Blodflekker i pelsen?? Hjelp!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Maxtine
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 28 Feb 2010, 15:37
Location: Akershus

Blodflekker i pelsen?? Hjelp!

Post by Maxtine »

Den eldste rotta vår har noen rare brun-røde flekker i pelsen som jeg tror er størknet blod.. Har undersøkt pelsen hans nøye men ser ikke spor etter noe merker i huden! Har vært bekymret for om det kan være noe i munnen hans for jeg la merke til en dag da han satt å pusset seg at flekkene er kun der han rekker til med klør og munn. Blir veldig bekymret om han har skåret seg på noe... Dem kan vel ikke få flis i munnen når dem biter på tre?? Han virker kvikk og fornøyd og akkurat den samme som han alltid har vært, spiser like mye som før og, det er bare dette med flekkene i pelsen.... Han la seg faktisk ned tett inntil meg her nå for å sove. :dån:

Men bare lurer på om noen vet hva i alle dager dette er.... Bør vi oppsøke dyrlege?
Hvil i fred Halvorsen min, Remy-gutten og Ozzy-gutten min...<3

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Blodflekker i pelsen?? Hjelp!

Post by Skaubytroll »

Kan høres ut som om rotta di er litt snørrete da den vasker seg? Porphyrin (rottens røde snørr) kan se litt uggent ut i lys pels :hæ:
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Maxtine
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 28 Feb 2010, 15:37
Location: Akershus

Re: Blodflekker i pelsen?? Hjelp!

Post by Maxtine »

Er det noen form for behandling? Dette begynner å bli litt slitsomt i og med at det er sånne flekker over hele kroppen hans (sett bortifra dit han ikke rekker bort). Jeg vaska han her om leden og da han rista seg spruta det rødt vann over hele "veggen" i badekaret... Ble skikkelig redd, for det så ut som en skrekkfilm..... :overrasket:

Fargen hans er typisk hetterotte (det er han på avataren min der) så dette synes jo veldig lett... Ser ganske ille ut... :?
Hvil i fred Halvorsen min, Remy-gutten og Ozzy-gutten min...<3

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Re: Blodflekker i pelsen?? Hjelp!

Post by renya »

Det er ikkje buck grease da? Det er oransje/rødaktig, kan vere ganske tydelig på kvit pels.
Ronny er ei rotte
- det er ei dame forresten.

Maxtine
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 28 Feb 2010, 15:37
Location: Akershus

Re: Blodflekker i pelsen?? Hjelp!

Post by Maxtine »

Tror det er porphyrin... :) Lot han gni snuta si på pekefingeren min her nå for å sjekke, og jaggu fikk jeg noen små rødaktige dråper på fingeren... Har liksom aldri lagt merke til det før jeg ble oppmerksom på det... :confused: Dumme meg...

Men er dette tegn på forkjølelse, eller går det ann å gjøre han "frisk" igjen?
Hvil i fred Halvorsen min, Remy-gutten og Ozzy-gutten min...<3

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Blodflekker i pelsen?? Hjelp!

Post by Lyngrottene »

En forkjøelse kan "fikses" igjen ja :) Ta en tur til veterinær (som vet litt om rotter) og få litt medisiner, det gjør susen, har iallefall gjort susen her :D
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

Post Reply