Amøber

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jeg fikk svar fra Avivet! Poster her både spørsmålet mitt, og Avivets svar:
Hei Avivet!
Jeg heter Heidi Sjursen, og er leder i Norsk Tamrotteforening. To av
våre medlemmer har i den siste tiden vært inne til dere for behandling
av amøber hos rottene. Jeg tenkte å høre med dere hva som er de
vanligste symptomene på at rottene har sykdomsfremkallende amøber?
Hvilke typer amøber er det da oftest snakk om? Såvidt jeg vet finnes
det amøber i tarmen hos bortimot 100% av rottene våre, og det dreier
seg som oftest hos en ikke-patogen amøbe som heter Entamoeba muris.
Sjekker dere at det ikke er snakk om denne eller andre ikke-patogene
amøber før dere starter behandling? All informasjon og detaljer dere
måtte ha om sykdomsfremkallende amøber vil være til stor hjelp!

Mvh
Heidi Sjursen
Norsk Tamrotteforening



Hei Heidi.
Det er hyggelig at du interesserer deg for disse problemstillingene.
Rotter kan ha flere ulike amøber.Antallet bør være lavt i en frisk rotte.

Amøber har såvidt jeg vet ingen additiv effekt til mikromiljøet.
Grunnet mye arbeid har jeg liten anledning til å utdype slike spørsmål
skriftlig.

Arbeider du seriøst med rottehelse er det mange problemstillinger som
kan uteredes og forbedres for rotteeiere.

med hilsen

Espen Odberg DVM

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Jeg ble ikke noe klokere jeg... :? Hva betyr en additiv effekt i mikromiljøet? [img]http://home.no/skaubytrollet/zombie[1].gif[/img]
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

amøber

Post by anita »

Ja, det var jo litt av et svar - jeg er sikker på at også veterinærene vil finne dette "informativt" og beskrivende for hans praksis!
Foreslår derfor å distribuere spørsmål og svar til samtlige veterinærer vi kommer borti, inkludert NVH; blir "fin" reklame for en god butikk - eller...?
Hvis behandlingen "sprer seg" på like godt grunnlag som nevnt i svaret, er det helt sikkert mulig å "nevne det" for Veterinærforeningen...
Klager er vel fortsatt deres bord, vil jeg tro....?
Anita

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Ja jeg var ikke spesielt imponert heller... det er bare vås, jo. Jeg antar at med "en additiv effekt i mikromiljøet" mener han å si at rottene ikke trenger amøbene i tarmsystemet sitt. Han har ikke svart på spørsmålene.

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Tullemann.. Jeg finner ikke ord [img]http://home.no/skaubytrollet/banghead[1].gif[/img]
Men så vidt jeg vet lokker det ikke kunder å gi sånne svar til ledere i smådyrforeninger.
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

annetten
Betarotte
Posts: 421
Joined: 13 Feb 2004, 12:01
Location: Oslo
Contact:

Post by annetten »

Ikke minst har han jo ikke gitt noe svar på hvorfor de behandler dette i dyre dommer. Næh. :roll:

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jeg synes at neste steg, hvis vi skal gå videre med dette, er at en (eller flere) av de som faktisk har betalt i dyre dommer for denne behandlingen spør (skriftlig) om det samme som jeg har spurt om (bruk gjerne mine formuleringer hvis dere vil). For hverken jeg eller foreningen har noe krav på å få vite sånne detaljer, tror jeg? Selvfølgelig er det irriterende å ikke få noe konkret svar, og det svekker jo troverdigheten til Avivet, men noen klage kommer vi sikkert ingen vei med, med mindre han svarer like unnvikende til de som faktisk har betalt for og mottatt denne behandlingen.

Når det er sagt, så forstår jeg det hvis ingen av dere som er/har vært kunder der ønsker å gå noe mer inn i det. Klagemål er aldri noe hyggelig. Men personlig, og på vegne av NTF, er jeg jo veldig interessert i å komme til bunns i denne saken, slik at jeg kan anbefale eller fraråde å bruke Avivet til de som spør. Hvis Avivet har rett i at rottene våre må behandles mot amøber så må de kunne svare bedre enn dette.

Eller er det andre som har gode ideer til videre fremgangsmåte? I og med at jeg spurte på vegne av NTF, og ikke som privatperson, så er det vel heller ikke noe tvilsomt med å distribuere hans svar videre til andre dyrleger?

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Amøber

Post by anita »

Jeg tror også at det kunne være en idè at dere som har hatt "amøbesanering" kunne forsøke å finne ut noe mer først. Er behandlingen bassert på nye forsøk / ny forskning - eller kjøres den etter innfallsmetoden = eksperimentell? Husk at dere har gitt ham pålegg på maten i lange tider fremover - det er helt normalt å kreve en god grunn for å gjøre dette! Skikkelige veterinærer begrunner alltid hva de gjør - det er slik de opprettholder tilliten og dermed kundegrunnlaget. Om nødvendig, er det nok å begrunne spørsmålet med diskusjonen her i forumet - det burde holde rikelig. Men det er mulig at også dere må stille opp personlig med lommeboken klar for å få innpass; det hadde jeg i så fall tatt som et veldig dårlig tegn, var jeg dere...
Jeg ser fortsatt ikke bort fra at vi som klubb kan stille spørsmålstegn ved behandlingen via Veterinærforeningen - spesielt ikke hvis mange av våre medlemmer blir anbefalt behandlingen på et like diffust grunnlag. Ellers er det helt i orden å diskutere problemstillingen - og dermed hans svar - med enhver veterinær vi møter på vår vei. Det er en måte å finne ut om det skulle være nye forskningsresultater vi ikke vet om. Reklamen det måtte innebære for ham, er ekstra bonus. Det er usansynlig at bonusen blir delt mellom partene; enten går den til ham - eller til oss. De fleste veterinærer vil uansett være interessert i problemstillingen, og dermed få noe ut av situasjonen.
Anita

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Jeg sitter og skal skrive brev nå. Har ikke hatt tid før... Så da får vi se om jeg får noe svar jeg da...
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Heidi; hvor lang tid tok det før du fikk svar fra avivet? Sendte du e-mail eller snailmail?
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Sendte e-post den 1. april, fikk svar den 6.mai (elns).

Locked