Agressjon..

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Agressjon..

Post by Morgan's »

Jeg gjentar meg selv og håper på svar fra noen med erfaring:

Jeg kastrerte Tommy for en uke siden på grunn av agressiv adferd og veldig tydelig dominans. Hvor lenge bør en vente med å la han hilse på andre hanner igjen? Jeg ville la han hilse på en liten omplasseringsbaby i går for jeg tenkte at han lettere ville akseptere såpass unge rotter fordi de ikke er en spesiell stor trussel, men det var opp med pelsen, blåsing og det såg ut som han ville hoppe på den lille krabaten.. Er ganske fortvilet for han ble veldig snill med meg rett etter kastrasjonen men bet meg igjen i går.. Lurer på om det var bedøvelsen som satt igjen da han var så snill.. Men før kastrasjonen hos dyrlegen var han plutselig veldig snill. Jeg og dyrlegen grublet på hvordan vi skulle få det til å bedøve han mens han var i reiseburet og fant ut at jeg måtte ta han ut for dyrlegen ville ikke bruke gass på han. Jeg tok han ut og han var verdens snilleste rotte. Dyrlegen og jeg fikk hakeslepp og kastreringen gikk veldig bra. Etterpå var han som sagt snill også. Nå har han kommet seg, men hormonene sitter tideligvis fortsatt igjen i kroppen.. HJELP! :(

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Jeg har aldri eid en aggressiv rotte selv (takk og pris), så jeg vet ikke hvor lang tid det skal ta før kastrasjonen skal ha gjort underverker og rotta blir en engel igjen, men dessverre er det jo slik at en kastrasjon ikke hjelper på all aggressivitet, kun den som er hormonell. Derfor er det ingen selvfølge at hannrotter slutter å være aggressive etterpå, selv om det er svært vanlig.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Det afhænger lidt af, hvor hurtig rotten er til at køle af. Nogle bliver helt afslappede med det samme, og andre kan man godt skulle vente nogle uger.
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Ragnhild
Betarotte
Posts: 402
Joined: 12 Feb 2004, 22:21
Location: Oslo

Post by Ragnhild »

Som Annbritt sier, trenger du ikke å forvente resultater før om et par uker. I mellomtiden bør han ikke møte så mange hanner. Hormoner sitter i kroppen en stund... Men ta gjenforeningen pent når du tar den. Lykke til! :)
Mvh Ragnhild

Jorunn
Klatrer på møblene
Posts: 566
Joined: 12 Feb 2004, 18:17
Location: Oslo
Contact:

Post by Jorunn »

Her er kopi av en artikkel som har stått i GNAG, innholdet er oversatt fra RATGUIDE.COM

Aggresjon
Du må regne med at det kan bli noen høylytte diskusjoner når rangordning skal bestemmes. Det er kun plass til en alfarotte i en gruppe. Man kan høre ganske høye pip i forbindelse med at en rotte steller pelsen til den andre og her kan den dominante være litt hardhent av seg. Så lenge man ikke ser tegn til alvorlig aggresjon, hvor de slåss så alt inventar i buret fyker veggimellom og noen blir skadet, vil dette normalt løse seg i løpet av få dager. Det kan være lurt å ha en sprayflaske med vann stående ved siden av buret, det kan hjelpe til med å få løst opp kranglingen. Det kan skje at er den nye rotta som starter bråket først. Når du ser at rotta er virkelig aggressiv må den fjernes og her bør man bruke tykke hansker og evn ha et håndkle man kan kaste over rotta i forbindelse med at man skal fjerne den så du unngår å bli bitt. Tegn på aggresjon er: skyter rygg, pelsen stritter, freser/fnyser, beveger seg sidelengs mot den andre rotta. Dessverre så finnes det av og til rotter som er og blir aggressive og da anbefales det å kastrere den før den introduseres for de/den andre på nytt. En sjelden gang hjelper ikke dette heller og da er den en av de veldig få som ikke vil bo sammen med andre rotter. Slike rotter får bo i et bur for seg selv. Hvis det er en rotte som vil slåss med en nykommer, så ta ut den gamle rotta av buret for 1 dag.. Dette vil gi den nye rotta mulighet til å bli mer husvarm slik at når den gamle rotta kommer tilbake vil han være nykommeren

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Ville bare si at Tommy koser seg med jentene nå. Han oppførte seg fortsatt dominant overfor guttene og jeg fant ut at jeg ikke kunne la han være med guttene uten at jeg var der til å følge med. Men jenter, det er stas! :wink: Og jentene var utrolig interesserte så det var morsomt å se på! Nå kan han vel kalle seg for kongen på haugen :wink:

Locked