Øyeproblem??

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Clueless
Pinky
Posts: 9
Joined: 19 Jun 2010, 02:08
Location: Lier

Øyeproblem??

Post by Clueless »

Den ene rottemannen min har fått noe orange missfarging rundt øyet :sjokka: Han ser ut til å oppføre seg normalt, men jeg begynner å bli litt bekymret og har ikke nok til vetrinær akkurat nå... Tror dere dette kan gå over av seg selv, eller er det på tide å skrape sammen til legebesøk? Han er snart 2 år gammel :)
Hjelp? :huh:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Øyeproblem??

Post by Matmor »

Det orange er antagelig porfyrin, et rødbrunt fargestoff som skilles ut i større eller mindre mengder. Større mengder pleier å bety sykdom eller stress av noe slag. Hvis det bare er rundt det ene øyet er det sannsynligvis enten en infeksjon eller lokal irritasjon av noe slag som er årsaken. Du kan prøve å dryppe øyet med saltvannsdråper, i tilfellet det skulle være noe rusk, som en form for øyebadevann.

Nå er det antagelig greit å se det an over helgen, men vær OBS! på at opphovning av øyelokk, eller utstående øye, eller klissete øye er faresignaler som krever veterinærbehandling raskt.

Hvis det er på begge øynene er det mer sannsynlig at fargen er et generellt signal om at helsen ikke er 100%. Siden han oppfører seg normalt kan det da være vanskelig for veterinæren også å finne ut hva som eventuelt feiler ham. Urinvegsinfeksjon er nokså vanlig på eldre hanner, og er lett å oppdage hos veterinær, men hvis du følger med på urinen hans vil du også se om den er misfarget, og du kan lukte om den endrer karakter. Du kan også selv sjekke om han har uvanlige kuler på kroppen. Men siden du spør om det orange tipper jeg at du ikke er godt kjent med sykdomstegn hos rotter? Det synes jeg taler for å skrape sammen til veterinær hvis han er "som vanlig", men ellers er orange rundt begge øynene om en uke, selv om du ikke finner noe. Har du en veterinær med gode rottekunnskaper?
:rottehode:

Clueless
Pinky
Posts: 9
Joined: 19 Jun 2010, 02:08
Location: Lier

Re: Øyeproblem??

Post by Clueless »

Jeg har vasket rundt øyet, og det virker ikke som øyelokket er hovent eller øyet er utstående.. Jeg vet at "snørret" deres er orangeaktig, men var bare ikke helt 100% sikker side det var rundt øyet og ingen av de har hatt det før :rottehode:
Vetrinæren jeg har er flink og jeg tenker å ta med tassene på en sjekk for å være sikker :)

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Øyeproblem??

Post by Larm »

Det er ikke uvanlig at de blir rode rundt nesen og oynene naar de blir gamle, men det kan alltid vaere lurt med en sjekk uansett :cheerful:
Hvor i landet bor du?
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Clueless
Pinky
Posts: 9
Joined: 19 Jun 2010, 02:08
Location: Lier

Re: Øyeproblem??

Post by Clueless »

Jeg bor i Asker/akershus.
Han ble sjuk i helga (lå rett ut, klarte nesten ikke røre seg og det var surklelyder når han pusta) :trist2: Vetrinæren mente det var lungebetennelse og det ikke var noe å gjøre med, så han fikk slippe :trist2:
Stakkars broren sitter igjen aleine, er nødt til å skaffe kamerat(er) til han

Rottefluffen
Hamstrer mat
Posts: 346
Joined: 07 Oct 2009, 20:17
Location: Asker
Contact:

Re: Øyeproblem??

Post by Rottefluffen »

hvilken vetrinær bruker du?
Smoothie<3 Candking<3

R.I.P Kim<33

Clueless
Pinky
Posts: 9
Joined: 19 Jun 2010, 02:08
Location: Lier

Re: Øyeproblem??

Post by Clueless »

Optimum Dyrehospital i asker

Rottefluffen
Hamstrer mat
Posts: 346
Joined: 07 Oct 2009, 20:17
Location: Asker
Contact:

Re: Øyeproblem??

