Lotta er død. Blødde i hel??

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Lotta er død. Blødde i hel??

Post by sessan »

Så skjedde det som jeg ikke trodde skulle skje :-(

Lotta ble funnet død i buret sitt for en stund siden. Helt slapp, har nok ligget død en times tid. Munnen var full av blod, og biter av strø, siden munnen var åpen.

for de som har fått det med seg så startet jeg for et par dager siden en tråd om at Lotta var syk. Hun var til dyrlege, og behandlet med Bactrim. Og virket mye friskere og piggere dagen etter. Har kost og spist ...

men så døde hun. det var grusomt å finne henne, trodde hun lå og sov med øynene igjen, men hun var helt slapp og DØD.

Og så blodet da !!! Huff, hva kan gjøre at de begynner å blø ut munnen??

Og hva gjør jeg nå, har tenkt på dette med obduksjon, bør jeg få gjort dette, og hvordan gjør man?

Lurer jo på hva som skjedde ....... hun virket så frisk, og nå er hun død .

Og Lisa er helt alene igjen.

1 år og 2 måneder ble hun. Døde så alt for ung.
:trist: :trist: :trist:
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Lotta er død. Blødde i hel??

Post by tantepose »

Ånei,så grusomt!!!! :sad: Jeg føler inderlig med deg! :cry2:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Re: Lotta er død. Blødde i hel??

Post by lucas »

Huff, det var trist :sad:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Lotta er død. Blødde i hel??

Post by Matmor »

Triste greier!
Når det gjelder obduksjon er det ganske dyrt å få det gjort ved et sentralt laboratorium, men jeg har ikke betalt mange hundrelappene for å få en rask oversikt fra den lokale veterinæren. Særlig når det dør en rotte plutselig som de nylig har behandlet/sett til, hender de at de gjør obduksjonen rimelig for å lære noe selv.

Hvis rotta skal obduseres, legg den i en plastpose i kjøleskapet, og legg samtidig inn en bunke aviser så de blir kalde. Da kan du pakke inn rotta i kalde aviser i morgen og ta den med deg til veterinær. Det må gjøres raskt hvis vet'en skal klare å se noe.

miriam
Hamstrer mat
Posts: 342
Joined: 14 Jul 2010, 17:21
Location: Elverum

Re: Lotta er død. Blødde i hel??

Post by miriam »

Uff dette var fælt å lese. Håper du finner ut hva som var galt. :trist:
-Miriam

Marianne123
Pinglerotte
Posts: 36
Joined: 17 Nov 2010, 16:03

Re: Lotta er død. Blødde i hel??

Post by Marianne123 »

Huff, så trist å lese :(

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Re: Lotta er død. Blødde i hel??

Post by sessan »

ja det er veldig trist dette :-(
Jeg tror ikke jeg obduserer henne, klarer liksom ikke å tenke på at de skal skjære henne opp, og så kaste henne :gasp:

Lille Lisa er ensom, og forstår vel ikke helt hvor søsteren er. Men de var sammen da Lotta døde.
Hun leter i buret etter søsteren sin.

Lotta ligger på kjelleren, og jeg lurer på hva vi skal gjøre med henne.

venter på at de skal ringe fra petvett, for jeg lurer sånn på hva som gjorde at hun hadde så masse blod i munnen sin. Huff. Det luktet virkelig blod... fikk det på fingrene ..
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Lotta er død. Blødde i hel??

Post by Larm »

Thomas Øyo på Stend har obdusert flere av mine rotter. Jeg får de med hjem etterpå så jeg kan begrave de :cheerful:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

Re: Lotta er død. Blødde i hel??

Post by rattie19 »

For en trist sak! :/ Håper du får svar på en eller annen måte, kan umulig være lett å la det gå uten å vite grunnen...
Thea og Prikken <3

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Re: Lotta er død. Blødde i hel??

Post by sessan »

Jeg har ventet i hele dag på at en smådyrspesialist skulle ringe meg tilbake men de har sikkert hatt det for travelt.

Jeg lurer jo veldig på hvorfor Lotta hadde masse blod i munnen. Det var ordentlig blod. har noen andre opplevd at rotter har blødd i munnen og dødd av det? :trist:

Lotta kommer til å bli begravet. Huff, dette er så trist altså. Jeg hadde trodd de skulle være i livet mitt lengre enn dette. :trist:

Og nå er Lisa ensom
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Lotta er død. Blødde i hel??

Post by Lyngrottene »

Trist at det skjedde på denne måten. Har desverre ingen erfaring med at noen av mine totter har død og hatt blod i munnen etterpå desverre.
Nå kan du tenke som så, at uansett, så har Lotta det bedre nå, frisk og koser seg med andre totter, kjekke karer og all den maten hun orker :D
Også kan du glede hun som sitter igjen, med ei litta berte som kan kose med henne igjen :)
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Re: Lotta er død. Blødde i hel??

Post by anita »

Det er dessverre godt mulig hun var bløder; det ser ut som hun var en blå husky ut fra bildene på hjemmesiden din. Prøver ville derfor vært ønskelig, men som regel er man ikke tilstrekkelig forberedt til å kunne gjennomføre det i akutte situasjoner. Obduksjon gir sjelden det beste resultatet på blødere - man kan konstantere at de har forblødd, men en konkret diagnose mangler inntil vi vet mer. Det er likevel viktig å få gjort så mye man kan enten hos egen veterinær eller på veterinærinstitutt, og alle opplysninger er viktig informasjon for ntf. Vet du noe om Lottas bakgrunn / hvor hun kommer fra og hva slags kull?

Trøsteklem Image
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Re: Lotta er død. Blødde i hel??

Post by sessan »

det jeg vet er at de er født 20 september 09, og ble kjøpt på Oazen zoo på Karmøy da de var 5 uker, de hadde dettopp fått de inn i butikken. De kom fra en oppdretter/eier i nærheten.

Håper ikke Lotta hadde mye smerter, Hun gikk på bactrim et par dager, og ble jo mye bedre av forkjølelsen sin, og så bare dør hun.
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Re: Lotta er død. Blødde i hel??

Post by anita »

Ja, det er ofte vanskelig å spore bakgrunnen godt, men man kan gjøre visse antagelser på grunn av fargen; Imazo har jo vært hovedleverandør av blått lenge.
Det er vanskelig å si noe om forløpet, men du får anta at det gikk fort. Håper du finner godt selskap til Lisa så hun kan hygge seg med andre igjen. :gruppe:
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

Post Reply