Amøber

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

annetten
Betarotte
Posts: 421
Joined: 13 Feb 2004, 12:01
Location: Oslo
Contact:

Amøber

Post by annetten »

Her nettopp fått beskjed om at min surklende rottefrøken Urd har blitt diagnostisert med amøber. Dette vet jeg fryktelig lite om, og har ikke klart å spa opp noen referanser som tilsier at amøber skulle gi lungeproblemer - har noen mer informasjon, eller lure pekere til meg?

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Det har jeg aldri hørt om før. Hvordan fant de ut dette?
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

annetten
Betarotte
Posts: 421
Joined: 13 Feb 2004, 12:01
Location: Oslo
Contact:

Post by annetten »

Avføringsprøve. Så det er nok ikke noen tvil om at det er det hun har, men jeg er litt i stuss mht til symptomer.

Kan jo være at amøbene har gitt redusert allmenntilstand, som så fører til oppblomstring av mycoplasma - det er i hvert fall det mest plausible scenarioet jeg kan komme opp med. Men jeg skulle gjerne visst litt mer.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Kan jo være at amøbene har gitt redusert allmenntilstand, som så fører til oppblomstring av mycoplasma - det er i hvert fall det mest plausible scenarioet jeg kan komme opp med.
Det er også mitt umiddelbare gjett. Amøber i avføringen er ofte ikke sykdomsfremkallende, og når de er, så forårsaker de som regel fordøyings-relaterte problemer. "Infectious diseases of mice and rats" nevner ikke noe om amøber som fremkaller respirasjonsproblemer, men jeg kan sjekke bibelen (The laboratory rat) når jeg kommer hjem. Det eneste fornuftige jeg har klart å finne om amøber og respirasjonsproblemer er dette:

"...identifying new causative agents of pneumonia is a major public health goal. Free living amoebae have been shown to be a reservoir of some bacterial pathogens that cause pneumonia, such as Legionella pneumophila , the agent of Legionnaires’ disease. Adaptation to this intracellular environment enables these pathogens macrophage
intracellular killing and therefore intra-amoebal parasites should be considered as potential respiratory pathogens."
http://www.journals.uchicago.edu/IDSA/2 ... /Orals.pdf

annetten
Betarotte
Posts: 421
Joined: 13 Feb 2004, 12:01
Location: Oslo
Contact:

Post by annetten »

OK, har fått beskjed om behandling. Hele gjengen får amøbedrepende midler (Flagyl), og i tillegg får frøken Surkle injeksjoner med futtalt antibiotika (Terr-p står det på flaska). Er ikke mye stas å gi sprøyter til rottene selv, men vi har vært gjennom det før. Kontroll om en uke.

annetten
Betarotte
Posts: 421
Joined: 13 Feb 2004, 12:01
Location: Oslo
Contact:

Post by annetten »

Oppdatering: Surklefrøken surkler ikke lenger, og er amøbefri - men det er ingen av de andre! Forsøker å få søsteren hennes fri for amøber slik at de kan være i samme bur.

De tar seg godt betalt for å sjekke avføringsprøver på amøber borte på Avivet - noen som vet hva NVH tar for det samme? De svarer ikke på telefon på Smådyrklinikken nå.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Skal vi bare godta det uten spørsmål?

Post by Heidi »

Jeg vil gjerne ta opp igjen diskusjonen om amøber, siden flere av dere får beskjed fra Avivet om å behandle. Jeg har skrevet mail til Avivet og spurt om litt detaljer, men det ser ikke ut som om de er så villige til å svare meg. Dere som faktisk har betalt tusenvis av kroner har iallefall krav på å få svar, synes jeg, er det noen som gidder å spørre Avivet om litt detaljer? Ta gjerne kontakt på PM eller mail så kan jeg skrive litt mer detaljert om hva jeg synes det mangler forklaring på.

Jeg har nå snakket med flere dyrleger om dette, og jeg har fått venner i Danmark til å gjøre det samme. Det er samme svar fra alle: Dette virker helt unødvendig. Noen dyrleger legger til med forbehold: Så lenge det ikke er snakk om diaré hos rotta. Og det er hvertfall helt feil ende å begynne i (pun intended) når rotta f.eks. har en respirasjonslidelse. Jeg synes det er trist at dere skal være nødt til å betale mange tusen kroner på noe som for meg virker temmelig meningsløst. Argumentet med at amøbene reduserer rottenes immunforsvar og gjør de mer mottakelige for sykdom holder ikke, jeg tror ikke på at det har så stor betydning som Avivet vil ha det til. Da ville langt flere dyrleger ha reagert. Og det er ikke fordi andre dyrleger ikke vet at det finnes protozoer i tarmen hos rotter (amøber er en type protozoa).

