lus/midd og aggresjon

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

lus/midd og aggresjon

Post by Chrizzie »

Så nettopp for en times tid siden at mine 2 eldste rotter har lus/midd angrep i pelsen. Så masse små dyr som krøp rundt og masse egg langs hårstråene. Har fått time kvart over fem i dag. Fikk beskjed om å ta med alle seks rottene. Det jeg da lurer på er.....den ene av de to eldste har vært ekstra aggresiv de siste ukene mot alle de andre rottene, både jaga di, biti, vært rett og slett slem mot de! Så har bestilt kastrering for han til torsdag mtå at han kanskje ville bli litt mindre dominant da....det jeg lurer på da er om han kanskje har vært ekstra aggresiv nettopp pga dette lus/midd angrepet? Kan det plage han såpass at det går utover oppførselen hans? Takker for svar :cheerful:
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Re: lus/midd og aggresjon

Post by anita »

Dårlig humør på grunn av sykdom og plager er jo ikke helt ukjent, og lusebitt kan være betydelig plagsomt. Men det du kan være ganske sikker på er at dominante trekk som svetting, skrubbing og stryking av føtter kan holdes utenfor det - det er primære trekk som drives frem av helt andre faktorer. Så det kommer litt an på hva du ser, om kastreringstimen kan skyves på eller ikke.
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: lus/midd og aggresjon

Post by Chrizzie »

Han har biti den eldste rotta mi ganske mange ganger de siste ukene, i tillegg til at han skal jage og ta de små hele tiden...det er ikke bare sånn *sette de på plass* oppførsel, han skal VIRKELIG ta de...men de er såpass små og spretne at de kommer seg unna...men det gjør ikke gamlefar desverre......dette begynte for bare et par uker siden, før det var han ikke sånn i det hele tatt, derfor jeg lurer på om det har med lusa å gjøre....
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Re: lus/midd og aggresjon

Post by anita »

Det høres for voldsomt ut til å være lusebetinget. Om det mot formodning skulle være det, ville det si at han har en lav terskel for å gå på andre sånn generelt, så jeg ville beholdt timen og fått kastreringen gjennomført så fort som mulig. :jepp:
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: lus/midd og aggresjon

Post by Larm »

Husk at alle må behandles.

Det beste og tryggeste er Stronghold. IKKE bruk Advocate, jeg har hørt om flere tilfeller der rottene har blitt syke eller dødd av dette middelet.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: lus/midd og aggresjon

Post by Matmor »

Larm, hadde det vært mulig å få kontakt med dem som har dårlig erfaring med Advocate? Vi har ennå ikke lagt siste hånd på verket i forhold til artikkelen om lus og midd-midler til rotte som vi skal prøve å få inn i Norsk Veterinærforenings tidsskrift. Dødsfall og sykdom er absolutt ting vi gjerne vil ha med, spesielt hvis vi kan få vite ca. dose og vekt på rottene... Advocate kom nemlig "bra" ut i undersøkelsen, bare at det var lite brukt.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: lus/midd og aggresjon

Post by Larm »

Pirats har opplevd dette, og Miss Sofie hadde vel også hørt om dette mener jeg å huske. Kan prøve å starte en tråd om det på DTF. Finner ikke innlegget der nå som jeg selv skrev i. :trist:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: lus/midd og aggresjon

Post by Chrizzie »

Vært hos vet'en og det var garantert lus. Ingen av apotekene i nærområdet hadde medisinen inne, så måtte bestille, men lovte å ha det til i morgen....syns det er fælt å la de gå å klø seg i hjel i et døgn til, men men......ingenting dere vet om som jeg kan smøre i huden så det klør mindre?.....

Da beholder jeg timen til kastrering og får håpe det hjelper...veterinæren syntes også at det var en god ide :cheerful:
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: lus/midd og aggresjon

Post by Matmor »

Hvis du kan stå ut med klissete rotter kan du smøre dem inn med rikelig olivenolje, og prøve å fjerne mest mulig lus og egg med en finkam. Det er det eneste jeg kan foreslå inntil videre...

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: lus/midd og aggresjon

Post by Chrizzie »

Rottene har vært i sofaen, sengen, i hagemøblene osv....må alt dette vaskes og skiftes på nå? :hæ:
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Re: lus/midd og aggresjon

Post by Elisabeth »

Chrizzie wrote:Rottene har vært i sofaen, sengen, i hagemøblene osv....må alt dette vaskes og skiftes på nå? :hæ:
Sengen kan du gjerne skifte på, og ikke la rottene gå der de har pleid å være som du ikke kan få vasket. Det mest kjedelige med lus er vel at hvis man vil være føre var, så bør man holde de unna steder der det kan ha kommet lus/egg i en måneds tid eller noe, husker ikke helt.
Det går også an å kjøpe en spray som du kan spraye i sofa og andre steder, sånn som er beregnet å spraye på hunder mener jeg. Fikk kjøpt en sånn første gangen jeg hadde lus på mine.
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: lus/midd og aggresjon

Post by Matmor »

Skal du ha rottene gående løs på steder de har vært før lusekuren - dekk med en voksduk eller noe annet tett som rottene ikke får gå innunder :)

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: lus/midd og aggresjon

Post by Chrizzie »

Jeg skal dra på apoteket nå å hente stronghold'en.....hvor lang tid etter at jeg har dryppet dråpene vil det ta før lusa er "synlig" borte og de slutter å klø?
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: lus/midd og aggresjon

Post by BlackNenne »

Hos meg tok det bare noen timer før det var merkbart mindre. Etter et døgn kunne jeg ikke se noe. :)

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Re: lus/midd og aggresjon

Post by lucas »

Lurt å la de stå en time alene i hvert sitt bur/reisebur etter du har behandlet de ;)

Post Reply