Noen som vet hva dette er??

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Noen som vet hva dette er??

Post by Woodgirl »

Min Django som nå er 2.5 år har også en ganske fryktelig men virker smertefri og harmløs vorteliknende utvekst på skulderen. Den begynte slik som på bildet du la ut på tråden her.
Den vokser i høyden, ikke innover. Det virker som det er bare i huden.
Den dere ser her på bildet har jeg revet av, uten at det var noe smerte. Nå er den mindre og svært mørk av størknet blod. Alikevel når jeg dro av 'skorpen' var utveksten fuktig og da kansje 5-7mm høy.
Image
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Noen som vet hva dette er??

Post by Larm »

Vet ikke hva det er :trist:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Noen som vet hva dette er??

Post by Chrizzie »

1.) Jeg bruker klorhexidin når jeg renser sår, både flytende og i pulver form=)

2.) Ingen veterinærer vet hva det er, har tatt biopsi og det eneste de fant av celler var en slags celle som gir kløe, så derfor er det ofte størkna blod på den fordi han hele tiden klør på den!

3.) Vil gjerne høre erfaringer fra andre? Burde jeg fjerne fettkulen (nå snakker jeg om den innvendige fettkulen som er på størrelse med en tennisball snart) før den voksen ennå mer? Eller burde jeg bare la den være siden den ikke plager han noe særlig ennå? Nevner nok en gang at han er 2 år og snart 3 mnd nå, men formen hans sånn ellers er kjempe fin! Har aldri vært syk utenom noen byller som vi måtte tømme tidligere år!

Kjempe glad for alle svar :cheesy:
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Noen som vet hva dette er??

Post by Matmor »

Det kan likne på en hornvorte, som skyldes virusinfeksjon. :hmmm:
http://en.wikipedia.org/wiki/Papillomaviridae
http://dermatlas.med.jhmi.edu/derm/resu ... iagnosis=5
De kan forekomme hos dyr.

Vorter oppstår nokså ofte i forbindelse med skader på hud, så plasseringen kan være fordi viruset har fått et fotfeste over fettkulen. Spekulasjoner fra min side...

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Noen som vet hva dette er??

Post by Woodgirl »

Chrizzie, har du noe oppdatert bilde av 'vorten'? Ser den noe like ut som den jeg la inn på Bamse?
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Noen som vet hva dette er??

Post by Chrizzie »

Skal ta et nytt bilde av *vorten* nå å legge inn i løpet av noen minutter...men den utveksten her vokser ikke i høyden, men i omkrets......blør og klør....har bestilt time hos veterinær på torsdag =)
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Noen som vet hva dette er??

Post by Chrizzie »

Da har dere bilde av fettkulen jeg snakker om øverst, og nytt bilde av kulen og *vorten* på bildet under! Han ble barbert litt på overkroppen for en del uker tilbake, så overse alle hårtustene som er her og der :nottelling:

Image

Image
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Noen som vet hva dette er??

Post by Chrizzie »

Da har vi bestilt time på smådyrsakutten lillestrøm neste onsdag til fjerning =D Var der i dag og veterinæren syntes også at vi skulle fjerne både utvekst og kul, tross alderen hans! Så egentlig gleder jeg meg litt :happy:
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Noen som vet hva dette er??

Post by Skaubytroll »

Chrizzie wrote:Da har vi bestilt time på smådyrsakutten lillestrøm neste onsdag til fjerning =D Var der i dag og veterinæren syntes også at vi skulle fjerne både utvekst og kul, tross alderen hans! Så egentlig gleder jeg meg litt :happy:
Blir deilig å få det bort tenker jeg :cheeeers: Krysser fingrene for at det går finfint hos dr.dyr. Regner med du holder oss informert etter dyrlegebesøket ;)
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Noen som vet hva dette er??

Post by Woodgirl »

Bruker de gassanestesi? Jeg har operert på rotter over to år som har vært ved god helse. Det har gått veldig bra med gass.
Uansett, lykke til. Blir godt å få vekk kuler inni og utenpå. :wink:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Noen som vet hva dette er??

Post by Chrizzie »

Jada, fikk hele historien om hvordan de skal gjøre det i går, og de bruker alltid gass på gnagere, han sa at grunnen til det var at hvis noe skulle skje, som f.eks. blodtrykksfall, for lav hjertefrekvens osv, sa var det mye lettere å få de raskt ut av narkosen igjen og kunne hjelpe de, enn hvis de hadde fått injeksjoner. Han sa at operasjonen ville ta opptil et par timer...syntes det hørtes mye ut for en stakkars liten rotte jeg da men :bleh: Også betrygget han meg veldig med at hvis rotten ikke hadde klart å våkne ordentlig ennå når det var stengetid, så tok han alltid med seg dyrene hjem, og kom hjem med de til eier når dyret var våkent :cheesy:
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Noen som vet hva dette er??

Post by Tifa »

Woodgirl wrote:Min Django som nå er 2.5 år har også en ganske fryktelig men virker smertefri og harmløs vorteliknende utvekst på skulderen. Den begynte slik som på bildet du la ut på tråden her.
Den vokser i høyden, ikke innover. Det virker som det er bare i huden.
Den dere ser her på bildet har jeg revet av, uten at det var noe smerte. Nå er den mindre og svært mørk av størknet blod. Alikevel når jeg dro av 'skorpen' var utveksten fuktig og da kansje 5-7mm høy.
Image
Noe liknende det der har Naera fått i ansiktet! Grå liten utvekst liksom. Merkelige greier...
Rotteløs :trist:

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Noen som vet hva dette er??

Post by Chrizzie »

Ta å følg godt med på det, for er det noe lignende det jeg har på min så vokser det veldig fort og klør vanvittig for rotta....så lurt å fjerne det før det eventuelt blir for stort/plagsomt =)
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Noen som vet hva dette er??

Post by Woodgirl »

Den er absolutt ikke deilig og hadde vært å foretrekke å fjerne men han er så gammel blitt. Redd for narkosen. Han er kronisk snørrete også, da spess i den venstre nesebor. Ikke rødt ei heller blankt men litt gult snørr. Har prøvd antibiotika men ser ikke ut til å virke.
Skal få sjekket den 'vorta' til uka som kommer. Tar ham med til Tonje på Alna.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Noen som vet hva dette er??

Post by Chrizzie »

I skrivende stund ligger Steken på operasjonsbordet hos veterinæren. En urolig matmor venter spent på at dyrlegen skal ringe. Lovte å ringe så fort operasjonen var ferdig....krysser fingrene for at alt går bra med gamlefar! :kiss:
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

Post Reply