Søte døde i matskålen

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Martemor
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 05 May 2009, 01:11
Location: Harstad

Søte døde i matskålen

Post by Martemor »

Fikk en telefon av min tante som passer rottene. Da hun skulle lufte en av rottene hoppet Søte rundt i buret og hang på burdøra og ville ut. To timer senere ble hun funnet død i matskålen sin.

Det jeg lurer på er om noen aner hva som kan ha skjedd? Hun har vært alene i buret da hun døde.
Kan hun ha blitt kvalt av mat eller har hun rett og slett fått hjertestopp?
Eller noe helt annet.??

Hun er albino og har vært en del småsyk i luftveiene hele livet, men aldri noe stort problem. Hun ble 1 år og 10 mnd.

Hvil i fred snuppa mi :angel:
Marte, Mini og Jackson <3

Savner jentene mine Lille og Søte

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Søte døde i matskålen

Post by Skaubytroll »

Jeg har ørt om rotter som har blitt kvalt av pellets i fôret sitt før, så det er jo alltids en mulighet, men rotter kan jo og få illebefinnende...

Uten en obduksjon av rotten kan man aldri vite sikkert hva årsaken var...

Uansett så var det veldig trist... :sadpace:
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Søte døde i matskålen

Post by Matmor »

Trist å høre at hun døde mens du ikke var der :sad: Kvelning er ikke det første jeg ville ha tenkt på hos en rotte som ble funnet i matskålen. Hun ville sikkert blitt fryktelig rastløs hvis hun holdt på å kveles, og kommet seg bort. For meg høres det ut som noe som kom veldig brått, hvis hun bare følte seg uspesifikt dårlig ville hun antagelig ha søkt seg til et sovehus eller noe slikt. Hun fikk en respektabel alder for en rotte, og det at hun virket frisk ved lufting og ble funnet i matskålen synes jeg tyder på at hun nøt livet til siste slutt. :kiss: (trøsteklem...)

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Søte døde i matskålen

Post by Larm »

Sjekk om hun er blå på munnen og neglene. Det kan skyldes sirkulasjonssvikt.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Søte døde i matskålen

Post by wollf »

nemesis døde sånn brått ved matskålen. hun også hadde slitt litt med lungene hele livet. rapporten fra dyrlege var at ene lungen hennes hadde kollapset og at hun hadde kveltes. hun var kvikk bare en time før hun ble funnet

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Søte døde i matskålen

Post by Stine »

Jeg har hatt alt for mange slike bråe døder :trist: Enten kan det være fordi hun rett og slett brått fikk hjertestans eller noe annet, eller at hun fakitsk har vært syk, men skjult det. Rotter er desverre mestre på å skjule smerte :sadpace:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Re: Søte døde i matskålen

Post by Elisabeth »

Ene rotten jeg hadde satte fast mat i halsen to ganger, og da var det for det første masse masse sikkel rundt munnen hennes, og hun krøp inn i en krok og gjemte seg.
Rotter er byttedyr, og når de føler seg svake, av en eller annen grunn, så pleier de ofte å søke skjulesteder.
Det gikk heldigvis bra med min, og jeg er temmelig sikker på at Søte ikke døde fordi hun satt noe i halsen. Da hadde hun nok blitt funnet et annet sted.
Men trist er det selvsagt uansett.
Trøsteklem :kiss:
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

Martemor
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 05 May 2009, 01:11
Location: Harstad

Re: Søte døde i matskålen

Post by Martemor »

Takk for alle gode svar og trøstende ord..
Vi får nok aldri vite sikkert hva det var, men dere kommer med gode forslag på hva det kan være. Vi får bare håpe hun hadde er brå bortgang og ikke led av noe smerte.

Hun har nok levd et supert liv til siste slutt.. Trist jeg ikke fikk vært der med henne, men hun er begravet ved siden av Lille, så de har det nok godt sammen i rottehimmelen :)
Marte, Mini og Jackson <3

Savner jentene mine Lille og Søte

Post Reply