Luftveinfeksjon og rødt værske ut av nesa

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
jackalope
Pinglerotte
Posts: 42
Joined: 23 Oct 2009, 17:20

Luftveinfeksjon og rødt værske ut av nesa

Post by jackalope »

Hei :peewaggle: Jeg har tre gutterotter på mellom 7 og 10 måneder. Alle tre får strongholdkur og skal få den andre kuren på torsdag (forstå meg rett, det er første gang de er på kuren, men den skal jo gis to ganger) Men uansett, først nøs han ene største litt og han fikk Baytril, men det går ikke bort! Det hjalp faktisk når han fikk stronghold, fordi da sluttet han nesten å nyse. Men nå nyser han mer igjen, de to mindrer rottene nyser bittelitt men ikke mye. Men det jeg la merke til istad var at de hadde noe rød væske ved nesen og jeg leste akkurat om det. Jeg skal sette dem på et mer temperert rom tenkte jeg. Men hvis ikke Baytril virker hva skal jeg gjøre da? Og hvis det er noe annet middel, hvor mye koster der? Jeg vil bruke alt for at rottene skal bli friske, men jeg har ikke så mye penger.
Hilsen Marie.

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Re: Luftveinfeksjon og rødt værske ut av nesa

Post by lucas »

Nysing og poryfirin kan komme av mye, men vibranord, den som tidligere het vibramycin er en antibiotika som kan prøves. Den skal visst ikke være så dyr heller. Hvorfor han ble bedre av stronghod vet ikke jeg, men kanskje noen andre som har en teori?

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Luftveinfeksjon og rødt værske ut av nesa

Post by torasrotter »

Hva bruker du som bunnstrø, og fòr?? Dette kan jo også spille inn.. Men ja sett de i et litt varmere rom, og se om det hjelper.. Noen rotter er kronisk snufsete, og dette spesielt rotter fra dyrebutikk :trist: Vet ikke hvor dine er fra?? :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

jackalope
Pinglerotte
Posts: 42
Joined: 23 Oct 2009, 17:20

Re: Luftveinfeksjon og rødt værske ut av nesa

Post by jackalope »

Alle mine rotter er fra Dyrego, først kjøpte jeg en enslig( den var alene) og deretter to til ca. en måned senere. Bunnstrøet heter "Norsk kvalitetspellets Biostrø" fra Felleskjøpet og er veldig bra. Måten de får heter Selctive der alle bitene er like og det skal være ganske bra det også. Skal høre med dyrlegen om hun har den antibiotikaen inne :) Takk for svar ;)

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Re: Luftveinfeksjon og rødt værske ut av nesa

Post by lucas »

Maten du kjøper er grei, men strøet er - slik jeg forstør det miljøstrø og det er ikke bra for rotter. Det kan nok være grunnen til nysing og poryfirin. Prøv og bytt dette først.

Edit: Vibranord får du resept på så det skulle uansett ikke være noe problem, men jeg ville først byttet strø.
Last edited by lucas on 10 May 2010, 20:03, edited 1 time in total.

jackalope
Pinglerotte
Posts: 42
Joined: 23 Oct 2009, 17:20

Re: Luftveinfeksjon og rødt værske ut av nesa

Post by jackalope »

Åssen strø kan jeg bytte til da :smile: Som er innen rimelighetens grenser :boing:

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Luftveinfeksjon og rødt værske ut av nesa

Post by Larm »

Noe som er laget av papir eller løvtrær.
F.eks. Toalett (som jeg synes stinker), Yesterdays news, noe av bøkeflis (små brune trebiter) Allspon... eller strøet til nettbutikken :cheer:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

jackalope
Pinglerotte
Posts: 42
Joined: 23 Oct 2009, 17:20

Re: Luftveinfeksjon og rødt værske ut av nesa

Post by jackalope »

Er det dopapir og avispapir du mener? :P (må ha det inn med teskje) For da går det bra, har masse av det :D

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Re: Luftveinfeksjon og rødt værske ut av nesa

Post by lucas »

Du kan godt bruke avispapir, men det må byttes ofte. Men det er rimelig da, om du har tilgang på gamle aviser eller abbonerer/kjøper jevnlig. Yesterdays news er pellets laget av resirkulert avispapir, toalett som hun nevnte er en annen strøtype som kan brukes..

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Luftveinfeksjon og rødt værske ut av nesa

Post by Larm »

jackalope wrote:Er det dopapir og avispapir du mener? :P (må ha det inn med teskje) For da går det bra, har masse av det :D
Strø som er laget av papir :wink: Noen av disse heter Toalett, Yesterdays News, Back 2 Nature...
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Luftveinfeksjon og rødt værske ut av nesa

Post by Itchigo »

Det hjelper nok å bli kvitt lusene, det fører til mindre stress som fører til mindre nysing :)
Aurora

jackalope
Pinglerotte
Posts: 42
Joined: 23 Oct 2009, 17:20

Re: Luftveinfeksjon og rødt værske ut av nesa

Post by jackalope »

Tusen takk for svar :) Skal lete litt rundt om i byen her etter strø, eller så har vi nok av avispapir :) Bare håper de blir friske snar :glise: t

Post Reply