Urin, trehus og LVI

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Urin, trehus og LVI

Post by Eirorinon »

Jeg har forsøkt å lete opp noe lignende, men jeg fant ikke svar på det jeg lurte på.

Jeg snakket med en dyrlege som mente at det er farlig for rotter å sove/ligge i/oppholde seg i eget tiss, da gassene fra amoniakken kan føre til luftveisinfeksjoner. Dette stemmer,sant? Det jeg da lurer på er hvordan jeg skal gjøre det med deres to trehus. De er svært glad i husene sine, og jeg synes ikke det lukter tiss av dem. Men derimot vet jeg at de tisser så å si over alt (litt usikker på om de gjør det i husene), og jeg er usikker på hvordan jeg skal gjøre det med renhold. Bør husene fjernes? Er det sånn at amoniakken fester seg i husene? Forsvinner den dersom man vasker husene med varmt vann? Hvor ofte bør det gjøres? Hvor ofte bør annet inventar i buret skiftes/buret vaskes for å unngå skade fra amoniakken? Det er sjelden jeg merker noe til lukt, men de (værtfall Sabrina) har hatt LVI tidligere. Nå er det nesten aldri lyd på henne - eller Regina - da vi tok knekken på LVI med en skikkelig medisinkur (i den grad man kan ta knekken på LVI...). Dessuten tviler jeg på at det var noe jeg gjorde som førte til LVI'en, da de begynte og lage lyder med en gang vi kom hjem fra dyrebutikken.

Takker for svar! :happy:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Urin, trehus og LVI

Post by Matmor »

Jeg har brukt trehus til rotter i lange perioder, men da har jeg kjørt dem i oppvaskmaskinen hver uke. Det går fint med ting som er stiftet sammen av høvlet gran eller furu. Ellers har jeg kjørt på systemet at hvis jeg synes det lukter ille av noe etter vask, kaster jeg det.
:rat:

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Urin, trehus og LVI

Post by Eirorinon »

Holder det med veldig varmt vann for oss som ikke har oppvaskmaskin? :happy:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Urin, trehus og LVI

Post by Matmor »

Varmt vann og såpe, så skylling :cheer:

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Urin, trehus og LVI

Post by Eirorinon »

Og skrubbe med oppvaskbørste? Er ikke noe såpe farlig for rotter også?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Urin, trehus og LVI

Post by Matmor »

Hvis man skyller godt etterpå går det nok bra. De har ikke godt av hverken furunålsduft eller salmiakk eller klor, men det er jo bare å ta en liten sniff-test etter vask selv, og la huset tørke på et luftig sted etterpå.

Post Reply