Negl krise

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
olepet
Stjeler mat
Posts: 52
Joined: 23 Aug 2008, 19:49

Negl krise

Post by olepet »

Hei, jeg har tre jenter som jeg sliter litt med. Eller dvs, de har lenge sliti med rusk rundt øynene og hu ene har hatt en ganske stor infeksjon i det ene øyet sitt. Jeg tror det er pågrunn av at de klør seg med for skarpe klør, men jeg klarer virkelige ikke å få klippet dem(tidligere hadde jeg en samboer som hjalp meg). De slår seg helt vrange og blir helt krakilske. Hva kan jeg gjøre, er det sånn at alle rotte eiere må klippe klør? :hm:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Negl krise

Post by Matmor »

Én negl om dagen, og belønning etterpå pleier å hjelpe ;)

Noe sier at de har god hjelp av en murstein under vannflasken. Jeg har prøvd med granitt (siden den er lettere å vaske), men det hjelper ikke merkbart.

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Negl krise

Post by Itchigo »

http://rotteliv.wordpress.com/rottestell/
Image

Burde gå fint hvis du tar et håndkle og får en annen til å hjelpe deg ;)
Aurora

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Negl krise

Post by tantepose »

Jeg har aldri klippet en klo,og gjør det neppe heller før det blir noe sykelig.
Syns det høres rart ut at de skal få infeksjon i øynene av å klø seg,rotter er jo superkløere.Det kan jo være katarr som du kan få salve mot. :?:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

olepet
Stjeler mat
Posts: 52
Joined: 23 Aug 2008, 19:49

Re: Negl krise

Post by olepet »

Takk for alle tipsa, ska prøve å gi noe ekstra namnam og ta det en negl av gangen :leftrat: :rightrat: . De har jo slipe steiner og tre-hus og full pakke, men allikevel så kvesser de dem ikke selv. Jeg skal prøve m klut oxo svøpe dem inn, da blir de kanskje litt roligere siden de ikke får sprellet som fisk på land :rat:

iselinfl
Omegarotte
Posts: 132
Joined: 14 Dec 2009, 20:49
Location: Oslo

Re: Negl krise

Post by iselinfl »

den ene rotta mi har faktisk så skarpe klør at jeg får blodige sår av klørne, men alikevel har jeg ikke hjerte til å holde henne fast å klippe dem. Det blikket hun gir meg når jeg holder henne fast er virkelig ikke ett godt syn :geek:

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Negl krise

Post by Itchigo »

Slapp av de tåler det helt fint, og blir ikke sinte mer en noen timer :) Bare pass på å ikke klippe nær nerven, for da kan det blø! Jeg må klippe mine fordi vist ikke ser jeg helt forferdelig ut, får store røde merker og fått komentaren "Skader du deg selv eller?!" Når Amy måtte gå på medisiner og klorte meg opp... :-/ Dessuten kan man bli allergisk av å bli klort hele tiden.
Aurora

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Negl krise

Post by tantepose »

Holder fortsatt på mitt! ;)
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Re: Negl krise

Post by lucas »

Jeg har ikke klipt klør på to år. I dag klipte jeg Tallulah, jeg bare satte henne i fanget mitt og ga henne en bit med tørket frukt, da satt hun og koste seg mens jeg fikk god tid til å klippe klørne. Jeg klipte alle klørne på begge bakbena. Det fungerte ihvertfall kjempe fint :)

Atyla
Sover i do
Posts: 204
Joined: 10 Jan 2010, 23:50
Location: Drammen

Re: Negl krise

Post by Atyla »

jeg klipper ikke neglene på rottene mine. men har store fine rue stener i bånn av buret. de klatrer masse på de og får slipt neglene ganske bra.

Post Reply