Diabetes

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Diabetes

Post by rottegal »

Hvis en rotte får påvist diabetes, hva gjør man da?
Avliver eller gir medisin?
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Diabetes

Post by Matmor »

Jeg vil anbefale å prøve kostholdstiltak :smile:
Det som bidrar til diabetes er fedme og matvarer med høy glykemisk indeks. "raske karbohydrater". Hos overvektige mennesker med diabetes type II er det en betydelig gevinst i å komme ned i normalvekt: noen kan til og med slutte med medisinene helt. Og den diabetes'en rottene får med alder er nok type II.

Bortsett fra å gi dem mindre mat må man også se på typen mat de får. De bør få mindre frukt og søte grønnsaker, ikke melkeprodukter, og mer fett, i form av oljer heller enn smør. Hvis det er snakk om hunner går det an å øke proteinmengden litt også, forutsatt at de fikk lite proteiner før.

Jeg vet at det er folk som bruker medisiner til rottene mot diabetes. Problemet er at det kan være vanskelig å regulere dosen, så faren for overdosering er stor. Rottene har få muligheter for å si ifra om bivirkninger. Personlig ville jeg nok ha valgt å avlive en rotte hvis jeg ikke fikk resultater med vektreduksjon og kosthold, men det er mulig å forsøke behandling.
:rottehode:

Catya
Gnager på ledninger
Posts: 107
Joined: 01 Dec 2009, 00:17

Re: Diabetes

Post by Catya »

Nexi er en stor pels bolle som burde slanke seg. Noen tips eller kan jeg sette henne på en sultekur? Da blir hun vel gretten/agressiv....Hun får frukt og skorper iblant, men mest Care+ for rotter, men får ikke ny mat før skålen er tom (hun pleier ikke å velte den som Pepper gjorde stadig vekk).

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Diabetes

Post by Matmor »

Slanketips: Vei maten hun får hver dag i en uke, finn ut hva som er gjennomsnittsporsjonen og redusér matmengden med 10%. Porsjoner maten ut 2-3 ganger pr. dag i stedet for å fylle opp skåla 1 gang i døgnet, da blir hun nok ikke like gretten.

Men noen rotter er fryktelig vanskelige å slanke :sad:

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Re: Diabetes

Post by rottegal »

Hva med hvis det er arvelig? For det må da være noen rotter som arver det i stedet for at det er "livsstil" betinget.
Ella er litt pjusk og tynn i forhold til søsteren og da kunne det jo tenkes at en arvelig sykdom gjør at kroppen ikke tar opp de vitaminene og mineralene hun trenger. Eller at det er noe galt med indre organer. Hun ser faktisk ut som en gammel rotte, enda hun bare er fire måneder og når jeg holder henne opp så er hun ikke sterk nok til å vri seg løs som søsteren gjør. Beina drar hun etter seg. Jeg blir så fortvilet, jeg nekter å tro at noen som ikke har peiling på rotter kan finne ut hva det er. Uansett blir det tur til dyrlegen. Har du noen idéer om hva det kan være, matmor? De får tonnevis med mat og for å si det sånn, søsteren er en holden dame, men det er fremdeles mat nok til begge! Og vann, men det går kjempefort. Jeg mistenker at hun drikker endel, uansett skal jeg dra til dyrlegen og sjekke ph-en. Men unge rotter pleier ikke bli syke ut av det blå?
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Diabetes

Post by Matmor »

Jeg antar at du mener "Hva om det er diabetes type I og ikke type II", for begge deler er arvelig. Men med diabetes type I kommer man ikke i mål med bare tabletter eller kosthold.

Jeg har hørt om folk som har gitt rottene (og hundene) sine insulin, så det er mulig, men sjansen for å overdosere er stor.
Jeg håper at veterinæren finner ut hva problemet er, og at det kan rettes på. Det er mange ting som kan gjøre at en rotte ikke virker frisk: innvollsparasitter, hjertesykdom, lungebetennelse (kan være vanskelig å oppdage), nyresykdom og leversykdom, bare for å nevne noen. Nei, unge rotter pleier ikke å ha disse sykdommene eller andre, unge rotter pleier å være friske, men av og til støter man på unntak.

Lykke til hos veterinæren.
:rottehode:

Post Reply