Hvis Avivet kan dokumentere at det faktisk er en forskjell, så burde vi jo prøve å søke støtte til å få behandlet alle rottene våre, samtidig. Ellers vil vi fortsette å ha dette problemet(?) så lenge vi har rotter. Og når forsøksdyrlaboratorier ikke synes dette er verdt å investere i for å bli kvitt hos sine dyr, kan virkelig Avivet forlange at hver enkelt rotteeier skal gjøre det, uten å stille spørsmål? For ikke å snakke om den prisen de tar for å få sjekket en avføringsprøve - jeg skulle gjerne ha visst hva det helt eksakt er de gjør med den? Artsbestemmer de protozoene, for eksempel? Det er en ting jeg kan forestille meg er dyrt, fordi det er veldig få som kan. Men å identifisere forekomst eller ikke forekomst av amøber og andre protozoer i en avføringsprøve kan selv jeg gjøre. Og enhver som har tilgang på et mikroskop med 100x forstørrelse.

Hva synes dere andre i denne saken? Virker det rimelig av Avivet? Og dere som har vært igjennom amøbestyret - har det vært verdt det? Jeg tar gjerne tilbake kritikken min hvis det viser seg at jeg tar feil, og at protozoer i tarmen hos rotter faktisk gjør de syke. Jeg har testet alle mine 4 voksne, de tre gjenværende hunnene fra Kis huskykull, og Sukhothai - alle er friske rotter, og alle har protozoer i massevis i avføringen. Er de syke uten at jeg kan se det på dem? Det tror jeg ikke. Er de mer utsatt for å bli syke? Det tror jeg heller ikke, i og med at labrotter ikke automatisk blir behandlet før de brukes i forsøk, selv om dette isåfall kan være en viktig feilkilde.

Sissel

Post by Sissel »

Jeg har heller ikke lyst til å la dette spørsmålet hvile. Jeg er helt enig i at dette må følges opp. Jeg er tross alt en av de som har betalt i dyre dommer for å bli kvitt amøber.
Jeg tok med gutta mine til Avivet fordi de klødde mye og fikk små sår, og Kebab fikk små kløanfall/pustebesvær og mista balansen ofte. Jeg ante ikke hva som feilte de, og alt jeg fikk til svar var: de må bli over natten for middbehandling. Når jeg henta de igjen, fikk jeg piller mot luftveisinfeksjon og sprøyte mot amøber. Etter 1 uke, var de kvitt amøbene, men det hadde utvikla seg sopp. Da var det 2 uker med sprøyte mot sopp, og fremdeles 1 uke piller mot luftveisinfeksjon. Da jeg var der i går, var de kvitt soppen. Men nå måtte de bli over natten igjen for ny middbehandling. Også nevnte de at jeg må sprøyte i 3 uker til for et eller annet.....jeg fikk det ikke med meg, for jeg var i sjokk over å må holde på i totalt 6 uker med medisin, for et jævla kløanfall....... Det eneste jeg vet, er at når jeg skal tilbake for ny sjekk om 3 uker, og de da er friske forhåpentligvis, så skal jeg ta de med til Volvat Dyreklinikk neste gang jeg føler det feiler dem noe...for dette synes jeg ble voldsomt. Spesielt når jeg ikke hadde 1400kr TIL i dag, og får til svar at de ikke kan gi meg en faktura men at jeg må LÅNE av folk...Det synes jeg er rimelig frekt når jeg har lagt igjen 2500kr allerede i løpet av 3 uker, de må jo skjønne at folk ikke har så mye penger gjemt bort i madrassen. Jeg får jo lønn på onsdag i påsken, så det var bare snakk om noen dagers utsettelse, men nei da, jeg har nå lånt penger av en venn...noe som ikke er veldig gøy. Men det rareste er at gutta mine viser ingen tegn til sykdom lenger. De bare klødde enormt før, og fikk noen småsår. Nå gjør de ikke det lenger.....og enda 3 uker med behandling? Skjønner ingenting jeg. Og til dere som har vært hos Avivet: dere vet like godt som meg, at det er ikke lett å konversere med dyrlegen der...

