Øyeproblem??

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Øyeproblem??

Post by Eirorinon »

Sabrina myser mer med det øyet hun også, ja. Så merkelig, for det renner kun av det ene. :S

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Øyeproblem??

Post by Itchigo »

Ja, da høres det likt ut. Vi får vel bare vente og se, ser ikke noe annet å gjøre, spes når du har prøvd alt ser det ut som :P
Aurora

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Re: Øyeproblem??

Post by sessan »

vet ikke om det har noe med saken å gjøre, men hunder blir ofte missfarget slik, av fuktighet. Pelsen under øynene, og f.eks på labbene kan bli rød fordi det dannes en slags sopp når de er fuktig. har de problemer med rennende øyne, så blir de ofte brune under øynene. og er de mye ute i regn, og ikke rekker tørke skikkelig, så blir de ofte rødbrune i pelsen på labbene. dette kan ikke vaskes bort

går det an å vaske bort missfargingen på din rotte?
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Øyeproblem??

Post by Eirorinon »

Det går an å vaske det bort. Når det er mye væske, kan jeg til og med bare dra fingeren over øyet hennes og se at det blir en rødbrun stripe på fingeren min av det.

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Re: Øyeproblem??

Post by sessan »

Nå er mine røde i øynene også ... :-( begynte med rødt i nesene i går - antibiotika i dag - og nå rødt i øynene ... sukk ... ikke kjekt når dyrene blir syke. de kan jo ikke si vha som er galt :sadpace:
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

sniffsesnufs
Stjeler mat
Posts: 51
Joined: 17 Aug 2010, 20:08
Location: kr. sand

Re: Øyeproblem??

Post by sniffsesnufs »

uff nei det er ikke gøy :sadpace: du aner jo ikke hva du skal gjøre :sad:
<:3_____)~~~ bittelille sniffsesnufs <:3_____)~~~

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Øyeproblem??

Post by tantepose »

Nei det er ikke greit når de blir syke.Men "lyttepå" hos vet'n er viktig,og ev. kur.Søk på forumet her etter andre ting som kan hjelpe.
Det har vært skrevet mye om syke rotter opp gjennom årene. :jepp:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

sniffsesnufs
Stjeler mat
Posts: 51
Joined: 17 Aug 2010, 20:08
Location: kr. sand

Re: Øyeproblem??

Post by sniffsesnufs »

hehe, ja jeg har oppdaget det :) forumet her har julpet meg veldig mye. :) og veldig greit å få høre om erfaringene til andre rotteeiere :grin:
<:3_____)~~~ bittelille sniffsesnufs <:3_____)~~~

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Re: Øyeproblem??

Post by sessan »

Jentene mine er bedre !! Ikke mer rødt i nese eller øyner. Det virker som om Baktrimen to ganger om dagen virker !! Til nå har de samarbeidet, men i dag så pant plutselig Lisa ut at hun ville IKKE ha medisin. Tror dere ikke hun kastet på hodet da jeg presset på sprøyten - og det kom medisinkliss over alt !!! :crazybonk: Ble LITT irritert da .... håper ikke dette er noe hun har tenkt å fortsette med, for de skal ha tilsammen 10 dager og vi begynte på torsdag.
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Øyeproblem??

Post by Eirorinon »

Så bra at de er bedre :) Jeg tror ikke det er samme greiene til Sabrina. Øyet hennes ble jo ikke bedre da hun fikk medisin tidligere. Tror nok det kommer av noe annet. Dessuten er det som sagt kun det ene øyet det renner av.

Hvis rottene dine har tatt medisin frivillig helt siden torsdag, tør jeg påstå at du har vært HELDIG!! :happy: Mine var ikke medgjørlige så lenge :roflmao:

I dag har jeg vasket det rottene bruker som liggeunderlag (tepper o.l.) uten vaskemiddel. Tenkte kanskje de reagerer på vaskemiddelet jeg bruker - vanlig omo colour. Leste noe ei skreiv om at rottene hennes begynte og nyse med en gang liggeunderlaget var vasket med vaskemiddel, og mine nyser jo en del innimellom.

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Re: Øyeproblem??

Post by sessan »

ja jeg har nok kanskje vært heldig. Jeg bare holder de fast, og stapper sprøyten inn, hehe og så har de ikke noe valg. Tror neppe de hadde slikket frivillig fra tuten. I dag gikk det fint å gi medisin. De prøver litt, vil gjerne vri på hodet, men medisinen kom dit den skulle.

jeg vasker med omo, og annet vanskemidde, og med tøymykner så fleecen blir mindre statisk. har ikke merket noe her,

Men merker det blir mer tisselukt og vått med en gang de får ligge på kjøkken kluter (slike til å tørke av oppvasken med). Dette stinker etter en dag og må byttes, og de tygger det helt i stykker.
Virker som om fleecen er bedre. Bytter hengekøyer en til to ganger i uken. Og så bytter jeg hyppigere på filler som de ligger på. har en plexiglass hylle i buret, som jeg dekker med fleece. og så har de et hus oppå. de pleier å dra fleecen inn i huset. og her tisser de også.

det kan nok hende at de kan reagere på vasnkemiddelet, kanskje du skulle prøve blenda sensitiv eller hva det heter?
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Øyeproblem??

Post by Eirorinon »

Lurer på å kjøre hengekøyer, filler o.l. i maskinen med kun vann først og fremst :) Får se om lukta forsvinner når jeg gjør det da.

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Re: Øyeproblem??

Post by lucas »

Ja prøv å vaske det i maskin uten vaskemiddel, jeg bruker aldri det. Skal du bruke det ville jeg isåfall brukt neutral. Bruk ikke tøymykner /skyllemiddel heller. Jeg vasker det meste på 60 grader. Da blir det nok fortere slitt, men skal du bruke vaskemidel så prøv neutral det er absolutt mulig at hun kan reagere på vaskemiddelet.

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Øyeproblem??

Post by Woodgirl »

Som skrevet tidligere her er det ganske vanlig at rotter i perioder kan ha mer porfyrin i ett eller begge øynene. Jeg hadde en hannrotte som til tider kunne ha mye. Jeg fikk inntrykk av at kansje 'tåre' kanalen ble tett innimellom og det gjorde at det kunne renne mye rødt porfyrin fra det ene øyet. Umulig å finne ut hva det kom av. Han virket ikke plaget av det hvertfall.
Angående tissing i hengekøyer har jeg erfaring med at jentene er meget renslige hvertfall det første året....men sååå blir de tykkere,latere og synlig mer bedagelige og da gidder de ikke alltid å slenge rumpa ut for å tisse. Luringene....derfor blir hengekøyene lettere marinert når det er godt voksne damer i buret. :oops:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

sniffsesnufs
Stjeler mat
Posts: 51
Joined: 17 Aug 2010, 20:08
Location: kr. sand

Re: Øyeproblem??

Post by sniffsesnufs »

hehe min sniff tisser ikke i senga, men han markerer jo litt da. men jeg bruker bomull for det meste, men han har en ankel-sokk også. men den rister jeg bare og skyller i vasken :cheerful: han ser ut til å trives best med å bare ha det sån hehe :rofl:
<:3_____)~~~ bittelille sniffsesnufs <:3_____)~~~

Post Reply