Jeg har funnet to svulster på de to jentene mine

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
olepet
Stjeler mat
Posts: 52
Joined: 23 Aug 2008, 19:49

Jeg har funnet to svulster på de to jentene mine

Post by olepet »

På fredag fant jeg en jursvulst under armen til jenta mi Vaffel og jeg vet jo så veldig godt hva dette betyr. Tok henne til dyrlegen med engang og det var ikke tvil.
Men idag fant jeg også en svulst på søsteren hennes og det var skikkelig trist, akkurat på samme jure. Jeg fikk beskjed av dyrlegen at de kommer til å vokse raskt og at jeg må ikke drøye avlivningen. Jeg syns selv det er dyrepalgeri å la de leve med store svulster.
MEn jeg sitter nå med et kjempeproblem, jeg har ei tredje jente som er mye yngre. Hva gjør jeg med henne nå? Vil hun klare seg med bare meg? Hun er ikke i familie med de andre

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Jeg har funnet to svulster på de to jentene mine

Post by Lyngrottene »

Hva med og operere de 2 jentene? Mener på at jursvults kan opereres.

Om det blir avlivning, ville jeg skaffet den minste ei venninne eller 2 :D
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Re: Jeg har funnet to svulster på de to jentene mine

Post by lucas »

De kan høyst sansynlig fint opereres. Det er heller ingen grunn til å kjappe seg å avlive om du nettopp har funnet den, den trenger ikke vokse fort.

Hvor i landet holder du til?

olepet
Stjeler mat
Posts: 52
Joined: 23 Aug 2008, 19:49

fortsettelse

Post by olepet »

Jeg bor i Telemark i Skien, men jeg har bestemt for å ikke operere de. Både av personlige og medisinske grunenr. Det har vært slik at pågrunn av bitt og krangler så har hu lille bodd i et eget bur inntil de to som nå er syke. De har leket og besøket hverandre, men pågrunn av alfa problemer kunne de ikke være alene i samme bur.
Det jeg lurer på er om hun klarer seg med meg med tanke på hvordan hun har hatt det og at jeg tar henne ut hver dag i leiligheten og koser mye med henne

olepet
Stjeler mat
Posts: 52
Joined: 23 Aug 2008, 19:49

Re: Jeg har funnet to svulster på de to jentene mine

Post by olepet »

Jeg bor i Telemark i Porsgrunn. Men jeg har bestemt å ikke operere pågrunn av personlie og medisinske grunner.
Hun lille og de to syke har ikke bodd sammen, hun lille bor i et eget bur ved siden av (pågrunn av bitt og slåssing).
Men siden hun har hatt det slik og tar henne ut hver dag og gir henne mye oppmerksomhet, vil hun klare seg m meg?
Hun har hatt problemer med samspill med andre rotter fra tidlig alder

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Jeg har funnet to svulster på de to jentene mine

Post by Larm »

Så lenge rotten ellers er fin og frisk og ikke lar seg plage av jursvulsten, så er det ikke nødvendig å avlive.
Her kan du se bilder av Josefine og Snowflake som ble operert for jursvulst 4. januar i år. Dessverre døde Snowflake mnd etter, men Josefine lever i beste velgående fremdeles og er nå over 2 år :cheer:
viewtopic.php?f=15&t=8429&hilit=SNOWFLAKE&start=225 på neste siden ser du bilder etter operasjonen
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Jeg har funnet to svulster på de to jentene mine

Post by tantepose »

Den lille bør få en en liten venn.Blir ikke mer arbeid for de heller. :jepp:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Jeg har funnet to svulster på de to jentene mine

Post by Itchigo »

"Ikke drøye avlivning" :overrasket:
altså... Så lenge rotta har en viss kvalitet på livet sitt syns jeg ABSOLUTT du skal drøye avlivning!
Aurora

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Jeg har funnet to svulster på de to jentene mine

Post by Matmor »

Det kan være mange grunner til å velge å ikke å operere en rotte. Hvis dere som blir sjokkert tar en titt på tidligere innlegg om Vaffel tror jeg avgjørelsen blir litt mer forståelig...

oliver;)
Hamstrer mat
Posts: 354
Joined: 09 Feb 2010, 10:36
Location: Moelv
Contact:

Re: Jeg har funnet to svulster på de to jentene mine

Post by oliver;) »

Jeg mener at alle rotter fortjener å ha et bra liv, og når livskvaliteten ikke er der, mener jeg at da er det bedre at de får slippe. Opperasjon mener jeg at bør være opp til hver enkelt eier. Så nå til det du spurte om: Ja skaff den vesle burkompiser... Jeg kan bare bruke Munti som eksempel, han ble deprimert bare norn timer etter at oliver var borte, og nektet å komme ut av buret etc. James kom dagen etterpå, og da var alt heeelt greit :D
http://sites.google.com/site/ankasinetotter/

Jane, Sarah og Minny
Scott, Leon, Axeman og Vabis Pumkin, Smash <3R.I.P James<3 ,Oliver<3, Pippin<3, Lynet<3, Munti<3,Buzz <3, Nico <3

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Re: Jeg har funnet to svulster på de to jentene mine

Post by lucas »

Det var vel ingen som kommenterte det at hun ikke skulle opereres, var det? Det jeg kommenterte var veterinærens uttalelser om å ikke drøye avliving. Skrev også at det høyst sansynlig kunne opereres.

Min frøken gikk i 5 måneder med svulst og den vokste i 3 omganger, da ble den større over natta. Hadde jeg ikke valgt og operere henne da kunne hun fint ha levd hvertfall til neste gang den vokste. Om det er andre grunner til avliving så er jo det en annen sak, men er ikke noe vits i å kjappe seg med å avlive pga. de svulstene.

Etter at Frøken døde fikk Tallulah med en gang en del rar atferd hun aldri har vist før. Hu lille har jo ikke bodd med de,men det er jo alltid best med en ny veninne ;)

olepet
Stjeler mat
Posts: 52
Joined: 23 Aug 2008, 19:49

Re: Jeg har funnet to svulster på de to jentene mine

Post by olepet »

Mhm, det er sant. Det har ikke vært god helse på Vaffel stakkars. Hun har en tendens til å pådra seg det meste. Men jeg sliter skikkelig med å finne oppdrettere! Jeg har sendt mail til deg matmor tror jeg.
Men jeg må få ringt rundt å hørt med dyrebutikkene imorra, huff. Jeg vil jo at hun som blir igjen skal ha det bra, men hun er så hissig og sta mot andre rotter. Det blir ikke lett det der. Har heldigvis ekstra bur så jeg kan ta de rolig

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Jeg har funnet to svulster på de to jentene mine

Post by tantepose »

Til lengre hun blir stående alene til værre kan det bli for en ny.Men vanligvis går det veldig fint med jenter! :thu:
Opperasjon er ikke alltid så enkelt nei.Smerter,sår som går opp,og at de rett og slett ikke overlever selve narkosen.Men som sagt før her kan de leve bra ganske lenge med disse kulene.Følg godt med på dem,gi mye kos og myke varme sengeplasser. :smile2:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Re: Jeg har funnet to svulster på de to jentene mine

Post by lucas »

Jeg har flere jenter til omplassering om du ser på kjøp / salg omplassering forumet. Du kan sende pm om det skulle være av interesse. Bor i Oslo så det er vel nesten 2 timer hit fra skien. De er ihvertfall snille og godt sosialiserte alle sammen.

Post Reply