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Dere må huske på at man kan stille krav ovenfor dyrlegen om å få bedre informasjon, hvis det er noe man ikke forstår! Og i ditt tilfelle, Sissel, er det mye jeg ikke forstår. For det første - hvorfor må de være over natten for middbehandling? Oppstalling er vel også noe de tar seg godt betalt for. Alle andre dyrleger gir rottene en subkutan sprøyte og beskjed om å komme tilbake etter en viss tid for ny sprøyte, eller de gir deg medisin med hjem med bruksanvisning. Og det med kløing kan jo være annet enn midd, ble det tatt hudprøver og pelsprøver, og konstatert midd? Hvilken midd? Og er den der fortsatt, er det derfor du må fortsette med medisin? Det med balanseproblemer høres umiddelbart mest skummelt ut, hadde jeg vært dyrlege så er det det jeg ville ha fokusert på. Det kan ha sammenheng med respirasjonsproblemer, eller det kan være slag eller gikt (hvis han er gammel) eller hjernetumor. Holder han hodet på skrå?

Jeg kan ikke si annet enn at jeg ville aldri ha gått med på å få så lite informasjon, spesielt ikke hvis de forlangte å beholde rottene over natten (og at jeg skulle betale flere tusen for det). Men jeg har vært og hilst på Heidi Håøya på Groruddalen Dyreklinikk, og kan bare slutte opp om Jorunns anbefaling. Hun er et fornuftig menneske som tar seg tid til å forklare det du ikke skjønner, og hun hører på deg hvis du har meninger. Vi må jo bare innse at vi som holder på med rotter hver dag i flere år, og har hatt mange syke rotter, etterhvert begynner å kjenne igjen symptomer, og derfor godt kan være til hjelp når rottene blir syke. Jeg sier ikke at vi skal gjøre dyrlegene sin jobb, det er vi ikke kvalifiserte til, men vi kan hvertfall stille krav om å bli hørt, og få forklart dersom vi tar feil.

Sissel

Post by Sissel »

Jeg stoler såpass på leger at jeg regner med de gjør jobben sin, og ikke mer enn det som er nødvendig. Derfor spør jeg ikke så mye, og gjør det jeg får beskjed om, samt betaler. Men i dag, er det andre boller. Nå skal det spørres og graves, helt til de kaster meg ut ;)
Legen sa de må være over natten for middbehandling fordi noen rotter ikke tåler behandlingen så godt, altså med fare for at de blir kjempedårlige/dør. Derfor vil de ha dem der just in case, og det blir mer avslappende for meg også. Tror ikke jeg klarer å sove etter hva dyrlegen sa, hvis de skulle være hjemme hos meg. Dette er andre gangen de får denne behandlingen. Det eneste jeg vet, er at de har tatt prøver av rottene, jeg aner ikke hva slags prøver (bortsett fra avføringsprøve som jeg var med på). Så jeg vet ikke om de har tatt hud/pelsprøver. Vet ikke om de har midd engang.....i hvert fall ikke hva slags type. Jeg renser buret og rommet mitt hver uke (mens de har vært syke....nesten hver dag). Jeg aner ikke hva slags medisin jeg skal fortsette med i 3 uker, men det er spøyte i munnen. Kebab mista balansen 3 ganger som jeg så...han krøka seg sammen, og jeg ble kjemperedd for at han skulle dø der og da. Men etter "anfallet" så var han helt normal igjen, lekte og koste seg. Han er bare 6 mnd gammel, tror ikke det er slag/gikt, og han holder ikke hodet på skrå. Men de får behandling for luftveisinfeksjon...
Vi får se hvordan det går videre fremover....men oppriktig talt: nå er jeg drittlei!!!

annetten
Betarotte
Posts: 421
Joined: 13 Feb 2004, 12:01
Location: Oslo
Contact:

Post by annetten »

Ad amøbebehandling av mine to, så skal det jo sies at surklefrøken har blitt helt bra. Men, mind you, det skjedde ikke etter at hun ble kvitt amøbene (uke 1), men etter to nye uker på antibiotika. Så jeg vet ikke.

Jeg har ingen planer om flere turer til Avivet med det første, og jeg hadde heller ikke dratt dit hvis ikke vakta på Groruddalen Dyreklinikk hadde sendt meg ned dit. (Heidi Håøya var ikke der, og rotta surklet så mye at hun ikke synes det var forsvarlig å vente til dagen etter.)

