syk Lotta? Puster tungt og er kald.

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

syk Lotta? Puster tungt og er kald.

Post by sessan »

jeg sitter her med en Lotta som ikke er helt i form. hun puster liksom m hele kroppen. jeg både ser og kjenner at hele rotten beveger seg. og så er hun ganske kald !! ikke varm og god.

hun har de siste dagene gjemt seg i bunnen av buret i en isbokshytte. og vært mindre aktiv, uten at jeg har vært bekymret. men nå virker hun annerledes enn de pleier være.

kan legge til at de frøs for noen dager siden, jeg hadde problemer med varmen i huset, da pakket de seg faktisk inn i fleece pleddet. men så fikk jeg ordnet varmen.

noen tanker om hva dette er for noe?

skal pakke henne godt inn og sitte og holde på henne, og se om hun får varmen i seg igjen.
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: syk Lotta? Puster tungt og er kald.

Post by Stine »

At hun puster tungt med hele kroppen, er mindre aktiv og er kald viser iallefall at noe ikke er som det skal være.
Det kan være tegn på hjertesvikt. Puster hun med hele kroppen eller mer med magen?
Hvordan er ører, hale og tær? Har de normal rosa farge, eller er de lyse og kanskje til og med blålige?

Du må iallefall komme deg til vetrinær innen ikke alt for lenge. Rotter som puster med hele kroppen kan tyde på smerter.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Re: syk Lotta? Puster tungt og er kald.

Post by sessan »

Hun er kald på ører og føtter, men ikke blå, kanskje litt lysere hudfarge.
Hun har flankene litt innover, og puster med kroppen, legger seg slappt i buret.

Jeg har lagt henne i sykeburet, (plast hamsterbur med gitterlokk), med håndklær og fleece i bunnen, og satt det på vedovnen, har oljefyringen på, så ovnen er varm, men ikke for varm.

Ringde petvett i bergen og snakket med de, og har gitt henne en dose med bactrim, som jeg brukte i høst da de var dårlige.

Dyreklinikken her jeg bor har stengt og veterinærvakten kunne ikke hjelpe meg, men i morgen så reiser jeg til dyrelegen her og får henne sjekket. Kan vel ikke gjøre så mye annet nå enn å passe på at hun ikke fryser, og se at hun får i seg vann, og kanskje mat, skal gi henne litt bebimat på glass, det pleier de å like.

Stakkar lottamor ! Hun har det ikke godt nå, håper hun greier seg fint til i morgen, og at dyrlegen kan hjelpe oss da.

kryss fingre for oss alle sammen, Lottamor kan trenge det. Lisa ser heldigvis ikke ut til å være syk.
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: syk Lotta? Puster tungt og er kald.

Post by Stine »

Om det er hjertesvikt vil det ikke hjelpe med bactrim. Jeg anbefaler å ikke gi bactrim uten samtykke med dyrlege, da det kan gi resistente bakterier dersom man gir antibiotika i kun noen dager eller har en uavsluttet kur.

Dersom det er hjertesvikt og hun har vann i lungene, skal hun ha diural. Det er vanndrivende som gjør at vannet forsvinner fra lungene som gjør det lettere å puste.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Re: syk Lotta? Puster tungt og er kald.

Post by sessan »

det var de på Petvett som sa jeg kunne gi bactrim, og siden jeg hadde det i huset, så fikk hun en dose. Det er liksom ikke noe jeg kan gjøre, og det var det eneste jeg kunne gi henne. Dyrlegevakten her på bondelandet hadde heller ikke noe å gi, men sa jeg kunne gi bactrim.

Hun blir sjekket i morgen, jeg håper at hun klarer seg til da, og at de da eventuelt kan skrive ut resept på noe annet.

Huff man føler seg så maktesløs når slikt hender. Og så skjer det alltid utenom åpningstid og i helgene ....

Jeg kikker til Lotta min flere ganger i timen.

