Midd, forkjølelse?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
jennpenn
Pinglerotte
Posts: 34
Joined: 19 Dec 2009, 03:06
Location: Bardu, Troms

Midd, forkjølelse?

Post by jennpenn »

Jentene mine klør seg endel, og jeg har mistanke om at det kan være midd. Men de har ingen sår eller skrammer, så kan det hende at det bare er naturlig kløing? Jeg syns bare det virker som de klør mer enn de gjorde da jeg fikk dem.

De nyser også litt, men rotter nyser vel av og til, som vi mennesker? Når jeg fikk de to siste jentene mine, sto de på flis i dyrebutikken, og de nøs hele tiden. Men etter at jeg skiftet strø så har de blitt mye bedre.

Jeg har også lagt merke til at hvis det er netter der det kanskje har vært litt kjølig på rommet, så har ofte Mimse mye snørr (porfyrin?) rundt øynene, men det forsvinner i løpet av et par dager. Er hun syk, eller er det som med oss, at hun kan bli litt snørrete og tett for en kort stund hvis hun sover for kaldt?

Jeg er vel kanskje litt småhysterisk, men siden jeg ikke er så erfaren med rotter er jeg redd for at jeg skal overse tegn på at de begynner å bli skikkelig syke. Men samtidig er det vel dumt å gå til veterinæren hvis det ikke er noen galt i det hele tatt. De er jo ellers friske og raske, alle tre!
Mimse har til og med poppet med øynene idag, for første gang :love:
Jenny, Mimse, Illona og Jossi:)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Midd, forkjølelse?

Post by Matmor »

Når det gjelder nysing er det helt riktig at rotter kan nyse uten at det skyldes forkjølelse. Hvis rottene gjør mindre av det enn før går det riktig vei, og jeg ville ikke bekymret meg over det. Når det gjelder rotta som får rød nese etter kalde netter er nok svaret å sørge for at hun har det varmere/lunere ;)

At det kanskje er mer kløe enn før er ikke så bra, men hvis du sjekker for småsår hver dag kan du se det an, som du sier. Så lenge rottene ikke virker plaget, eller du skal la dine rotter treffe andres, er det ikke så farlig. Mange rotter går med ikke-synlig midd i lang tid. Problemet oppstår kanskje først når midden finner en rotte med svekket immunforsvar, altså hvis en av rottene dine får en virus- eller bakterieinfeksjon og setter kreftene inn på å bekjempe den. Eller hvis du lar rottene dine treffe andres rotter som kanskje ikke er i helt tipp topp form.

oliver;)
Hamstrer mat
Posts: 354
Joined: 09 Feb 2010, 10:36
Location: Moelv
Contact:

Re: Midd, forkjølelse?

Post by oliver;) »

Jeg erfarte dette med sekundær innfeksjon på den harde måten.. Mine hadde noe som heter blodlus, som ikke syntes.. Pippin fikk luftveisinnfeksjon pga svekket iminforsvar, og han måtte jeg avlive etter to ukers sykeleie.. Om det er utøy kan være vanskelig å avgjøre, men hvis du velger å avvente så følg nøye med på allmentilstsnden på rotten (e). Selv ville jeg nok ha tatt med meg rottisene til vetrinæren og sjekket det ut, men nå er jeg litt hønemor da:)
http://sites.google.com/site/ankasinetotter/

Jane, Sarah og Minny
Scott, Leon, Axeman og Vabis Pumkin, Smash <3R.I.P James<3 ,Oliver<3, Pippin<3, Lynet<3, Munti<3,Buzz <3, Nico <3

Post Reply