Små sår i huden?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Mona

Små sår i huden?

Post by Mona »

Har en rottegutt på to år som ha fått små sår i huden. Han klør seg mye, trodde først det var fordi han har nettop har fått fjernet en byll på kinnet..
Men det er to uker siden å arret ser bra ut.. Han klør mest på motsatt side av der han har blitt operert så jeg lurer på om det er noe annet. Så kan det være midd/lus?

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Små sår i huden?

Post by tantepose »

Ja det kan det jo være.Du får ta en tur til dyrlegen å sjekke. :)
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Re: Små sår i huden?

Post by Elisabeth »

Midd og lus er temmelig vanlig, så det er dessverre en god mulighet for at det kan være det ja.
Det positive med det er jo at det er ganske lett å bli kvitt. Ta med rotten (eller den rotten som har mest symptomer) til vet og be om stronghold. Dette skal dryppes på huden 2 ganger med 3 ukers mellomrom. Det burde ta det.
Hvis det er utøy, så må alle rottene behandles, buret bør vaskes ned og alt inventar vaskes eller fryses etter begge behandlingene.
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

Atyla
Sover i do
Posts: 204
Joined: 10 Jan 2010, 23:50
Location: Drammen

Re: Små sår i huden?

Post by Atyla »

ja er nok midd eller lus ja. mine rotter fikk det etter jeg var på rottetreffet:P
men det forsvant med en gang etter behandling.

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Re: Små sår i huden?

Post by renya »

Minner om at helsekartoteket har bilder av kløsår etter midd, du kan jo ta ein titt og sammenlikne. :)
viewtopic.php?f=37&t=10118&p=105557&hil ... dd#p105557
Ronny er ei rotte
- det er ei dame forresten.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Små sår i huden?

Post by Matmor »

NB! ingen av mine med middsår har hatt så kraftig utslag. Der har det bare vært ca. 2 mm lange, linseformede småsår.

Mona

Re: Små sår i huden?

Post by Mona »

Tusen takk for alle fine tips :) Har plukket ut alt av utstyr i buret,vasket å skal legge det i fryseren nå. I morgen bli der tur til veterinær igjen. Etter 5 ganger på 1 mnd med dyr inn og ut til veterinær håper jeg det blir rolig på den fronten snart. Nesten litt flaut å dra dit å mase igjen :lol:

Post Reply