Forøvrig reagerer også jeg på at det ser ut som om de rutinemessig sjekker for amøber uansett hva som feiler rotta - hvis det Heidi sier stemmer, og det tror jeg at det gjør, så vil jo nesten alle rotter ha amøber = garantert inntekt for amøbebehandling for Avivet. Feh.

Ad avføringsprøven: så vidt jeg kunne se var alt de gjorde å kikke på den i mikroskop og se om det rørte seg der. 250,- spenn er ganske friskt for noe slikt, synes jeg. Snakket med Veterinærhøgskolen, og de beregner seg faktisk det samme for avføringsprøver, og legger til moms - så Avivet er ikke voldsomt dyre. Men det er jo mulig NVH artsbestemmer i tillegg, det gjorde ikke Avivet. Da jeg spurte fikk jeg bare beskjed om at arten ikke spilte noen rolle, da "det ikke var noen typer de skulle ha".

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Hva syntes Veths om å sjekke avføringsprøver for bevegelser, og medisinere for å bli kvitt det? Hadde de noen kommentar? Avivet kan kanskje ha rett i at det ikke er noen protozoer de skal ha, i betydningen "er nødvendige", men hvis de ikke er sykdomsfremkallende så virker det litt overilt å behandle. Da synes jeg heller vi skulle fokusere på å utrydde ting som mycoplasmaer o.l. Å automatisk si at ting som beveger seg i avføringen (når man ser på den i mikroskop) er sykdomsfremkallende, det synes jeg uansett er å overdrive. Sitat fra en oversiktsartikkel:
Animals of a wide range of orders or classes have a portion of their digestive system adapted to accommodate a fermentation which assists in digestion as well as providing a variety of other benefits. [...] The gastrointestinal microbial community is characterized by its high population density, wide diversity and complexity of interactions. [...] These studies demonstrate that all major groups of microbes (bacteria, protozoa, fungi, yeasts and bacteriophage) are represented in the gastrointestinal tract. The human colon contains in excess of 1011 bacterial cells per gram of content which are reported to belong to as many as 400 different species.
Og så viser de en tabell over hvilke dyr som har fermenterende mikroorganismer (rotter er blant dem som har fermentering i bakre deler av tarmen).
Ref: http://plato.acadiau.ca/isme/Symposium14/mackie.PDF

annetten
Betarotte
Posts: 421
Joined: 13 Feb 2004, 12:01
Location: Oslo
Contact:

Post by annetten »

Veths sa forsåvidt ikke noe spesielt, de kunne bare gi meg pris. Mulig at parasittologi-avdelingen kan ha noe mer å si om saken.

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Jeg syns det virker som om Avivet er veldig ute etter penger... De ville at jeg skulle ta med max og splinter til sjekk for amøber selvom de er like spreke som de alltid har vært. ikke noe løs mage og ikke noe nysing. Det betyr jo at de ville ha 250 for oppmøte og 2x250 for amøbetitting.. 750,- for å si at dem er like friske... pluss at de ville at jeg skulle ta med alle tre da stripe skal til kontroll igjen.. blir fort masse penger ut av det der.. :evil: tror kanskje jeg vil finne et annet dyrlegekontor å dra til neste gang..
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Jorunn
Klatrer på møblene
Posts: 566
Joined: 12 Feb 2004, 18:17
Location: Oslo
Contact:

Post by Jorunn »

For mange år siden så hadde jeg 10 rotter til middbehandling his Avivet og det kostet meg over 3.000 kroner og da fikk jeg litt rabatt :roll: :roll:
Jeg behøvde ikke å ha rottene natten over, men hentet de ettermiddagen samme dag...de sa at de måtte være der fordi de kunne oppstå en allergisk reaksjon og da måtte de i tilfelle ha en sprøyte med noe "motgift". Jeg har aldri hørt om rotter som har fått noen reaksjon på middbehandling, så det kan ihvertfall ikke skje ofte. Det er ingen andre veterinærer som mener dette er nødvendig...ikke de jeg har spurt ihvertfall. Nei, de foreslår mye rart hos Avivet...jeg mener også at kompetansen de har med rotter er overdrevet....de har nok noe mer erfaring, men ikke mye mer enn mange andre veterinærer. Det er jo stort sett de samme sykdommer/plager som går igjen hos de fleste rotter.

Locked