Hei
Jeg har lest igjennom trådene som omhandler skadede bein her på forumet, men føler alikevell at jeg må spørre.
Halvorsen (ca 6 måneder) hoppet/falt ned fra sofaen og hektet seg fast i pyntestrå i en vase antar jeg, for jeg så det ikke.
Etter denne hendelsen har han begynt å halte på venstre bakbein. Selve leggen er hovnet litt opp og tærne er nesten helt slappe. Føste kvelden etter skaden satte han ikke foten nedi bakken og sov på siden. Han pleier altid å sove på magen.
Dag to (i dag) går han litt på foten og klør seg med den, men det virker ikke som om han beveger tærne. Han holder alle tærne på den foten sammlet, men på de tre siste beina spriker han stort sett med tærne.
Så det jeg lurer på er vell egentlig om dette kan tyde på at beinet er brekt, eller kansje bare forstuet?
Skadet bein
Moderator: Moderatorer
Re: Skadet bein
Enten det er brukket eller kraftig forstuet ville jeg forventet kraftig bloduttredelse?
Men når det gjelder rotteben er det faktisk ikke forskjell på behandlingen av brudd og forstuvning. De skal ha ro, og man bør tenke på å ta fra rotten klatremulighetene til benet er ordentlig bra igjen, slik at ikke rotta skal få et nytt fall.
På meg høres det ut som om rotten er i stadig bedring, slik at det bare er snakk om tid før foten er i normal bruk igjen
Hvis det er tydelig at rotta har smerter når den er i hvile, eller hvis hevelsen er stor, går det an å høre med veterinær om rotta kan få smertestillende/inflammasjonsdempende. Pass på at vannflasker står så lavt at rotta kan drikke uten å stå på to ben, når det er bakbenet som ble skadet.
Hvis foten ikke blir bra innen få dager, eller den blir verre igjen, ville jeg også ha tatt kontakt med veterinær.

Men når det gjelder rotteben er det faktisk ikke forskjell på behandlingen av brudd og forstuvning. De skal ha ro, og man bør tenke på å ta fra rotten klatremulighetene til benet er ordentlig bra igjen, slik at ikke rotta skal få et nytt fall.
På meg høres det ut som om rotten er i stadig bedring, slik at det bare er snakk om tid før foten er i normal bruk igjen

Hvis foten ikke blir bra innen få dager, eller den blir verre igjen, ville jeg også ha tatt kontakt med veterinær.

Re: Skadet bein
Takker for svar. Selv om det ikke kom frem noe nytt i forhold til det som ligger å forumet fra før så er det alikevell betryggende å lese det en gang til spesifikkt til min rotte 
Virker som om han er på god bedring, nå bruker han foten og legger vekt på den, tærne virker ikke slappe lenger, men de spriker heller ikke enda.
Og han får omsorg fra Jum Jum som jeg ikke har sett før, så det er tydelig at han vet at Halvorsen er skadet. Jum Jum henter mat og vasker han. Utrolig søtt i grunn.
Takker for svar enda en gang

Virker som om han er på god bedring, nå bruker han foten og legger vekt på den, tærne virker ikke slappe lenger, men de spriker heller ikke enda.
Og han får omsorg fra Jum Jum som jeg ikke har sett før, så det er tydelig at han vet at Halvorsen er skadet. Jum Jum henter mat og vasker han. Utrolig søtt i grunn.
Takker for svar enda en gang