Post by Rottefluffen »

åja jeg trodde ikke de kunne noeting om rotter? :sjokkert:
Smoothie<3 Candking<3

R.I.P Kim<33

Clueless
Pinky
Posts: 9
Joined: 19 Jun 2010, 02:08
Location: Lier

Re: Øyeproblem??

Post by Clueless »

hun jeg var hos virket som hun kunne noe om rotter iallefall =) hun var veldig hyggelig og flink til å forklare hva hun syns og hva som burde gjøres... Bare synd det ikke var noen annen utvei enn avlivning heh :kjempetrist:

Rottefluffen
Hamstrer mat
Posts: 346
Joined: 07 Oct 2009, 20:17
Location: Asker
Contact:

Re: Øyeproblem??

Post by Rottefluffen »

okey for når en evnnine av meg var der klsrte de ikke en gang og holde rotta hennes :trett: også trodde de at en d\tydelig luftveis sykdom var parrasitter :sneak:
Smoothie<3 Candking<3

R.I.P Kim<33

sniffsesnufs
Stjeler mat
Posts: 51
Joined: 17 Aug 2010, 20:08
Location: kr. sand

Re: Øyeproblem??

Post by sniffsesnufs »

hei jeg har ei 1 og et halvt år gammel hann-rotte som heter sniff :)
men han har en merkelig skorpe runt øynene :( har ikke peiling på hva det er. men når det har gåt ca. litt under en uke siden jeg rensa buret sist blir det værre. noen som vet hva jeg kan gjøre??? :/ han er i helt fin form ellers men like vel, vil jo ikke at dakars lille sniff skal lide :(

hilsen sniff`s eier
<:3_____)~~~ bittelille sniffsesnufs <:3_____)~~~

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Øyeproblem??

Post by Matmor »

Mest sannsynlig er det porfyrin, et rødbrunt stoff som likner blod, som kaker seg rundt øynene hans. Hvis det blir verre tyder det på at han ikke er frisk, og han bør en tur til veterinær. For å løse opp det skorpeliknende kan du prøve å vaske med øyebadevann (sterilt saltvann.) Det kan også hende han har fått en infeksjon på øynene, men det sterile saltvannet gjør ikke infeksjonen verre.

Hvis veterinæren ikke finner noe spesielt, be om å få smertestillende (Metacam oppløsning) for å se om han kan ha smerter noe sted dere ikke ser.
Lykke til med Sniff. :rat:

sniffsesnufs
Stjeler mat
Posts: 51
Joined: 17 Aug 2010, 20:08
Location: kr. sand

Re: Øyeproblem??

Post by sniffsesnufs »

hehe takk får oplysningen :) det tror jeg jeg skal gjøre :wink:
men det går nesten vekk etter jeg har renset buret hans så jeg vet ikke men tror du det kan være noe i duret???

jeg bruker pelets og bommul i buret (bommul som seng)

hilsen snifs eier :roflmao:
<:3_____)~~~ bittelille sniffsesnufs <:3_____)~~~

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Øyeproblem??

Post by Matmor »

men det går nesten vekk etter jeg har renset buret hans så jeg vet ikke men tror du det kan være noe i duret???

jeg bruker pelets og bommul i buret (bommul som seng)
Hva slags bur har du, og hvor ofte blir det rengjort? Hvis det røde forsvinner etter burvask høres det ut som om rotta er svært sensitiv overfor ammoniakk fra urinen.

sniffsesnufs
Stjeler mat
Posts: 51
Joined: 17 Aug 2010, 20:08
Location: kr. sand

Re: Øyeproblem??

Post by sniffsesnufs »

ganske lite egentlig :bleh: skal få nytt tenkte jeg. pga buret er altfor lite knapt plass til en hamster :flau: hehe det blir rengjort ca. en gang i uken.
men skal til dyrelegen m han på tirstag så får se hva vætrinæren sier :wink:
<:3_____)~~~ bittelille sniffsesnufs <:3_____)~~~

Post Reply