Hvor mye snøfting/snorking er vanlig?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Hvor mye snøfting/snorking er vanlig?

Post by BlackNenne »

Håper det går gra med de. :)
Hvor kjøpte du dem? Er lenge siden jeg har sett rotter i dyrebutikkene rundt Stavangerområdet.

rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

Re: Hvor mye snøfting/snorking er vanlig?

Post by rattie19 »

Hufff. Jeg kjøpte dem på Con Calore på Ikea. Spurte hvor de fikk rottene fra, og han sa at de bestiller de fra en fyr i Sverige, som igjen har sine leverandører. Har lest på et annet norsk forum at noen ikke vil ha rotter fra en leverandør i sverige (vet ikke navnet), så nå er jeg svært skeptisk og redd for hva som egentlig lurer i mine rotter + de som er igjen i butikken. :sjokkert: Blir så fortvila når dyr må lide pga. de er salgsvare. Det er jo ingen oppdrettere i området og ingen rotter som gis bort pga. ingen har rotter som kjæledyr her føler jeg, og da blir de jo importert. Faeeennn.
Thea og Prikken <3

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Hvor mye snøfting/snorking er vanlig?

Post by Stine »

Import fra Sverige er nok fra en diger "dyreprodusent" Imazo. Mange dyr hefra er syke (særlig lufetveisproblemer) , har lus, og blir tatt alt alt for tidlig fra moren sin!
De bor i bittesmå bur og blir kun avlet etter farge, og ikke med tanke på helse og gemytt. Derfor utvikler de ofte sykdom i ung alder, og enkelte kan utvikle aggresivitet.
Om du søker på imazo på forumet finner du nok masse treff og mange tilfeller å lese om!
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

Re: Hvor mye snøfting/snorking er vanlig?

Post by rattie19 »

:sjokkert: :trist:
Nei nå... HUFF, så har jeg støtta faenskapen!
Men... jeg vil ikke levere tilbake rottene til butikken, da blir de ikke behandlet og blir trolig solgt syke til noen andre. Jeg skal ta jentene til veterinæren på mandag og få dem _grundig_ undersøkt!!
Nå sitter en forbanna Ann Kristin igjen. Jeg er så imot masseprodusering av dyr, skal bli veterinær selv.. :furious:
Thea og Prikken <3

rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

Re: Hvor mye snøfting/snorking er vanlig?

Post by rattie19 »

Nå ringte vi Con Calore og fortalte om våre rotter og derer problemer, og om hva vi har funnet ut om Imazo. Dette var ifølge dem, første gang de har bestilt dyr fra Imazo, så de skal ta dette opp og ikke bestille derfra igjen -HELDIGVIS. Ser på dette som en seier. Eieren av butikken skal snart ringe oss opp.
Vi tar rottene med til dyrlege på mandag, og vet-regningen blir dekket av dyrebutikken (seier det også).
Da krysser hvertfall jeg fingrene for at dette er enda et tap for Imazo. Leste også at "Tropeimporten" er det samme som Imazo, de kaller det vissnok Sveriges vindu til Norge...
Thea og Prikken <3

rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

Re: Hvor mye snøfting/snorking er vanlig?

Post by rattie19 »

Får vel bare fortsette på denne tråden, med oppdatering på jentene.. De hoster, nyser og surkler, og jeg er fryktelig redd for Thea. Hun virker sykest, for hun gnisser tenner/ser ut som hun spiser _konstant_, er ikke mye ut av huset, og spiser mye mindre enn Flekken.
Flekken er mer aktiv/ ute av huset, men har sine nys og hosteanfall hun også. Appetitten er litt bedre for henne.
Håper virkelig at det "bare" er LVI, og ikke utvikla seg til noe fælt..
Krysser fingra for at vet-besøket imorgen kommer ut med gode resultater!
Thea og Prikken <3

maros
Omegarotte
Posts: 126
Joined: 23 Feb 2009, 01:33
Location: Bergen

Re: Hvor mye snøfting/snorking er vanlig?

