Post by mayhelen »

Ser ut som om ting ordner seg :)! Takk for all hjelp!

Et par til spørmsål:

Rottene mine "slåss" hver dag, dvs, litt knuffing og piping.. føler at dette ikke er normalt? Er ofte de to første rottene mine, som er brødre som krangeler..

Tenker også på kastering, hjelper det noe? De er et år snart dog..

Post Reply