Noen som vet hva dette er??

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Noen som vet hva dette er??

Post by Chrizzie »

Det startet med et bitte lite sår som ikke grodde, og etter et par uker har det blitt slik.... Noen som aner hva dette er? Vorte? Hudkreft? Virus? :huh:

Image

Image
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

Atyla
Sover i do
Posts: 204
Joined: 10 Jan 2010, 23:50
Location: Drammen

Re: Noen som vet hva dette er??

Post by Atyla »

lukter det noe? kan ha blitt betent.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Noen som vet hva dette er??

Post by Larm »

Kan det vaere en talgkjertel? (skriver fra England)
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Noen som vet hva dette er??

Post by Chrizzie »

Det lukter ingen verdens ting....men det blør ofte litt fra det....men det kan være fordi han klør seg... :overrasket:
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Noen som vet hva dette er??

Post by Matmor »

Uansett hva det er, siden det irriterer rotta ville jeg definitivt fått den fjernet. :jepp:

Atyla
Sover i do
Posts: 204
Joined: 10 Jan 2010, 23:50
Location: Drammen

Re: Noen som vet hva dette er??

Post by Atyla »

ja, ta en tlf til dyrlegen du. og hold det rent. rens med pyrisept

Kesia
Gnager på ledninger
Posts: 117
Joined: 10 Sep 2009, 15:41
Kjønn: Kvinne
Location: drammen
Contact:

Re: Noen som vet hva dette er??

Post by Kesia »

Uuff de der så ikke noe særlig behagelig ut.. Ser ut som et stikk eller en "kvise" eller noe annet rart.. Så ut som noe som klør eller svir veldig.. Har du funnet ut hva det er??
Hvil i fred min lille Vetle. (født 16/8-2009 og sovnet stille inn 16/12-2011)
Du vil alltid ha plass i mitt hjerte og i mine minner.

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Re: Noen som vet hva dette er??

Post by Elisabeth »

Kan være villkjøtt. Hvis det har vært et sår, så kan det rett og slett være arrvev som har gått litt berserk. Uansett ville jeg nok tatt turen til vet. og fått det sjekket og gjerne fjernet.
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Noen som vet hva dette er??

Post by Chrizzie »

Vel, det vokser og vokser så... Men er det ikke risiko å fjerne det? Må han ikke legges i narkose da? Han er 2 år,...
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Noen som vet hva dette er??

Post by Chrizzie »

Da har vi vært hos veterinæren i dag tidlig og fått en liten sjekk på gamlefar!

Veterinæren prøvde å få ut litt vev fra den *vorten* på ryggen, og se på det i mikroskopet, men det gjorde henne ikke så veldig mye klokere sa hun...hun fikk bare med en del røde blodceller og en celletype som tydeligvis gir kløe...utifra konsistensen på den (den smuldret liksom opp når hun gravde i den) såtrodde hun ikke det var en svulst av noe slag, men noe vortelignende. hun ville vi skulle se den an, og eventuelt komme tilbake å fjerne den hvis den ble større/plagsom for rotten.

Vi ba også om å få sjekke noen kuler som hadde blitt større de siste ukene, og det viste seg at det ikke var kreftkuler nei....det var de største verkebyllene jeg har sett noengang!! De var jo stein harde som kuler under huden...men når hun stakk hull på de for å kunne ta biobsi, bare rant det masse masse grønn verk ut!! Stakkars Streken min ble stukket hele 5 ganger i dag, i tillegg til at han fikk Metacam injeksjon og en antibiotikasprøyte!

Så nå har vi fått med oss Baytril hjem, 0,3 ml daglig, og skal gå på det i et par uker for å bli kvitt denne hersens infeksjonen! Håper bare det tar knekken på det :boing:
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

Pippi
Omegarotte
Posts: 138
Joined: 15 Aug 2009, 00:06
Location: Sandnes

Re: Noen som vet hva dette er??

Post by Pippi »

God bedring til Streken :love: !
Hvil i fred Ludde, Todd, Kopper, Joppe, Elling, Vetle og Knertleif

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Noen som vet hva dette er??

Post by Eirorinon »

Hei! Hvordan gikk det med rottegutten?

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Noen som vet hva dette er??

Post by Chrizzie »

Rottegutten har fortsatt utveksten på ryggen, og den er blitt mye større. Nå har i tillegg kulen han hadde bak høyre forlabb blitt så stor at han veldig snart vil få problemer med å gå.... Det er bare en fettkul da, men den bare vokser og vokser. Vurderer sterkt å fjerne dette, men nå er han over 2 år og 2 mnd'er, så vet ikke om jeg helt tørr.....
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Noen som vet hva dette er??

Post by Eirorinon »

Uansett ville jeg ikke latt han gå sånn, stakkar... Hvordan er formen hans ellers?

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Noen som vet hva dette er??

Post by wollf »

Atyla wrote:ja, ta en tlf til dyrlegen du. og hold det rent. rens med pyrisept

pyrisept bør ikke brukes på dyr. klorexidin er bedre da

Post Reply