Nysing

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Rottefluffen
Hamstrer mat

Nysing

Post by Rottefluffen »

vel, rottene har nyst en god stund men virket helt friske, ikke noe rødt fra nese eller øyne. vi var hos molu/mulo husker ikke hva det heter en av delene :nottelling: hun lyttet og kikket og sa de mest sansynelig hadde mycoplasma eller noe. tror vi fikk noe som heter baytril. det virker som de har god kompetanse med rotter men er veldig ivrige på og få mest mulig penger ut av deg :hmmm: Hun satte begge rottene på en 14 dagers antibiotica kur og ga dem en sprøyte med det først så vi kom igang. doseringen var 320g rotte =0,1ml og 360g rotte= 0,15ml en gang om dagen. alt dette kostet flesk (over 1000kr pr rotte :shocked: ) så jeg prøver og finne en annen dyrlege, men hun sa også om rottene ikke ble helt bra innen 14 dager lurte så hun det var lurt å ta røngen som sikkert koster en arm eller ett bein :sneak: derfor skal vi se hvordan det går videre og isåfall ikke dra dit igen, høres dette lurt ut? :huh:
Smoothie<3 Candking<3

R.I.P Kim<33

Larm
Gammelrotte

Re: Nysing

Post by Larm »

:sjokka: Hørtes forferdelig dyrt ut!!!!
Alle rotter har myco, men de kan ha en oppblomstring slik at de trenger medisin for å ta knekken på sekunfære infeksjoner.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Hun satte begge rottene på en 14 dagers antibiotica kur og ga dem en sprøyte med det først så vi kom igang.
Auda, følg godt med i tilfelle rottene skulle få lokal reaksjon på sprøyten :sad: Det kan godt ta en uke før det skjer noe, men stygge sår på injeksjonsstedet er dessverre nokså vanlig ved injeksjon av Baytril.

Jeg synes også prisen var for stiv for behandling av to rotter mot Myco. Når hun har diagnostisert den ene er det veldig fort gjort å finne ut av om den andre skal ha antibiotika eller ikke, så det høres ikke særlig kundevennlig ut å ta full pris for konsultasjon på hver rotte. Vet'en min pleier ikke å ta høyere pris om jeg dukker opp med to rotter i stedet for 1 hvis det bare gjelder sjekk for samme ting. Det blir selvfølgelig dyrere med medisiner til to, men Baytril er ikke SÅ dyrt!

BlackNenne
Betarotte

Post by BlackNenne »

Herregud det var litt av en pris. :shock:
Hadde i høst 5 rotter hos veterinæren der to av de trengte baytril og alle måtte ha lusekur. Betalte 550 kr.
Litt av noen prisforskjeller rundt om kring. :o

Itchigo
Alfatryne

Post by Itchigo »

Noen rotter nyser hele livet. Viss vi tenker på "buret" de kom i, så er det ikke så rart om de har blitt syke av det støvet :/ Man kan velge å enten behandle eller ikke. Jeg behandlet ikke Ichigo og Amy. Begge går det bra med. Venninnen min valgte å ikke behandle sine to. Den ene døde av luftveisinfeskjon litt over 1 år gammel...

Jeg ville iallefall ikke gått tilbake dit igjen! :suspicious:
Aurora

Airon ~
Pinky

Post by Airon ~ »

Rotta nyser hele tiden, virker ikke som om det er noe galt med ham :cheerful:
Airon, er så glad i deg<33

Helle det er meg xD

Tifa
Sover i do

Post by Tifa »

Både Pippa og Naera her nyser litt når de er løse, men ikke i buret. Det skjer når de lukter på ting (altså, ikke hver gang de lukter på noe, men kanskje 4-5 ganger pr time ute). Jeg tenkte at siden de ikke gjør det i buret, så går det greit?
Rotteløs :trist:

Post Reply