Hjelp Tutta mi er blitt crazy

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
olepet
Stjeler mat
Posts: 52
Joined: 23 Aug 2008, 19:49

Hjelp Tutta mi er blitt crazy

Post by olepet »

Hei
Jeg har tre jenter, to gamle damer og et lite bøllefrø.

For bare to dager siden begynte hu ene gamla og oppføre seg veldig rart. Hun har tydeligvis smerter for hun driver og piper og skriker fælt. Jeg klarer ikke å finne ut av akkurat hvor hun har vondt.

Men det må være noe med halen (halefestet) eller rompa/tissen hennes. Jeg kan ikke finne noen ytre skader (finkjemmet henne) og jeg har heller ikke observert noe fall el lignende inni buret. Hun skriker til når noen nærmer seg baken hennes og hiver seg rundt (hun blir skikkelig sinna og napper til, ikke hardt men klart sinna). Det samme gjelder hvis hun kommer nær noe med baken sin.

Jeg har lagt merke til at hun noen ganger etter å ha hivd seg rundt begynner å "stress" stelle haletippen sin, men jeg har klypet henne på halen uten at hun har reagert (med unntak av halefestet). Hun spiser og drikker som ellers.
Den ene gangen jeg skulle inspisere henne skreik hun noe veldig når jeg tok henne ved tissen og urinerte en skikkelig dam på gulvet.

Kan dette være urinveisinfeksjon? Eller er det et problem med halen hennes? Alle tips tas vel imot, jeg har ikke tatt henne til dyrlegen, hun får helt panikk hvis hun ikke kan ligge i fred.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hjelp Tutta mi er blitt crazy

Post by Matmor »

Du må nok risikere panikken, for det høres ut som om hun trenger veterinær. En rotte som har så vondt at den skriker og nesten biter i to dager bare noen kommer nær bakparten hennes er opplagt ikke frisk, og burde i det minste få smertestillende hvis ikke veterinæren kan finne ut hva som feiler henne.

Urinvegsinfeksjon er en mulighet, men hvis du ikke har sett noe misfarget urin, eller lagt merke til at den lukter annerledes enn ellers tviler jeg litt på at det er årsaken.

Det hender rotter tygger/slikker på halen som reaksjon på smerte andre steder i kroppen, så at hun er opptatt av haletippen betyr ikke at smerten sitter der.
:rat:

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Re: Hjelp Tutta mi er blitt crazy

Post by anita »

Det hjelper henne ingenting at du beskriver et slikt smerteforløp her - hun må ha dyrlegebehandling, og det snarest. I Oslo-området er det enkelte veterinærer som kjører hjem til deg - ellers må du sørge for så komfortabel transport som mulig; man kan ikke bare la dem ligge slik, selv om de ikke ønsker å bli berørt.
Lykke til.
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

olepet
Stjeler mat
Posts: 52
Joined: 23 Aug 2008, 19:49

Re: Hjelp Tutta mi er blitt crazy

Post by olepet »

Yup, har allerede booka time kl.17:00.
Jeg håper ikke at dette er noe alvorlig, i alle fall ikke så alvorlig at medisin ikke kan fikse det.

Jeg skriver noen flere innlegg når jeg har vært hos dyrlegen. Jeg syns det er best å få synspunkter fra forumet oxo.
Takk for hjelpen deres

olepet
Stjeler mat
Posts: 52
Joined: 23 Aug 2008, 19:49

Re: Hjelp Tutta mi er blitt crazy

Post by olepet »

Da har jeg vært hos dyrlegen og det var heldigvis ikke noe altfor alvorlig :bravo:

Hun har nok forstuet eller vridd halefestet sitt, det var det eneste stedet hvor hun virkelig skreik til og vridde seg når han kjente på henne. Ellers var hun i tipp topp shape (bortsett fra at hun veier nå 370 g). Hun fikk smertestillende sprøyte og den funket jammen med kjapt, nå ligger hun og sover som hun pleier krøllet som en skillingsbolle ved siden av vaffel i køya :)

Jeg skal følge med på utviklingen just in case, oxo fikk hun smertestillende som hun ska ha 7 dråper av i 3 dager.
Takk for hjelpen

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Hjelp Tutta mi er blitt crazy

Post by Larm »

Takk for tilbakemelding på hvordan det gikk hos dyrlege :D

Håper hun blir helt fin igjen :D
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Hjelp Tutta mi er blitt crazy

Post by Itchigo »

Nå ble jeg glad :D Håper hun blir frisk raskt!
Aurora

olepet
Stjeler mat
Posts: 52
Joined: 23 Aug 2008, 19:49

Re: Hjelp Tutta mi er blitt crazy

Post by olepet »

Yup :rat:

Det var en lettelse at det ikke var noe alvorlig, koser seg m leverpostei :geek:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Hjelp Tutta mi er blitt crazy

Post by torasrotter »

så godt å høre :P
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Re: Hjelp Tutta mi er blitt crazy

Post by anita »

Flott å høre at hun blir bra igjen - kjedelig sted å få en skade, det der. God bedring til pasienten Image
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Hjelp Tutta mi er blitt crazy

Post by torasrotter »

De rare dyrene våre :roll: Lurer på hvordan det er mulig å forstue haleroten sin :hm: :lol: De klarer det meste :bravo:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Re: Hjelp Tutta mi er blitt crazy

Post by sessan »

Så bra at de fant ut av det :-)
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

Post Reply