Post by maros »

Pelle og Sokken ble kjøpt via. Imazo. Pelle blir 2år nå i slutten av november og har aldri vært syk. Sokken hadde litt neselyder, men var frisk.
Sier ikke at man skal kjøpe fra Imazo. Men vil bare vise at ikke alle rottene fra Imazo er dømt til et kort liv med masse sykdom.
Har to små rottegutter, som bor til pappaen sin :)
Pelle Pøbel født i nov/des 08
Speedie Gonzales er født i uke12, 09

RIP Sokrates nov/des.2008 - 04.08.2010

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Hvor mye snøfting/snorking er vanlig?

Post by Tifa »

Jeg hører rare lyder fra enten Pippa eller Naera (vanskelig å høre hvem sider de løper rundt. Kanskje det tilogmed er fra begge) når de er løse på badet. Høres litt "maskin"-aktig ut... Aldri hørt det når de er i buret. Men hører en del nysing. Så jeg dro til dyrlegen for å sjekke begge to. Dyrlegen hørte ingenting på lungene sa hun, så fikk ingen medisin eller noe sånt. Er fortsatt litt bekymra, siden den lyden er så rar :(
Rotteløs :trist:

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Hvor mye snøfting/snorking er vanlig?

Post by Woodgirl »

Hvordan går det med jentene? Er de satt på antibiotika?
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

Re: Hvor mye snøfting/snorking er vanlig?

Post by rattie19 »

De går på Bactrin nå ja :) Prikken får det innsprøyta i brød, men må bruke tvang på Thea, altså holde henne og få det inn i munnen :/ Har en liten mistanke om at hun ikke svelger alt, for når hun kommer inn i buret igjen etter medisingivinga, så gnir hun seg etter fleeceteppene og alt annet for å tørke det bort fra munnen. Kan virkelig rotter være smarte nok til å "holde" på Bactrinen i munnen, for så å spytte det ut..?
Thea og Prikken <3

MissGuardian

Re: Hvor mye snøfting/snorking er vanlig?

Post by MissGuardian »

rattie19 wrote:De går på Bactrin nå ja :) Prikken får det innsprøyta i brød, men må bruke tvang på Thea, altså holde henne og få det inn i munnen :/ Har en liten mistanke om at hun ikke svelger alt, for når hun kommer inn i buret igjen etter medisingivinga, så gnir hun seg etter fleeceteppene og alt annet for å tørke det bort fra munnen. Kan virkelig rotter være smarte nok til å "holde" på Bactrinen i munnen, for så å spytte det ut..?
Min Stefan gjorde det..
Eller ventet til det rant ut på egenhånd..

sommerfugel
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 15 Aug 2010, 18:00
Location: Asker

Re: Hvor mye snøfting/snorking er vanlig?

Post by sommerfugel »

Å ja, kan skrive under på at de er smarte nok til og ikke svelge.... vi hadde baktrim i hele sofaen, buksa mm....
Og så satt hen furt og så på oss etterpå
savner dere Albert, Skybert og Nurre

Savner deg Reidar gutten vår, Rip 17.06.2010

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Hvor mye snøfting/snorking er vanlig?

Post by Woodgirl »

Godt tips er å gi dem en godbit rett etter de har fått medisin. Når mine går på antibiotika gir jeg ofte Activa blåbæryoghurt. Bra for tarmene og smaker godt. :happy:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

Re: Hvor mye snøfting/snorking er vanlig?

Post by rattie19 »

Haha.. Utrolig at de gjør slikt :crazy:
Prikken er jo ganske så grei med brød+medisin, men Thea... ikke snakk om at hun skal spise noe etterpå! Hun bare dytter/skraper/snyter seg så utrolig, og spytter det nok ut. Men da får hun jo ikke i seg det som skal hjelpe på denne LVIen da :/ Har merka litt bedring, men jeg har begynt å ta henne oppi en boks uten noen form for tepper etc. rett etter medisinen, slik at hun ikke har noe sted å tørke/spytte, og de klarer jo ikke å holde på det de har i munnen for alltid heller :sarcastic:
Thea og Prikken <3

Post Reply