Fortsatt litt lyder - what to do?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Fortsatt litt lyder - what to do?

Post by Eirorinon »

Jeg har to rotter. Særlig den ene har vært svært dårlig fra starten av, med helt syk grynting og hele pakka. Etter hvert fikk vi ordnet rett medisin (som de begynte på 20. mai i år), og siden har hun ikke vært i nærheten av hvordan hun var før. Likevel er det litt nysing på henne innimellom (særlig i natt), samt litt lyder i ny og ne. Den andre rotta mi, som ikke var så hardt rammet (av det jeg er ganske sikker på at var LVI) har ganske konstant litt lyd. Det er vanskelig å beskrive, men det er litt piping i pusten (nesa antar jeg), særlig når hun blir litt stressa e.l. (f.eks. at jeg løfter henne - hun er ikke så stor fan av det). Ellers er hun en sjelden gang rød rundt nesa. Begge rottene er vel ganske nøyaktig 1 år nå. Det jeg lurer på er om jeg skal gi dem medisin igjen (i samarbeid med veterinær, selvfølgelig), eller om jeg skal la det være? Hva tror/synes dere? Kan ikke si at jeg merker noe galt med avføring, spising, drikking, aktivitet osv. De har selvfølgelig perioder der de sover mye, men de er jo rotter. :) Ellers har hun som var verst rammet problemer med at det renner væske fra et øye, men dette er vi relativt sikre på at skyldes noe annet (har skrevet om det under annet emne).

Jeg legger inn en video av hvordan de hørtes ut før: http://www.youtube.com/watch?v=kRshiyZ1Jbg

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Fortsatt litt lyder - what to do?

Post by Eirorinon »

Kan også legge til at hun som var minst syk i starten, men som lager mest lyd nå, har bitt meg et par ganger i løpet av... tja... de siste mnd kanskje. Men dette var kun gjennom sprinklene. Ellers er hun supersnill. Men mye grynting i kveld ja :trist: Har skiftet ut i huset der hun ligger, og lagt inn en håndduk som jeg håper skal varme. Det er jo 22-23 grader i leiligheta, så tror ikke de fryser, men jeg leste at det kunne være bra med varmende bolmateriale.

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Fortsatt litt lyder - what to do?

Post by Itchigo »

Jeg ville ha fått en flink vetrinær til å se på det, og så evt startet en antibiotika kur. Høres ut som begynnelsen på en LVI i nesa, iallefall lignet det veldig på de lydene Amy lagde før hun ble ordentlig syk. :wink:
Aurora

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Fortsatt litt lyder - what to do?

Post by Eirorinon »

Men jeg vet ikke av noen som er flinke med rotter i Trondheim, og jeg har ikke penger til å reise til Oslo =\

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Fortsatt litt lyder - what to do?

Post by Eirorinon »

Litt piping på begge tidligere i dag. Også var det nettopp en liten periode med stygg grynting på hun som var dårligst tidligere også :( Så nå har det vært grynting på begge. Usj! Får vel kontakte veterinæren på mandagen. Spørs om de har reagert på degusene vi fikk i hus for ei stund siden. Sikkert ikke så mye på selve degusene, men på høyet de spiser osv.

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Re: Fortsatt litt lyder - what to do?

Post by lucas »

Stine på forumet bruker heimdal, info om de fra veterinærlista:
Heimdal Dyreklinikk
Industriveien 67
7080 Heimdal
72887700

Om man skal dit anbefaler jeg helt klart at man går til Katrin Höner. Hun har ganske mye kunnskap om smådyr og interreserer seg for rotter.
Ikke gå Geir Inge Relling, har vært der med rottene i tilfeller hvor Katrin ikke har vært tilstede og han viste en manglende kompetanse på rotter.

Er vel også flere her fra tronsheim, du kan jo høre hvor de tar med rottene sine.

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Fortsatt litt lyder - what to do?

Post by Eirorinon »

Tusen takk! :)

Post Reply