Bør jeg holde henne og pakke henne inn, og prøve å varme henne slik, eller vil hun ha det best om hun får ligge i fred?
hva med Lisa, skal de stå i hvert sitt bur? eller kan hun trøste Lotta? Eller bli syk selv?
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: syk Lotta? Puster tungt og er kald.

Post by Stine »

Det går nok bra så lenge de har lunt og krype inn i. Det er best om de får være sammen, da de føler seg tryggest da og kan varme hverandre. Dessuten så er nok Lisa allerede smittet dersom det er smittsomt, selv om det sansynligvis ikker det.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Re: syk Lotta? Puster tungt og er kald.

Post by sessan »

var litt redd at hun skulle streesse Lotta, men kan prøve å sette dem sammen og se. Huff, jeg liker ikke dette. Rotter er så sårbare !! Har hatt masse gnagere før, men de ble jo aldri syke. Jentene mine har allerede hatt en omgang i høst, og nå dette.

Kryss fingre og tær rottevenner, for det tror jeg Lottamor trenger nå.
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

miriam
Hamstrer mat
Posts: 342
Joined: 14 Jul 2010, 17:21
Location: Elverum

Re: syk Lotta? Puster tungt og er kald.

Post by miriam »

Jeg krysser fingrene for Lotta :smile: Håper det går fint med hun.
-Miriam

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Re: syk Lotta? Puster tungt og er kald.

Post by sessan »

Hun er ikke blitt værre. har hatt henne ute og hatt henne pakket inn i teppe liggende på brystet mitt og strøket henne. Har også gitt henne litt vann med sprøyte i munnen for hun har ikke drukket noe selv.

babymaten ville hun ikke ha, det pleier å være en suksess men ikke i dag :trist:

men jeg håper det er positivt at hun ikke er værre iallefall.

så blir det dyrlegen i morgen.
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

miriam
Hamstrer mat
Posts: 342
Joined: 14 Jul 2010, 17:21
Location: Elverum

Re: syk Lotta? Puster tungt og er kald.

Post by miriam »

Lykke til i morgen!
-Miriam

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: syk Lotta? Puster tungt og er kald.

Post by Lyngrottene »

Lykke til! Ikke noe morro det der :(
Høres veldig ut som det som skjedde med ene frøkena mi her for noen uker tilbake.
Etter 4 timer ga hun desverre opp, men det betyr jo ikke at dette er det samme.
Håper hun får varmen og at turen til veterinæren hjelper
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

Irmiel
Gnager på ledninger
Posts: 110
Joined: 23 Oct 2010, 00:40
Location: Narvik

Re: syk Lotta? Puster tungt og er kald.

Post by Irmiel »

lykke til i morgen!
All those who believe in telekinesis raise my hand...

Ayari's Storm - Sansa - Eleanor
R.I.P Murmeli's Jaz & Pax Riot <3

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Re: syk Lotta? Puster tungt og er kald.

Post by sessan »

Huff, stakkar Lotta mi. Hun vil ikke drikke av sprøyten, så jeg orket ikke kjempe mer med henne. Får håpe at hun drikker selv i løpet av natten.
Hun har det lunt og godt i buret, og ligger på myke tepper. Så hun skal ikke fryse i natt.

Jeg er livredd for å finne en stiv Lotta i buret i morgen !!! har ikke klart å legge meg, men jeg må jo det før eller senere. Det er bare så fælt å ikke ha tillsyn til henne mens jeg sover.

Vet sannelig ikke hva jeg skal gjøre hvis hun dør jeg !! :sadpace: hva gjør man med en død rotte liksom. Huff, nei. vil ikke tenke på det !!
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Re: syk Lotta? Puster tungt og er kald.

Post by lucas »

Hvordan har det gått med Lotta?

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: syk Lotta? Puster tungt og er kald.

Post by Skaubytroll »

Krysser fingrene for at Lotta har det bra i dag...
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Post Reply